Udendørs stikkontakt i balkon

Davs

har næsten lige fået monteret balkon i lejligheden. Jeg har en stikkontakt tæt på væggen til balkonen og vil gerne have en udendørs stikkontakt. Jeg er med på at jeg skal kigge efter ip44 klasse (25 kr i jem og fix).

hvis kablet fra stikkontakten i stuen går igennem en kabelkanal og kun ca 60 cm ind i muren for at tilsluttes kontakten i balkonen, må jeg så gerne bruge kabel med blød kappe ? (Bruger self. 3x1.5 kvadrat)

jeg vil gerne have blød kappe dels fordi jeg har 50 m nede i kælderen og at det skal løbe igennem 2 vinkelrette kabelkanaler (den skal bøjes 90 grader)

burde være trivielt. Brun er fase, blå neutral og gul/grøn er jord.

tak og god Jul.
Davs har næsten lige fået monteret balkon i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mdn skrev den 25-12-2020 21:40:57

Det er ikke vigtigt vigtigt, at den kommer i den rigtige side. Men som nævnt, så lærer man som elektriker, at fasen sidder til venstre og nul til højre. Hvis vi alle gør det samme, er det lettere at fejlfinde på samt det er bare korrekt. 😊

 At du som elektriker ikke mener, at det er vigtigt at montere en stikkontakt rigtigt, er sludder. Hvorfor tror du, at der mærkning på klemmerne med L og N? Hvis du har en stikkontakt med afbryder, er det vigtigt at kunne være sikker på, at det er fasen man afbryder, når der bliver slukket for stikkontakten.


fase
S. Fabrin skrev den 25-12-2020 23:03:32

 At du som elektriker ikke mener, at det er vigtigt at montere en stikkontakt rigtigt, er sludder. Hvorfor tror du, at der mærkning på klemmerne med L og N? Hvis du har en stikkontakt med afbryder, er det vigtigt at kunne være sikker på, at det er fasen man afbryder, når der bliver slukket for stikkontakten.

 Det er vist korrekt men nu antager vi at det er denne givne situation hvor vi ikke har afbryder og vi lod som om at vi heller ikke havde jord.

Uanset om der er en afbryder eller ej skal fasen monteres til venstre og nullen til højre. At der ikke er en indlægsseddel i stikkontakten skyldes, at du ikke må montere sådan en. Den skal monteres af en elektriker, som formodes at vide hvordan en stikkontakt skal monteres. LK stikkontakten synes jeg er af en bedre kvalitet end den du har valgt.
En stikprop har en indlægsseddel fordi, du ikke behøver at være elektriker for at måtte montere den.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis