Udskifte udendørs stikontakt

Hejsa,

Jeg har en ødelagt udendørs stikkontakt, som jeg vil udskifte. Det ser ud til at være lige til, men vil gerne være helt sikker. Den er koblet fra. Jeg har vedlagt billede af den eksisterende og den nye som erstatter denne.

Er det blot at flytte ledningerne over direkte? Dvs. svarende til deres nuværende placering.

Det ser ikke ud til, at der er plads til ledningen. Er det lettest blot af flytte den lidt op, så den kun akurat går ind i den nye dåse? Eller er der et trick?

Mvh Henrik
Hejsa, Jeg har en ødelagt udendørs stikkontakt... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at montere på den måde, jeg har anvist i mit tidligere indlæg.

fase
S. Fabrin skrev den 25-12-2020 14:49:01

Prøv at montere på den måde, jeg har anvist i mit tidligere indlæg.

 Haha! Den havde jeg misset, ellers havde jeg også henvist til dit indlæg🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så har jeg monteret

blå > blå
Sort > brun
Gyl/grøn > grøn

Der er ingen strøm i nogle af kablerne, så hjælper det jo ingenting. Så forstår jeg ikke hvordan strømmen kan gå, når jeg roder med den.

Når jeg kigger på tavlen er ingen af kontakterne "slået ned".

Jeg må ud og kigge på tavlen.

Hvis du har Ihc , så kan systemet jo være programmeret således at det udv stik styres på en af følgende måder
- stikkontakten tænder på et tryk /afbryder.
-stikkontakten tændes automatisk når det er mørkt
-stikkontakten tænder via en ur styring på bestemte klokkeslæt
-eller noget helt andet, måske en kombination af nogle af de ovenstående muligheder. Der er mange muligheder når der er Ihc.
Du skal ind i Ihc programmet og se hvordan det er programmeret.
Grunden til at strømmen slog fra da du adskilte det har højst sandsynligt været fordi du har kortsluttede jord og nul ledningerne ( gul/grøn og blå), dette for ofte hpfi relæet til at koble fra.

Jeg kan ikke se at den er koblet til i IHC Visual. Der er intet som styrer den udgang som hedder "Stikontakt, terasse". Så det er meget underligt at der har været størm og nu ikke er det mere. Medmindre der er noget IHC jeg ikke forstå.

Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro at der var gået en sikring. Men der er der jo ikke noget af.

Jeg kan se at der er to kabler som er taget ud af et 230V outputrelæ. Kan jeg koble dem til, uden at slukke for strømmen? 
Annonce
Selve monteringen ser i sig selv underlig ud med både sort og brun leder. Jeg ville finde måleapparat og finde de 230V og så montere det.
De 2 kabler der er afmonteret i et udgangs relæ er vel ikke smuttet ud af sig selv, så du kan kun montere dem hvis du ved hvor de går hen. Ellers er der risiko for at få strøm et sted hen som ikke er hensigtsmæssig. Virkede den gamle stikkontakt med de 2 kabler afmonterede så er det ikke der du skal sætte ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Jeg prøvede den ikke inden, desværre. Om man argumentere for at den gjorde det, da strømmen går når jeg roder ved den, ved jeg ikke.

Tidligere ejer sagde jo at den var koblet fra. Hvordan strømmen så kan gå, er mig en gåde. Så jeg er tabt.

Men hvis ledninger blot kan kobles til og testes, gør jeg gerne det. Bare det ikke kan skade noget?
Hvis du kobler 1 kabel til ad gangen og måler ude ved ny stikkontakt så er det måden. Der måles imellem lyseblå og brun og derefter imellem lyseblå og sort.
Kommer der strøm så er det rette kabel, kommer der ikke strøm afmonteres og du forsøger med det andet.
Vil du undersøge det på en lidt mindre risikabel måde kan du måle gennemgang med multimeter.
Først måles som beskrevet ude, i spændings område så du er sikkert på at der ikke er spænding på.
Inde ved relæer måles imellem lyseblå og brun med modstands måling ( gennemgang ) på begge de afmonterede kabler Der måles sikkert ingen gennemgang. altså uendelig mange ohm.
Så kortsluttes lyseblå og brun ude ved stikkontakt og måling gentages inde. Hvis der nu måles gennemgang ( meget få ohm) så har du fundet kabel.  
Om det så bagefter skal monteres direkte på sikrings grupper eller over udgangs relæ er op til dig. Vælger du udgangsrelæ skal denne programmeres hvis den ikke er det allerede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for uddybende svar. Det tror jeg ikke jeg skal kaste mig ud i.

Kan jeg ødelægge noget ved at sætte ledningerne i relæ og teste kontakten? Ser ud til at være den der eneste ledninger som er koblet fra.
Sikkert ikke men det kan man ikke udelukke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis