El - gammel snedker maskine

Hej LDS’er

Jeg har erhvervet mig en gammel snedker maskine, som jeg gerne vil beholde så original så mulig.

Men den’s kontakt sidder med noget gammel stof ledning. Bør jeg ikke skifte den? (Se billeder). Samlingen i selve kassen se også lidt usikker ud :)

Hvad kan og skal jeg kigge efter hvor jeg gerne vil finde en erstatning for boksens funktion?

Jeg har også vedhæftet billede at tilslutningen på motoren.

Mvh Jacob
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her kontaktens montering på motoren (sammen med strøm)
S. Fabrin skrev den 19-12-2020 23:53:22

Det kunne ligne en jævnstrømsmotor, med igangsætter vist på billede tre. Kan du komme til at læse, hvad der står på mærkepladen.


ja, et nummer og så:

H.K: 5

VOL: ingen ting

AMP: 12

OHM: ingen ting
Hvis det skulle vise sig at være en jævnstrømsmotor på 5 HK med et strømforbrug på 12 A, kunne tilslutningsspændingen være 440 V DC (jævnspænding). Der er tilsyneladende også kun to ledninger til motoren. Kan du komme til at se ind i motoren.  Tit var der ved jævnstrømsmotorer to mindre dæksler, som kunne løsnes og fjernes, i den ene ende. Lidt flere billede af motoren kunne måske hjælpe.

fase
Er der 2 kabler op på motor. En der ender lidt midt på og en anden i modsatte ende end remskive.
Det kunne så ligne en motor med slæberinge fra rotor, og så en modstands igangsætning.
Det fungerer på den måde at rotorens viklinger er ført ud til nogle ringe, som så  via nogle kul der slæber på de ringe fører ud til modstands kassen. Under start er der stor modstand og når man er kommet helt i gang er modstand nær nul og den fungerer som en almindelig 3 faset motor som også benævnes kortslutnings motor.
Er det skilt på modstands kasse du har aflæst, der kunne måske være en på motor der er lidt skjult. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det her er tilslutningen fra moteren til stof ledningen på igangsætteren.​
 Jeg sender nogle billeder af motoren i morgen.

Her info fra selve motoren: har noteret det der er “udfyldt”.
ASEA vasterås
3 fas motor
Typ: M4
AVG kw: 3.7
Drift: kont
AVG hk: 5
Varv: 1420
Perioder: 50 eller 5.0
Prim. volt: 350
Sek. volt: 155
Prim. Amp: 8.4

Den ser dansk ud, men tyskerne har nok været inde over :)

Asea er et gammelt svensk firma. Hagekorset  med asea i hver hjørne var logo indtil 1933.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 ASEA er et svensk firma, der eksisterer den dag i dag. Hagekorset er vist i øvrigt et gammelt indisk tegn for lykke.
Dataene fra motoren siger at det er en trefaset slæberingsmotor. Tilslutningen til regulatoren tjener som startstrømsbegrænser og hastighedsregulator. Motoren burde kunne bringes til fungere, når den bliver renset.

fase
S. Fabrin skrev den 20-12-2020 08:45:42

 ASEA er et svensk firma, der eksisterer den dag i dag. Hagekorset er vist i øvrigt et gammelt indisk tegn for lykke.
Dataene fra motoren siger at det er en trefaset slæberingsmotor. Tilslutningen til regulatoren tjener som startstrømsbegrænser og hastighedsregulator. Motoren burde kunne bringes til fungere, når den bliver renset.

 Okay, jamen den skulle virke :) den blev brugt af sælger for et par dage siden.


mit spørgmål gik lidt på, om jeg skal og kan renovere el delen

vil den kun virke med denne regulator, eller vil man kunne købe “nyt“ og erstatte ?

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis