El - gammel snedker maskine

Hej LDS’er

Jeg har erhvervet mig en gammel snedker maskine, som jeg gerne vil beholde så original så mulig.

Men den’s kontakt sidder med noget gammel stof ledning. Bør jeg ikke skifte den? (Se billeder). Samlingen i selve kassen se også lidt usikker ud :)

Hvad kan og skal jeg kigge efter hvor jeg gerne vil finde en erstatning for boksens funktion?

Jeg har også vedhæftet billede at tilslutningen på motoren.

Mvh Jacob
Hej LDS’er Jeg har erhvervet mig en gammel... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil beholde motoren intakt, kunne du renovere den og beholde den. Du skal udskifte ledningerne til regulatoren med plastlednnger, selvom det er en fornyelse. Regulatoren udgøres af tre modstande, som du ikke kan lave om på umiddelbart. Hvis du vil lave reguleringen om, kunne du føre de tre slæberinge ud og kortslutte dem og så bruge en frekvensomformer som igangsætter. Slæberingene er der for at begrænse startstrømmen. Så motoren vil kunne virke med denne regulator.

fase
S. Fabrin skrev den 20-12-2020 09:24:04

Hvis du vil beholde motoren intakt, kunne du renovere den og beholde den. Du skal udskifte ledningerne til regulatoren med plastlednnger, selvom det er en fornyelse. Regulatoren udgøres af tre modstande, som du ikke kan lave om på umiddelbart. Hvis du vil lave reguleringen om, kunne du føre de tre slæberinge ud og kortslutte dem og så bruge en frekvensomformer som igangsætter. Slæberingene er der for at begrænse startstrømmen. Så motoren vil kunne virke med denne regulator.

 hej Fabrin

okay det lyder som et projekt man skal kaste sig ud i når man har mere styr på el end jeg har.
Jeg vil børste den pæn. Og bruge den.
Helt praktisk, hvis jeg skrifter ledningen til regulatoren, sætter jeg så kobber trådene direkte på møtrikkerne ? Det virker ret lidt “nøjer”

Ja, du kan godt sno ledningen om bolten mellem de to skiver, men det bedste ville være at presse en kabelsko på ledningen. Du kan bruge flerkoret kabel.

fase
Den kan kun virke med denne regulator / igangsætter, hvis du ønsker at holde den så original som muligt. Det vil sige at igangsætter og modstandskasse skal være der. Så vil jeg tro at den fra gammel tid er beregnet til at starte op på 10 A sikringer. Håndtaget skal nok drejes op i løbet af 3 - 5 sekunder. Den har en lav startstrøm, og ender med en fuldlast strøm på de 8,4 A hvis den belastes maksimalt. 
Den kan også virke helt uden disse hvis du lægger en kortslutning over de 3 klemmer ved slæberingene. Så vil den have en væsentlig større startstrøm og vil nok kræve 16 A sikringer for at komme igang. Men det er jo også ret almindeligt i nutidens installationer. Den vil så opføre sig som ganske almindelig moderne motor.
Endelig kan den også virke med en moderne frekvens regulator så du kan regulere hastigheden. Men i det tilfælde skal slæberinge også kortsluttes. Det er ikke sikkert det er nogen god ide. Kommer an på hvad maskinen skal lave. Er det en høvl f.eks. så bliver resultat jo ikke så godt hvis man sænker hastighed.
Når nu maskinen har virket for nylig så sætter du bare strøm på og starter den. Men når du piller ved de gamle kabler så er der risiko for at de møre ender krakelerer og der er noget der kortslutter.
Kortslutninger er ikke farlige, da dine sikringer bare springer. Jo der kan komme en lille gnist og var der fyldt med støv så var det da heller ikke ualmindeligt at snedkerier gik op i luer.
For at sikre dig selv lidt bedre så kunne du tilslutte den med et nyt kabel med jordledning. Hvis der ikke er en klemme så kan du løsne en skrue og sætte jordleder under denne med kabelsko.
Det ser ud som om klem dæksel mangler på motor, Der må du bukke en ny i tynd blik eller andet for at forbedre det lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 20-12-2020 09:39:41

Ja, du kan godt sno ledningen om bolten mellem de to skiver, men det bedste ville være at presse en kabelsko på ledningen. Du kan bruge flerkoret kabel.

 Kabelsko, ja da!

Flerkoret kabel... altså ikke bare 3G2,5?
Annonce
ev elmand skrev den 20-12-2020 09:45:11

Den kan kun virke med denne regulator / igangsætter, hvis du ønsker at holde den så original som muligt. Det vil sige at igangsætter og modstandskasse skal være der. Så vil jeg tro at den fra gammel tid er beregnet til at starte op på 10 A sikringer. Håndtaget skal nok drejes op i løbet af 3 - 5 sekunder. Den har en lav startstrøm, og ender med en fuldlast strøm på de 8,4 A hvis den belastes maksimalt.
Den kan også virke helt uden disse hvis du lægger en kortslutning over de 3 klemmer ved slæberingene. Så vil den have en væsentlig større startstrøm og vil nok kræve 16 A sikringer for at komme igang. Men det er jo også ret almindeligt i nutidens installationer. Den vil så opføre sig som ganske almindelig moderne motor.
Endelig kan den også virke med en moderne frekvens regulator så du kan regulere hastigheden. Men i det tilfælde skal slæberinge også kortsluttes. Det er ikke sikkert det er nogen god ide. Kommer an på hvad maskinen skal lave. Er det en høvl f.eks. så bliver resultat jo ikke så godt hvis man sænker hastighed.
Når nu maskinen har virket for nylig så sætter du bare strøm på og starter den. Men når du piller ved de gamle kabler så er der risiko for at de møre ender krakelerer og der er noget der kortslutter.
Kortslutninger er ikke farlige, da dine sikringer bare springer. Jo der kan komme en lille gnist og var der fyldt med støv så var det da heller ikke ualmindeligt at snedkerier gik op i luer.
For at sikre dig selv lidt bedre så kunne du tilslutte den med et nyt kabel med jordledning. Hvis der ikke er en klemme så kan du løsne en skrue og sætte jordleder under denne med kabelsko.
Det ser ud som om klem dæksel mangler på motor, Der må du bukke en ny i tynd blik eller andet for at forbedre det lidt. 

 
wow, hvor er i vidende! :)

Jeg vil død og pine ikke lade den være original, den må godt være lidt sikker :) så
Jeg tror jeg forstår hvad igang sætteren er til for nu.
Det er en gammel snedker maskine.
Jeg har under transporten haft ledningen til regulatoren løst, og det knager og brager, derfor jeg gerne ville skifte den til den gummi ledning der er på motoren.
Tak 
Kabelsko, hvis der plads til dem.
Flerkoret kabel ja, men ikke 3G2,5, fordi G et betyder at der er en jordledning i kablet, så 3X2,5. Du kan bruge et stykke 4 leder og klippe jordlederen væk i begge ender.

fase
Fabrin:
Hvorfor klippe jordledning væk ??
Du plejer altid at være enig med Erik, og han har lige foreslået et nyt kabel med jord.

Søren O
Vi taler om to forskellige forbindelser. Erik taler om tilgangskablet, og der er jeg fuldstændig enig med Erik. Jeg taler om kablet mellem igangsætter og slæberinge, som faktisk svarer til sekundærsiden på en transformator. Den har ingen forbindelse til elnettet. Grunden til at jeg skriver, at jordledningen kan klippes væk, er at trådstarteren måske ikke kan finde et stykke 3X2,5 mm2 kabel. Det sker også, at jeg er uenig med Erik   .

fase
Fabrin skrev bl.a. Det sker også, at jeg er uenig med Erik   .
Hvor er det godt sagt  Men på det her punkt er vi ret enige.
Hvis man vil lave en lidt mere moderne startmetode, så behøver man ikke at have kabel til slæberingene. De kan kortsluttes i selve motor eller i klemkasse til slæberinge.
Skal man følge regler (som har været gældende i alt fald 50 år) så skal man benytte en magnet betjent motorværn til at tænde maskinen med. Det medfører at maskinen ikke kan gå i gang af sig selv, efter et eventuelt strømudfald. Det er en regel som sikkert er affødt af snedkeri branchen.
Hvis der havde været strømudfald, så kunne snedkeren jo passende gøre maskiner ren, slibe savklinger eller skifte skær i høvlen. Så kom der pludselig strøm igen - - - - - og derefter kunne han stort set ingen ting - - - - - for der manglede en finger eller 1/2 delen af flere fingre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis