Skifte kul i køkkenmaskine Assistent/Ankarsrum - hvordan og reservedele hvor?

Er dette mon den rigtige kategori?
Min gamle køkkenmaskine (ca. 15 år) ville ikke starte (ingen lyd, ingen lugte - heller ikke da jeg brugte den for et par dage siden). Ledninger osv. ser ok ud. Jeg tror, det er kullene - har fundet dem og de ser slidte ud - og en masse kulstøv i "maskinrummet". Men jeg har svært ved at rykke kullene fri, så vidt jeg kan se, er der ingen skruer el.lign. Har ledt efter en video eller tips til det, men kan intet finde - og de sidder bare godt fast, og jeg er bange for at rykke noget forkert af. Nogen der har et tip? Og hvor kan man købe kul til denne køkkenmaskine? Har søgt ved alle de mere kendte reservedelssteder på nettet men indtil videre uden held ...
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder to af disse bæster og de sidder godt fast - kan ikke få øje på skruer eller andet som holder dem fast:

Med en smule vilje og tvang kan jeg tvinge den der kobberarm lidt væk - men kul-tingen (hvis det er det?) rykker sig ikke en tomme, når jeg forsigtigt vrider i den. Og altså ingen skruer at se - skal jeg bare lægge kræfter i?

Jeg kunne se på fotoet, at det er muligt at skubbe de små "clips", som ligger ind over kullene, til side, så det lykkedes at få kullene op. Men der var en del kul på endnu - et par centimeter. Så er det vel ikke det???

Hvad kan ellers være årsag til, at maskinen - uden varsel, larm, røg, lugt eller andet - bare ikke starter? Den er ikke kørt varm (har stået ubrugt i et par dage). Kan det være noget elektronik i start-delen?

Når du nu har fået de små clips bøjet op, så kan du mærke om kullene kan trækkes ud ( de kan sidde fast i skidt), om fjederen stikker lidt ovenud, (kullene kan nå ind til kommutator)
Og så kan du måle om der kommer strøm ind til print. Har du ingen måleapparat kan du bruge en fatning med pære og et stump ledning.
Naturligvis med afbrudt strøm snor du ledninger fra fatning omkring de 2 spadesko som kommer med strømmen. Tænder ved kontakt og der bør være lys i pæren.
Er der ikke er det knækket ledning. Er der kan du vende print om og se om der skulle være en bane der synlig en brændt over.
På billedet ses ingen synlige fejl på print ligesom der ikke ses en sikring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
1 Du har selvfølgelig prøvet en anden stikkontakt.
2 Kender slet ikke maskinen, men kan der sidde en sikkerhedsswitch, så evt skål eller lignende skal være på, - og i så fald er switchen ok ?
3 Har du et multimeter, så du måle om der også er strøm efter kontakten på maskinen, den kunne jo være gået itu.
4 Generelt hvis du har et multimeter, så kan du jo prøve at følge strømmen lidt, - hvilket måske kunne pege dig i retning af, hvor fejlen er.
5 Husk at passe på, hvis du giver dig til at måle på den, - 240 V kræver omtanke.
Annonce
Ok. Tak for svarene. Jeg har desværre ikke nogle måleinstrumenter (er total novice i det her), men vil prøve det med pære-tricket (har den vildeste respekt for strøm, så skal nok passe på). Der sidder to af de der kul-ting (kul pensler? Kan se det hedder carbon brushes på engelsk - har søgt engelsksprogede videoer om problemet), og jeg har kun tjekket det ene - men der var 2-3 cm kul på. Det var lidt bøvlet at få kullet proppet på plads, så jeg tjekkede ikke det andet - men kan de være slidt forskelligt, og vil den ikke starte hvis bare det ene af kullene er slidt ned?
Det er sjældent at motoren stopper pludseligt hvis der er problemer med et kul. Det er vigtigt at dine kul ikke sidder fast i holderen, de skal let kunne bevæges. Hvis et af kullene er slidt op, vil tilledningen typisk virke som stop - ledningen er så kort at den hindrer kullet i af have kontakt til kummentatoren. Begge kul skal være i orden for at motoren k an køre. 

Søren O
Tak - jeg prøver at tjekke det. Men de sidder lidt bøvlet. Har tidligere skiftet kul i en vaskemaskine - og det var noget nemmere at komme til.

I mellemtiden har jeg tjekket strømmen ind (pæretricket)  - det virker. Så det er ikke strømmen ind.

Har tjekket begge kul - der er et par centimeter tilbage. Og strøm ind virker. Start-knappen (dreje-tingen får en lille arm til at aktivere en rød knap) ser også ud til at virke - i hvert fald den mekaniske del. Hvad kan det ellers være?

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis