Betongulv - er det isoleret?

Hej alle,

Ganske ny her, og som navnet indikerer, kommer jeg nok til at spamme jer med mine spørgsmål. Min far er ikke handyman, så jeg har aldrig haft en "mester", men til gengæld elsker jeg at lære nyt, og jeg synes efterhånden, at jeg har oparbejdet en del handyman-kompetencer gennem årene.

Nå, til sagen: Vi har kig på et hus - et hus, der kræver en del. Men det er jo bare fedt, sjovt og spændende. Og vil sikkert betyde en masse spørgsmål her:) Et af spørgsmålene er:

Der er støbt beton (uden gulvbelægning ovenpå) flere steder, og det ser ud til, at det er en restaurering, der er påbegyndt. Problemet er bare, at det er et dødsbo og hverken energirapport eller tilstandsrapport fortæller noget som helst om det s**** terrændæk. Ej heller findes der gamle tegninger på kommunens hjemmeside (filarkiv) Så hvordan hævlede finder jeg ud af, om der overhovedet er isoleret under det beton eller det bare er støbt direkte ned på jorden, så jeg ved, om vi skal have det hele op eller blot kan lægge ovenpå og få lagt gulve?

På forhånd tak!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes der ingen dokumentation på huset, er der nok ugler i mosen.

Du påpeger de svagheder du nævner til sælger - og trækker en klækkelig sum fra udbudsprisen til dækning af worst case.

Accepterer sælger ikke, er der nok flere ugler i mosen. Find et andet hus hvor du ikke køber katten i sækken.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du nogle billeder? Du kan ikke være sikker uden destruktive indgreb, men ting som rør og rørgennemføringer, kloak, kantisolering og hvad der nu følger med renovering, kan give et hint. Der kan også høres forskel på et betongulv der ligger mod jord kontra EPS, hvis du dasker til det med en hammer - sidstnævnte lyder i højere grad hult.
En ting er sikkert - der skal bydes på huset, med udgangspunkt i worst case scenarier.

 

Hej Mr 1000spørglsmål :)

Hvor gamle er huset ??
Men for at finde ud af om der er isolering under dit dæk.
kan du bror et hul.. Men pas på hvis du har gulv varme.

hvis det er er gamlet hus så er chance for at der er en radonspærre nok meget lille.
noget lort hvis man laver hul i sådan bare for at se efter isolering.

Under beton gulvet skulle der gerne været et kabular brydende lag.
af fx: lecanødder.
ikke så godt hvis det er lige på jord

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Rantzau skrev den 18-10-2020 22:57:41

Findes der ingen dokumentation på huset, er der nok ugler i mosen.

Du påpeger de svagheder du nævner til sælger - og trækker en klækkelig sum fra udbudsprisen til dækning af worst case.

Accepterer sælger ikke, er der nok flere ugler i mosen. Find et andet hus hvor du ikke køber katten i sækken.

 Altså, der findes både en tilstandsrapport, en elrapport, en energirapport, etc. Men jeg kan bare ikke finde noget som helst om det gulv/terrændæk - og så ville jeg bare lige se, hvordan jeg kunne undersøge det selv.

Der er allerede givet et godt hak ned i prisen, og jeg fik ham yderligere 10% af den samlede købssum ned i dag. Og vi er helt klar over, at det er et (spændende) projekt. Jeg vil naturligvis gennemgå det med en håndværker-kammerat, så vi får kigget på det sammen. Men det skal siges, at det er et meget billigt hus, som skal bruges som "second home"/sommerhus, så det er med vilje, at vi kigger efter et projekt.
Årstal for husets opførelse siger en del, men ellers årstal for eventuel renovering med gulvvarme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mcarpenter skrev den 18-10-2020 23:01:04

Hej Mr 1000spørglsmål :)

Hvor gamle er huset ??
Men for at finde ud af om der er isolering under dit dæk.
kan du bror et hul.. Men pas på hvis du har gulv varme.

hvis det er er gamlet hus så er chance for at der er en radonspærre nok meget lille.
noget lort hvis man laver hul i sådan bare for at se efter isolering.

Under beton gulvet skulle der gerne været et kabular brydende lag.
af fx: lecanødder.
ikke så godt hvis det er lige på jord

Hilsen Mads Christensen

 Det er bygget i 1877 og står som ombygget i 1974. Men altså, der er påbegyndt en masse (deriblandt ovennævnte støbte beton samt isolering af overetagen og meget andet), og det ser ud til at være for ganske nylig.

Jeg må lige have en snak med mægleren igen, hvad det er, der er lavet, og hvornår det er.
Gravko skrev den 18-10-2020 22:58:21

Har du nogle billeder? Du kan ikke være sikker uden destruktive indgreb, men ting som rør og rørgennemføringer, kloak, kantisolering og hvad der nu følger med renovering, kan give et hint. Der kan også høres forskel på et betongulv der ligger mod jord kontra EPS, hvis du dasker til det med en hammer - sidstnævnte lyder i højere grad hult.
En ting er sikkert - der skal bydes på huset, med udgangspunkt i worst case scenarier.

 Det ser ud til, at der er etableret gulvvarme - men altså, om det er alle steder, hvor der er støbt nyt gulv, skal jeg jo ikke kunne sige. Jeg vil prøve at daske - og som skrevet andetsteds, har jeg allerede fået en meget lav pris.

ev elmand skrev den 18-10-2020 23:15:41

Årstal for husets opførelse siger en del, men ellers årstal for eventuel renovering med gulvvarme.

 Og det er netop det årstal for det sidste, jeg ikke kan finde. Men altså, det ser jo ud til at være meget kort tid siden, det er lavet, så mon ikke det er isoleret.

NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 18-10-2020 23:18:29

 Det ser ud til, at der er etableret gulvvarme - men altså, om det er alle steder, hvor der er støbt nyt gulv, skal jeg jo ikke kunne sige. Jeg vil prøve at daske - og som skrevet andetsteds, har jeg allerede fået en meget lav pris.

 Hvilke rør er der anvendt til gulvvarmen eksempelvis? Kobber eller PEX?

Det med at banke på det er som resten blot et hint. 150 mm. leca under vil også lyde hult.

 

gode plan men en håndværker-kammerat til at gå det hele i gemmen
det er altid en gode ide have en håndværker med ud når man kigger på et hus.

Og hvis i har fået det billigt så kan det jo ikke gå helt galt.
også når i/du har et ander hjem. så kan man gå til og fra det.

Som det passer en.
Men hvis gulvet er lagt i 70erne skal nu nok ikke regne med er der er lagt andet under and lecanøder hvis du er heldig 100-150 mm Esp


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis