Skifte kul i køkkenmaskine Assistent/Ankarsrum - hvordan og reservedele hvor?

Er dette mon den rigtige kategori?
Min gamle køkkenmaskine (ca. 15 år) ville ikke starte (ingen lyd, ingen lugte - heller ikke da jeg brugte den for et par dage siden). Ledninger osv. ser ok ud. Jeg tror, det er kullene - har fundet dem og de ser slidte ud - og en masse kulstøv i "maskinrummet". Men jeg har svært ved at rykke kullene fri, så vidt jeg kan se, er der ingen skruer el.lign. Har ledt efter en video eller tips til det, men kan intet finde - og de sidder bare godt fast, og jeg er bange for at rykke noget forkert af. Nogen der har et tip? Og hvor kan man købe kul til denne køkkenmaskine? Har søgt ved alle de mere kendte reservedelssteder på nettet men indtil videre uden held ...
Er dette mon den rigtige kategori? Min gamle... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke noget at måle med, men er kommet så langt at din konklusion er, at printet er defekt. En tyristor er ikke noget fra Ringenes Herre (en Audi, Herr der Ringe), men en halvleder kontakt. Du har formentlig heller ikke en loddekolbe, så bevæbn dig med et betalingskort og søg på nettet efter et nyt print til maskinen.   

fase
Har du prøvet at kortslutte kontakt imellem brun og lyseblå stump lige ved siden af.
Eller måle imellem blå og lyseblå stump lige ved siden af. For at sikre at afbryder er ok. 
Thyristor er den sorte lakrids der ligger i kølepladen. ( den takkede aluminiums dims.)
Men den kan være gået på grund af en enden fejl på print.
Til slut afmonterer du print og kigger nøje efter bagpå om der skulle være en bane der er brændt over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu tror jeg, at jeg har forsøgt samtlige kombinationer (bypass af de forskellige dele i forløbet på printet). Det eneste sted, hvor der ser ud til at være hul igennem (pære med lys i) er denne opstilling på fototet herunder (de to løst-dinglende ledninger på pære) ... alle øvrige stop og mellemstop giver ikke strøm. Betyder det død print? Har indsat et foto af printet herunder også ... men jeg kan ikke se, om der skulle være kortsluttet et eller andet.

Og jeg har skam en loddekolbe - er bare ikke god til at bruge den. Lykkedes mig for et par år siden at loddel en ødelagt enhed på en smartphone, som så kom til at virke. Men har også haft et projekt med at reparere en Nintendo DS - som aldrig lykkedes. Så .... er en amatør - men en modig (dum) en af slagsen :-)
Håber, det kan repareres for det er umuligt at finde et nyt print ... har fundet det et enkelt sted, men desværre for længst udsolgt.
Annonce
Jeg gætter på thyristoren. Prøv at se, hvad der står på den. Måske kan der findes en magen til eller en erstatning til den.

fase
Ok. Tusind tak til alle jeres forslag - det er en kæmpe hjælp, når jeg her skal navigere rundt i ukendt land.
Lidt svær at aflæse thyristorens tekst - men noget med B B06 600BW ... jeg går i gang med at google reservedele. Skal man bruge noget mellem thyristoren og kølepladen? I computere bruger man vist nok noget "kølepasta" - gælder det også her? Eller er det slet ikke det, det handler om her?

... men har fundet nogen, der sælger hele printet. 775 kr. men det er da billigere end at købe en ny. Og jeg kan li' at reparere frem for bare at købe nyt, så måske kaster jeg mig ud i det projekt. Og jeg fandt da ud af - takket være jeres vejledning - at det slet ikke var kullene, som jeg ellers gik ud fra. Kæmpe tak for hjælp og vejledning.
Hvis du selv har mod på at skifte den så koster den ikke ret meget.

/Steen
Fedt! Tak ... jeg køber den fluks. Får i løbet af ugen adgang til et værksted med måleudstyr, og hvis det nu viser sig, at jeg kan nøjes med at skifte dimsen der, så er det da meget billigere sluppet end hele printet til 775 kr. TAK! Jeg havde googlet efter modellen, men kunne ikke finde netop den - og jeg har slet ikke viden nok om det til at vurdere, om jeg kan bruge andre typer, så kæmpe tak for hjælpen herfra.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis