Nyt skur - hvad skal jeg overveje

Hej kloge hoveder

Jeg skal have bygget et skur i haven, 10-15 m^2, som skal fungere som arbejdsværksted. Ikke bare træværksted, men også et sted hvor jeg kan have elektronikværksted, 3D printere og lidt textilarbejde.

Jeg vil gerne bygge på meget som muligt selv, men jeg er lidt usikker på præcis hvor jeg skal lægge niveauet. Så her kommer nogle spørgsmål:

1) Kommer jeg uden om at støbe et fundament? Min mavefornemmelse siger nej, men kan man komme af sted med bare at lægge en simplere gulv?

2) Skal man have isolering? Min mavefornemmelse siger nej. Jeg havde umiddelbart tænkt mig at varmelampe i loftet hvis man skal sidde derude om vinteren.

3) Er der andre aspekter jeg skal overveje når det skal være et sted man skal opholde sig lidt og ikke bare til opbevaring af grove redskaber? eller er det bare at smække 4 vægge op med en dør, vindue og noget tagpap op, (og få en elektriker til at installere noget el)

NB: Og hvad med fugt, rotter mm. Er det noget jeg skal tage ind i planlægningen?

På forhånd tak
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aller først skal du se om du bebygge 15 m² på din grund og hvor den skal placeres ift. bygningsreglementets krav vedr. byggeret.

1) Det vil være det bedste.
2) Jeg vil nok isolerer udhuset så der ikke dannes fugt på dine materialer og værktøj som du vil anvende.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Let gulvkonstruktion er ok. Det drejer sig om isolering! Fugt trænger lettere ind i et dårligt isoleret rum. Punktfunda med rand af eternitplader og dug på vibreret sand. Spær mellem remme, Sundolitplader som isolering. Dug på spær. gulv af høvlede forskallinger 22x95 mm.
sider og tag i 200 mm.

Tak for svaret. Så vidt jeg kan se er der ikke noget lovgivning som står i vejen for at bygge 15 m2, men jeg tror nu egentlig jeg går med 10 m2 alligevel af æstetiske grunde.

Når det så er sagt. Selv om et støbt fundament er bedst. Hvordan er det så i forhold til nogle fliser? Det er klart at det er rart med et fladt gulv, men hvor meget ekstra besvær er det?
uldal skrev den 19-10-2020 16:32:49

Let gulvkonstruktion er ok. Det drejer sig om isolering! Fugt trænger lettere ind i et dårligt isoleret rum. Punktfunda med rand af eternitplader og dug på vibreret sand. Spær mellem remme, Sundolitplader som isolering. Dug på spær. gulv af høvlede forskallinger 22x95 mm.
sider og tag i 200 mm.

Selv om jeg nok lige skal læse op på nogle af de ord, så lyder det som en god plan :) Men jeg er glad for i begge siger jeg skal prioritere isolering, for det havde jeg nok sprunget over ellers

Mht areal. Undervurder aldrig et behov! Lav det større end du selv synes. Du vil vil opdage, hvor hurtigt du bruger pladsen. Ps: du må bygge op til 35 kvm uden at oplyse (totalt på grunden af udhuse). Mellem 35 og 50 skal oplyses. Over 50 byggetilladelse.

Annonce
Jeg vil give @Uldal ret - 10 kvm bliver hurtigt alt for trangt.. hellere bygge større, så du kan opdele lidt i sektioner.
med både træ / 3D-print / elektronik og tekstil, ville jeg bygge så stort, som det er tilladt på grunden.. (det er jo ikke så meget dyrere at bygge de sidste kvm, når du først er i gang..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
... og så vil jeg kraftigt anbefale god isolering og varme. Papir tåler ikke fugt eller lave temperaturer særlig godt.
Overvej om du kan bygge tag med en god hældning hvor du kan opbevare materialer under kippen i en slags hems.

Elektronikteknikeren
Natur skrev den 20-10-2020 08:10:47

Jeg vil give @Uldal ret - 10 kvm bliver hurtigt alt for trangt.. hellere bygge større, så du kan opdele lidt i sektioner.
med både træ / 3D-print / elektronik og tekstil, ville jeg bygge så stort, som det er tilladt på grunden.. (det er jo ikke så meget dyrere at bygge de sidste kvm, når du først er i gang..)

Jeg håbede at gå uden om varme fordi jeg synes det virker lidt uoverskueligt. Hvordan gør man det? Smider man bare en varmepumpe/el-radiator derind og lader den køre? Er det ikke dyrt over vinteren, selv om man kun vil holde det omkring 10 grader?

Gregeren skrev den 20-10-2020 08:23:02

Overvej om du kan bygge tag med en god hældning hvor du kan opbevare materialer under kippen i en slags hems.

Det er en super god ide! Jeg er lidt usikker på om det kan lade sig gøre rent praktisk, men jeg er vild med ideen og klart noget jeg arbejder videre med!

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis