Udskifte udendørs stikontakt

Hejsa,

Jeg har en ødelagt udendørs stikkontakt, som jeg vil udskifte. Det ser ud til at være lige til, men vil gerne være helt sikker. Den er koblet fra. Jeg har vedlagt billede af den eksisterende og den nye som erstatter denne.

Er det blot at flytte ledningerne over direkte? Dvs. svarende til deres nuværende placering.

Det ser ikke ud til, at der er plads til ledningen. Er det lettest blot af flytte den lidt op, så den kun akurat går ind i den nye dåse? Eller er der et trick?

Mvh Henrik
53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tage noget mere af isoleringskappen så der kun lige kommer lidt med ind på den af side af gummimembranen
Det skal laves på samme måde som den gamle nul i N og fase i L og korlederen i den nederste mrk grøn og så trækken en lus over til den anden
Skal væggen fjernes eller stikkontakt flyttes så skifter man typisk kablet 
mfrost skrev den 19-12-2020 11:50:25

Det skal laves på samme måde som den gamle nul i N og fase i L og korlederen i den nederste mrk grøn og så trækken en lus over til den anden

 Synes jeg kan huske at der er intern forbindelse mellem de to klemmer i hver side. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Jeg er ikke helt med. Er det bare at flytte kablerne? Dvs. øverst til øverst og fra de to nederste, til de tilsvarende og så spiller det? Til sidst, luse de øverste løse kabler af?
Blå ledning til den blå klemme, og sort til den brune klemme og gul/grøn til grøn klemme alle sætte i den ene side af den nye og så en lus over til den anden side. Jeg antager at det er sort da jeg ikke helt kan se om den sorte får til den ene og så er Lust videre eller der sidder en sort i den ene og brun i den anden i så fald skal du gøre som tildligere en sort i den ene brune og en brun i den anden brune klemme
Det er sort til venstre og brun til højre.

Hvorfor er der dobbelt blå nederst og dobbelt gul-grøn øverst, til venstre?
Inden du laver lusene så prøv om ikke begge stik virker. Der er, så vidt jeg husker, intern forbindelse mellem stikkontakterne.

fase
Nu fik jeg skiftet kontakten. Strømmen må være tilsluttet, da den var gået i huset da jeg kom ind? :O

Det viste sig at både gul/grøn og blå fra luset over fra den ene side til den anden. Er det OK?

Nu hvor der er HPFI, er der så noget i vejen for at afprøve kontakten? Strømmen går vel blot igen og kan tændes uden problemer?

Jeg kunne ikke luse den blå, da kablet var for kort i den nye kontakt. Kan jeg godt benytte den "færdige" kontakt, selvom den anden ikke er gjort færdig?
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis