Skifte kul i køkkenmaskine Assistent/Ankarsrum - hvordan og reservedele hvor?

Er dette mon den rigtige kategori?
Min gamle køkkenmaskine (ca. 15 år) ville ikke starte (ingen lyd, ingen lugte - heller ikke da jeg brugte den for et par dage siden). Ledninger osv. ser ok ud. Jeg tror, det er kullene - har fundet dem og de ser slidte ud - og en masse kulstøv i "maskinrummet". Men jeg har svært ved at rykke kullene fri, så vidt jeg kan se, er der ingen skruer el.lign. Har ledt efter en video eller tips til det, men kan intet finde - og de sidder bare godt fast, og jeg er bange for at rykke noget forkert af. Nogen der har et tip? Og hvor kan man købe kul til denne køkkenmaskine? Har søgt ved alle de mere kendte reservedelssteder på nettet men indtil videre uden held ...
Er dette mon den rigtige kategori? Min gamle... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du taget remmen af, eller er den faldet af?

fase
Jeg har taget den af for at kunne løfte motoren op
OK, du kan også bruge pæremetoden på de to tilslutninger på motoren, så du evt. kan finde ud af om det er motoren eller reguleringen, det er galt med. Pas nu på at du ikke kommer i stødet!!

fase
Fin idé. Har lige prøvet - og der er ingen lys i pæren. Så problemet ligger vel et sted i printpladen, tænd-sluk el.lign. Kan jeg indkredse det yderligere?
Kan man fx bypass'e starteren og se om det er den?

Annonce
Ja, du kan bypasse starteren ved at flytte den ledning, der går fra starteren til motoren hen på tilgangen til starteren. Så bør motoren køre med fulde omdrejninger.

fase
Jeg skal lige forstå det korrekt - jeg tager den lyseblå lednings sko og holder hen oven på den brune lednings sko, så strømmen går direkte herfra til motoren - som jeg har forsøgt at vise det med rød pil herunder? Kan motoren tåle at modtage den fulde strøm på én gang? Læste et sted, at der ofte er nogle "buffere" til at sikre overgangen fra nul til fuld strøm for ikke at ødelægge motoren - men det risikerer jeg ikke her? Forbehold for tåbelige spørgsmål ... :-)

Du skal lave det sådan at motoren får 230V . Det kan du gøre ved at forbinde de to ledninger fra motoren til 230V. Det kan være tilslutningen fra ledningen til stikkontakten. Tag billeder af tilslutningerne inden du laver noget om. Motoren kan tåle 230V. I øvrigt er mit gæt på fejlen, at tyristoren (den halvleder der sidder på aluminiumpladen/kølepladen) er defekt og bør udskiftes. Det kræver målinger for at finde ud af om tyristoren er defekt.

fase
Du har målt imellem blå og brun = ok
Så imellem blå og den ved siden af den brune Med skål på og tændt. Lys der så er afbryder og sikkerhed i orden.
Er der ikke så skal fejlen findes der. 
Endelig pære på de 2 oppe ved selve motor Er der strøm der så er det motor / kul eller noget andet efter der svigter 
Er der ikke der så er det print.
Og ja begge kul skal ned og røre og de skal kunne gå let op og ned. Du skriver lidt besværlig at stoppe fjeder ned igen med kul, Det er et godt tegn på at kul går i bund.
Mit svar er ikke på nogen måde i modsætning på Fabrins. At kortslutte starknap er også en fejlfinding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu har jeg tjekket følgende:
Der er strøm ind - strømkablet giver strøm til pære-test :-)
Der er ikke strøm, når jeg laver pære-testen på strømmen efter printpladen og ud til motoren
Motoren virker, når jeg bypass'er strøm direkte til motoren

Så ... det er altså et sted i printpladsen? Det kan være (så vidt jeg har forståret) "tyristoren" (hvad det så end er - lyder som noget ondt fra Ringenes Herre!), men hvad kan det ellers være af dimser, som ikke er for dyre som jeg kan skaffe og skifte (og teste)?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis