Udendørs stikkontakt i balkon

Davs

har næsten lige fået monteret balkon i lejligheden. Jeg har en stikkontakt tæt på væggen til balkonen og vil gerne have en udendørs stikkontakt. Jeg er med på at jeg skal kigge efter ip44 klasse (25 kr i jem og fix).

hvis kablet fra stikkontakten i stuen går igennem en kabelkanal og kun ca 60 cm ind i muren for at tilsluttes kontakten i balkonen, må jeg så gerne bruge kabel med blød kappe ? (Bruger self. 3x1.5 kvadrat)

jeg vil gerne have blød kappe dels fordi jeg har 50 m nede i kælderen og at det skal løbe igennem 2 vinkelrette kabelkanaler (den skal bøjes 90 grader)

burde være trivielt. Brun er fase, blå neutral og gul/grøn er jord.

tak og god Jul.
Davs har næsten lige fået monteret balkon i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LK opus 74 udendørs ligger til 202 kr i jem&fix så måske går jeg efter den.
Nu kan jeg ikke se eksempler men hvordan skal kablet fra væggen komme ind i kontaktens indmad ? man kan vist brække plastikken af i kontaktens øvre og nedre del. Har læst lidt at der skal brækkes ud i nedre del så kondensvand kommer ud.
Der er er min opfattelser nogle misforståelser i denne tråd. Trådstarter taler om ledning med blød kappe. Der er så nogen der svarer omkring kabel med bløde ledninger ( flerkoret )
Det er korrekt at man godt må bruge kabel med flerkorede ledninger.
Kabel med blød kappe mangler jeg endnu at se.
Jordleder i stikkontakt er på grund af sikkerhed på det som du tilslutter. Det har ingen betydning om du sætter et stykke plade over eller 3D printer et låg for den sags skyld.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-12-2020 21:27:29

Der er er min opfattelser nogle misforståelser i denne tråd. Trådstarter taler om ledning med blød kappe. Der er så nogen der svarer omkring kabel med bløde ledninger ( flerkoret )
Det er korrekt at man godt må bruge kabel med flerkorede ledninger.
Kabel med blød kappe mangler jeg endnu at se.
Jordleder i stikkontakt er på grund af sikkerhed på det som du tilslutter. Det har ingen betydning om du sætter et stykke plade over eller 3D printer et låg for den sags skyld.

 Nå okay. Jeg har blød kappe med flerkoret ledere. Kan man kun få massive ledere i det stive installationskabel og for at tage skridtet videre, findes installationskabel med blød kappe ? Det er måske samme spørgsmål da det må være ledernes formning som afgør om det er stift eller blødt.. eller hvad ?

Kunne du ikke afisolere et nogle cm. af det kabel, du har, og tage et billede, der viser både det afisolerede stykke og kappen. Der hersker tilsyneladende tvivl om, hvilken kabeltype du har. Hvad mener du med blød kappe? Betyder det at kablet er mere bøjeligt? Et kabel med stive ledere er stivere end kabel med flerkorede ledere.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 18-12-2020 23:31:01

Kunne du ikke afisolere et nogle cm. af det kabel, du har, og tage et billede, der viser både det afisolerede stykke og kappen. Der hersker tilsyneladende tvivl om, hvilken kabeltype du har. Hvad mener du med blød kappe? Betyder det at kablet er mere bøjeligt? Et kabel med stive ledere er stivere end kabel med flerkorede ledere.

 Det er flerkoret eller flertrådet som andre kalder det. Blød kappe betyder bare at det er dejligt bøjeligt.
mit kabel er h05vv-f. 

Kablet er flerkoret, fordi der er mange tynde tråde (korer) i hver leder. Hvis kablet er 3X1,5 mm2 kan du bruge det.

fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2020 23:46:36

Kablet er flerkoret, fordi der er mange tynde tråde (korer) i hver leder. Hvis kablet er 3X1,5 mm2 kan du bruge det.

 Det er det. Fandt et tilbud på dba for 50 m til sølle 75 kr. godt juletilbud.

Så fik jeg den købt inden butikslukning. jeg har lavet det første stykke arbejde som er videresløjfning fra den ene kontakt til den anden. Har beholdt den hvide kappe for at give mere beskyttelse. Jeg kommer selfølgelig ind med el-kablet nedefra når den er monteret.

Er det korrekt ? Der var ingen nul eller fase logoer så jeg regner med at det er lige meget (det er det jo i princippet).
De tre huller på den ene side er reserveret til kablet som kommer ind når jeg nu får boret igennem muren.

Du har været heldig med at få monteret på de rigtige steder.
Det er faktisk ikke ligegyldigt, hvor fase og nul bliver monteret.
I øvrigt kan du roligt fjerne det stykke kappe, du har inde i underlaget. Det gør ingen gavn. Der kommer jo et dæksel på.


fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis