Udendørs stikkontakt i balkon

Davs

har næsten lige fået monteret balkon i lejligheden. Jeg har en stikkontakt tæt på væggen til balkonen og vil gerne have en udendørs stikkontakt. Jeg er med på at jeg skal kigge efter ip44 klasse (25 kr i jem og fix).

hvis kablet fra stikkontakten i stuen går igennem en kabelkanal og kun ca 60 cm ind i muren for at tilsluttes kontakten i balkonen, må jeg så gerne bruge kabel med blød kappe ? (Bruger self. 3x1.5 kvadrat)

jeg vil gerne have blød kappe dels fordi jeg har 50 m nede i kælderen og at det skal løbe igennem 2 vinkelrette kabelkanaler (den skal bøjes 90 grader)

burde være trivielt. Brun er fase, blå neutral og gul/grøn er jord.

tak og god Jul.
Davs har næsten lige fået monteret balkon i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det stykke kappe gør heller ingen skade nu da der er bøvlet med det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 25-12-2020 18:53:05

Du har været heldig med at få monteret på de rigtige steder.
Det er faktisk ikke ligegyldigt, hvor fase og nul bliver monteret.
I øvrigt kan du roligt fjerne det stykke kappe, du har inde i underlaget. Det gør ingen gavn. Der kommer jo et dæksel på.

Fedt. hvis der ikke er nogen logoer printet på plastikken, hvordan kan jeg så vide om fx fasen er på højre eller venstre side ? Lige nu er nul på højre og fase på venstre på kontakten, men stikproppen der indsættes kan jo vende på begge sider. Den har været oppe i dette forum før.

ev elmand skrev den 25-12-2020 19:08:10

Det stykke kappe gør heller ingen skade nu da der er bøvlet med det. 

 Det var faktisk ret svært og ret bøvlet hvis jeg beholdt kappen men nu er det gjort. 

I øvrigt blev det EL WORKS modellen fra jem og fix til 25 kr. Der var en åben model i butikken og den var altså ikke meget forskellig fra LK til 202 kr.
Den der er meget forskellig ffa LK til 225 både i kvalitet og opmærkning og nej når du bruger stikprop med jord kan den ikke vendes. At N skal være i den side er en del af 1. års pensum på el lærlinge uddannelse  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-12-2020 21:11:23

Den der er meget forskellig ffa LK til 225 både i kvalitet og opmærkning og nej når du bruger stikprop med jord kan den ikke vendes. At N skal være i den side er en del af 1. års pensum på el lærlinge uddannelse  

 Skal ikke bruge den hver dag så jeg klarer mig. hvad hvis jeg bruger en stikprop uden jord? fx en iphone oplader. 

Summa summarum, er det korrekt at sætte N til højre ? Det underligt at der ikke er en indlægsseddel som fortæller det. Det gør der når man køber forlængerled og stikpropper.
Annonce
Fabrin skrev: kl. 1853
Du har været heldig med at få monteret på de rigtige steder.
Det er faktisk ikke ligegyldigt, hvor fase og nul bliver monteret.

Så mon ikke det er svar nok

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-12-2020 21:29:31

Fabrin skrev: kl. 1853
Du har været heldig med at få monteret på de rigtige steder.
Det er faktisk ikke ligegyldigt, hvor fase og nul bliver monteret. 

Så mon ikke det er svar nok

 Ah okay. tak. Jeg er dog stadig nysgerrig. hvad hvis vi havde en stikkontakt uden jord, ville det så stadig være vigtigt om N er til højre ?

Det er ikke vigtigt vigtigt, at den kommer i den rigtige side. Men som nævnt, så lærer man som elektriker, at fasen sidder til venstre og nul til højre. Hvis vi alle gør det samme, er det lettere at fejlfinde på samt det er bare korrekt. 😊

 

Ja man skal altid lave tingene i orden. Det er en af de ting som hører til el-test ved el-eftersyn når der handles hus
Men du kan naturligvis ikke vide hvordan stikprop i så fald skal vendes.
  Da farfar var ung ( da jeg var ung) gik strømmen jo i luftledninger rundt i byen. Og det vekselstrøm så ikke plus eller minus. Det var ofte på gitter stålmaster, og de var ret lette at kravle op i.
Jeg oplevede en fulderik der var kravlet op til trådene, og kiggede på dem. Så råber han: " Jeg kan sgu ikke se hvad der er plusser og hvad der er minusser" lidt efter tog han brillerne på og udbrød " Det er fa`me minus det hele"   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mdn skrev den 25-12-2020 21:40:57

Det er ikke vigtigt vigtigt, at den kommer i den rigtige side. Men som nævnt, så lærer man som elektriker, at fasen sidder til venstre og nul til højre. Hvis vi alle gør det samme, er det lettere at fejlfinde på samt det er bare korrekt. 😊

 ok. Varmt vand til venstre ! Det en god regel. fasen er jo fuld af varme elektroner (masser af E_kin), bortset fra at det ikke er vand.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis