Nyt skur - hvad skal jeg overveje

Hej kloge hoveder

Jeg skal have bygget et skur i haven, 10-15 m^2, som skal fungere som arbejdsværksted. Ikke bare træværksted, men også et sted hvor jeg kan have elektronikværksted, 3D printere og lidt textilarbejde.

Jeg vil gerne bygge på meget som muligt selv, men jeg er lidt usikker på præcis hvor jeg skal lægge niveauet. Så her kommer nogle spørgsmål:

1) Kommer jeg uden om at støbe et fundament? Min mavefornemmelse siger nej, men kan man komme af sted med bare at lægge en simplere gulv?

2) Skal man have isolering? Min mavefornemmelse siger nej. Jeg havde umiddelbart tænkt mig at varmelampe i loftet hvis man skal sidde derude om vinteren.

3) Er der andre aspekter jeg skal overveje når det skal være et sted man skal opholde sig lidt og ikke bare til opbevaring af grove redskaber? eller er det bare at smække 4 vægge op med en dør, vindue og noget tagpap op, (og få en elektriker til at installere noget el)

NB: Og hvad med fugt, rotter mm. Er det noget jeg skal tage ind i planlægningen?

På forhånd tak
Hej kloge hoveder Jeg skal have bygget et skur i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
uldal skrev den 20-10-2020 08:06:01

Mht areal. Undervurder aldrig et behov! Lav det større end du selv synes. Du vil vil opdage, hvor hurtigt du bruger pladsen. Ps: du må bygge op til 35 kvm uden at oplyse (totalt på grunden af udhuse). Mellem 35 og 50 skal oplyses. Over 50 byggetilladelse.

 Ikke helt rigtigt. 

Der skal ansøges om byggetilladelse når udhuse og overdækninger udgør til sammen overstiger 50 m2. Der skal altid oplyses nye bygninger på grund i BBR. Også hvis de er 10 m2 eller mindre. 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
peterkk skrev den 20-10-2020 08:39:53

 Jeg håbede at gå uden om varme fordi jeg synes det virker lidt uoverskueligt. Hvordan gør man det? Smider man bare en varmepumpe/el-radiator derind og lader den køre? Er det ikke dyrt over vinteren, selv om man kun vil holde det omkring 10 grader?

 Jeg ville lave varmepumpe - den udskifter også luften, og holder fugten nede (og det har du brug for, med de spændende ting, du vil lave   ) - og i forhold til de andre udgifter, er det jo småpenge..  varmepumper er meget effektive efterhånden..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Natur
Interessant oplysning du der kom med.
Hvad er det for en varmepumpe, der udskifter luften?

Med venlig hilsen
ktm

 

En varmepumpe sørger jo for "luft ind - luft ud".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, men de skifter jo stadig luften
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kunne du ikke forklare mig det?  Skifter hvorfra og hvortil og med hvilken luft? 

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan ikke give nærmere oplysninger, end det jeg har fra eget.. men luften opvarmes, og pustes ind, og brugt-luften ud, bruges til at opvarme luften ind.. udover det den allerede er opvarmet af systemet..
jeg tror vi skal have en varme-ekspert ind over her.. det er jo ikke recirkulation i en bil..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du blander varmegenvindingsanlæg ind i sagen. Det er noget helt andet end luft-luft varmepumpe.

Med venlig hilsen
ktm

 

uldal skrev den 20-10-2020 08:06:01

Mht areal. Undervurder aldrig et behov! Lav det større end du selv synes. Du vil vil opdage, hvor hurtigt du bruger pladsen. Ps: du må bygge op til 35 kvm uden at oplyse (totalt på grunden af udhuse). Mellem 35 og 50 skal oplyses. Over 50 byggetilladelse.

 Helt enig her, man får virkelig hurtigt brugt pladsen, byggede selv et skur for 5 år tilbage som simpelthen ikke var stort nok, så må man jo rive ned og bygge nyt op :)

Men spar dig hellere dette og gør som uldal her skriver, byg hellere for stort end for småt første gang!
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis