El - gammel snedker maskine

Hej LDS’er

Jeg har erhvervet mig en gammel snedker maskine, som jeg gerne vil beholde så original så mulig.

Men den’s kontakt sidder med noget gammel stof ledning. Bør jeg ikke skifte den? (Se billeder). Samlingen i selve kassen se også lidt usikker ud :)

Hvad kan og skal jeg kigge efter hvor jeg gerne vil finde en erstatning for boksens funktion?

Jeg har også vedhæftet billede at tilslutningen på motoren.

Mvh Jacob
Hej LDS’er Jeg har erhvervet mig en gammel... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så det er denne 3x som jeg godt kan erstatte med 3G2,5 korrekt ?
Du viser tilgangs kabel, og det vil jeg  (og andre tidligere i tråden) anbefale at du skifter til et kabel med jord. Og når du har G med i betegnelsen så er med jord og du skal have mindst 4 leder.
Nu bruger maskinen kun 8,7 A så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være 2,5 mm2 Jeg ville skifte den med en 4 x 1,5 mm2 (hvor også lyseblå bruges som fase)  eller 5 x 1,5 mm2 ( hvor lyseblå ikke bruges ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du, som Erik skriver, skal have en jordledning med i tilgangskablet, skal kablet hedde 4G2,5 mm2 . Du kan selv vælge om det skal være gummikabel eller plastisoleret kabel. Nå Erik kom først.

fase
Fabrin nu skrev vi lige samtidig Men Hvorfor 2,5 mm2 ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så lige for at opsummere.

Jeg renser alt

Jeg skifter kabel fra el til motor til en 5g1,5 hvor jeg undlader at bruge den lyseblå

Jeg skifter kabel fra motor til igangsætter med en 3g1,5. Tilslutter kablet med kabelsko til igangsætterboksen.Og så prøver jeg at starte den.

Hvis jeg så gerne vil skifte noget så det bliver mere nutidigt kan jeg købe en magnetbetjent afbryder. Men skal så kortslutte noget i motoren.

Tak tak tak :)

Du er inde på noget af det rigtige. Det er lidt svært at holde tungen lige i munden hvis man ikke lige er inde i alle termer m.m.

Jeg skifter kabel fra el til motor til en 5g1,5 hvor jeg undlader at bruge den lyseblå 
Og hvis der ikke er en jordklemme, så skal der på den gul/grønne bruges en kabelsko som kan sættes under en skrue i stellet. Og for at overholde arbejdstilsynets nugældende krav skal der bruges magnet betjent afbryder. Men du kan da godt prøve at få den i gang uden. Monteringen af denne kan du vende tilbage til.

Jeg skifter kabel fra motor til igangsætter med en 3g1,5. Tilslutter kablet med kabelsko til igangsætterboksen.Og så prøver jeg at starte den. 
Her har du en leder for lidt hvis du har gul/grøn i dit kabel. Så gå igen med den 5g1,5 og undlad den lyseblå og gul/grøn.
På den måde har du kun behov for at købe en slags kabel.

Hvis jeg så gerne vil skifte noget så det bliver mere nutidigt kan jeg købe en magnetbetjent afbryder. Men skal så kortslutte noget i motoren. 
Som skrevet øverst så bør du have magnetbetjent afbryder alligevel. Det har ikke sammenhæng med kortslutningen. Dette er kun hvis du vil undvære igangsætter og modstands boks.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej erik
Det er rart du kan sætte dig ind i mit sted :) jeg forstår lidt men lære meget :)
Du skriver:
Her har du en leder for lidt hvis du har gul/grøn i dit kabel. Så gå igen med den 5g1,5 og undlad den lyseblå og gul/grøn.
På den måde har du kun behov for at købe en slags kabel.

Hvor er der plads den til fjerde i igangsætteren? Bare sammen med en af de andre ?
Se billede
Mellem motor og igangsætter skal der bruges et 3-leder kabel. Hvis det skal laves korrekt, må du ikke bruge den blå og den gul/grønne leder. For ikke at købe 2 forskellige kabler kan du bruge samme type kabel som tilslutningskablet til motoren, hvor du så klipper de overflødige ledningsender af. Det er det Erik skriver.

Søren O
Netop.
Når du skriver 3G1,5 så betyder G at der er jordleder ( ground ) i kabel. Og den må ikke bruges til det formål. Så med 3G1,5 har du kun 2 du må bruge. Derfor

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis