Udskifte udendørs stikontakt

Hejsa,

Jeg har en ødelagt udendørs stikkontakt, som jeg vil udskifte. Det ser ud til at være lige til, men vil gerne være helt sikker. Den er koblet fra. Jeg har vedlagt billede af den eksisterende og den nye som erstatter denne.

Er det blot at flytte ledningerne over direkte? Dvs. svarende til deres nuværende placering.

Det ser ikke ud til, at der er plads til ledningen. Er det lettest blot af flytte den lidt op, så den kun akurat går ind i den nye dåse? Eller er der et trick?

Mvh Henrik
Hejsa, Jeg har en ødelagt udendørs stikkontakt... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har forhåbenligt ikke arbejdet med det uden at afbryde strømmen først?

Det er ok med blå og grøn/gul lus. Men de er nok ikke nødvendige, da de er lavet internt i stikkontakten.
Det betyder også, at du skal undlade at montere enten den sorte eller den brune.

Kan stikkontakterne betjenes andre steder fra? Er der en anden afbryder eller har du IHC?

Jo det har jeg så åbenbart. Tidligere ejer sagde ellers den var koblet fra (det skal man selvfølgelig ikke stole på). Den tidligere stikdåse manglende også en klap, så der burde vel være sket en overgang ved regn? Eller har jeg misforstået noget?

Det er IHC i huset.

Kan jeg blot teste senere og så tænde for strømmen hvis den går? (dvs. jeg har lavet ged i den).  

Og kan jeg teste den anden kontakt? Også hvis der ikke er internt forbindelse, og den måtte mangle blå?
Du begynder med at fjerne yderkappen på kablet, så den kun stikker indenfor  membranniplen. Dernæst monterer du den sorte ledning i klemmen mærket med brun. Den blå ledning monterer du i klemmen mærket med blå. Den gulgrønne ledning montere du i klemmen mærket med grøn. Den brune i kablet skal ikke monteres nogen steder. Du bør sætte en samlemuffe på enden af den. Du behøver ikke trække ledninger til andre klemmer, fordi der er interne sløjfninger. Monter dækslet og tænd for strømmen i gruppetavlen. Så er det lavet.

fase
Glædelig jul!

Projektet går desærre ikke skide godt. Jeg har gjort som på billedet, men der er ingen strøm.

Gul/grøn er luset. Blå er ikke, da den ikke kunne nå.

For mig at se, bør højre stik være efter foreskrifterne. Blå i blå, sort i rød og gul/grøn i grøn.

Kan den være koblet fra, trods det lykkedes at lave overgang tidligere?
Fjern bare den lus, de to klemmer må være tænkt til videresløjfning (hvis du skulle sætte en kontakt mere ved siden af, kunne den fødes fra disse)
Hov, er den røde lyset mellem de to røde klemmer? I så fald, prøv også at fjerne lusen her. (Elektrikere ret mig endelig, men der som jeg ser det, skal der Ikke luses noget som helst her)
Er der gået en sikring  Tidligere?
Har du noget måleværktøj? Multimeter eller evt. Polsøger?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg tænker ikke der er en sikring at skifte med HPFI? Kan det have noget med IHC? Altså at det er strøm, med ikke nok til at kontrakten virker?

Jeg har nok en polsøger. Kontakten virker ikke, men du tænker at prøve den på alle kabler? Fx sort ikke virker? Den som kun sidder til højre
Ja, polsøgeren var for at teste om der var liv i fasen🙂
Jeg ved ikke om du ikke kan springe en sikring med HPFI, men det var oplagt (og let)at se efter.
Hvis det er IHC-relateret, melder jeg pas, det ved jeg intet om🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis den brune er fasen, sidder den i vestre side, uden nul (blå).

Er det problemet? Eller kan sort også være en fase?

Tyder det på at jeg skal sætte brun og blå i samme side, sammen med gul/grøn og dropper lusene?
Jeg er usikker.🙂
Jord er der styr på
Blå leder: den går til én blå klemme?
Rød leder:? Til en rød klemme?
Sort leder:? Løs/ej monteret?

Hvad siger polsøgeren?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hov, var den gamle kontakt monteret med hhv sort og blå, og jord?
Så ville jeg prøve:
Fjern lus (Ikke nødvendige på denne kontakt)
Blå leder i én blå klemme
Og én sort leder til én rød klemme

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis