Lampeudtag - ulovligt?


Ulovlige?

Har købt et gammelt hus (til stor fortrydelse), hvor der mgl nogle dæksler til lampeudtag (loft !).
Jeg ville derfor købe nogle nye, og googlede lidt og kunne i den forbindelse læse, at firkantede lampeudtag (ca 5x5 cm), ikke er lovlige i loft!
Jeg har forstået det sådan, at ser man et firkantet udtag i et loft, er det ulovligt!

Jeg kunne imidlertid ikke huske at have læst noget om ulovlige udtag, i el-rapporten, så har nu gennemgået den igen, og ud for punktet “lampeudtag i stue”, er der ingen bemærkning, og et JA, i udført korrekt! I denne lille stue er der ikke mindre end 8 udtag i loft (af den firkantede slags), så de har været meget synlige, for den byggesagkyndige.

Håber nogen her, kan gøre mig klogere, inden jeg kontakter byggesagkyndig. Vil jo ikke virke dum/hysterisk 😊

Hilsen
Helle

(PS: har også fundet en kontakt i badeværelse, for noget gulvvarme-sensor (tror jeg det er), der sidder helt løs, og gnistrer. (jeg forsøgte - uden held- at regulere gulvvarmen(vandbåren)). Sidder dog skjult under/bagved et skab, men undrer mig, at denne byggesagkyndig ikke har tjekket denne installation, og lavet en note)

Ulovlige? Har købt et gammelt hus (til stor... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-09-2020 15:16:50

I stedet for at montere en stikkontakt i 50x50 mm. loftudtagene ville det være pænere at forsyne dem med et blændlåg. det er efter min mening pænere end en stikkontakt monteret ganske umotiveret i loftet.
Med hensyn til føleren til termostatventilen er der i det første indlæg nævnt at ventilen regulerer gulvvarme og ikke en radiator. Derfor har jeg skrevet, at føleren skal føle gulvtemperaturen. Hvis gulvet er 20°C, vil rumtemperaturen og så være meget tæt på de 20°C.
Der står netop i det indlæg, du henviser til, at fremløbtemperaturen skal kunne styres, så der undgås unødvendig varmespild. Det opnår man netop ved at hindre fremløbstemperaturen i at blive for høj. Gulvvarme udført i beton er trægt regulerende.

 vedr. blænddæksler istedet for stikkontakter, ja enig det ville jeg også syntes var kønnere, men det er jo en smagssag, og hvis det skulle fikses i forbindelse med et salg er det måske lettere for en køber at forholde sig til at det er muligt at sætte lamper op hvis det er en stikkontakt frem for et blænddæksel, men begge dele burde være lovligt og ikke give anmærkninger i en rapport. At det så nok viser noget om at installation ikke er lavet af en fagperson og af nogen betragtes som klamp er jo en anden sag, men det er jo en større omgang hvis det skal udbedres (-;

Vedr. det du skriver om gulvvarme forstår jeg ikke hvad du mener. Gulvvarme, ja da, ingen har nævnt noget om en radiator. du skriver at hvis gulvet er 20 grader, så er luften det også, det er jeg uenig i, og det er jo netop derfor du skal have en rumføler på (og hvis det var sådan det forholdt sig var det jo også ligemeget om føleren sad på gulvet eller i luften).

Du skriver "Der står netop i det indlæg, du henviser til, at fremløbtemperaturen skal kunne styres, så der undgås unødvendig varmespild. Det opnår man netop ved at hindre fremløbstemperaturen i at blive for høj". Ja det er rigtigt, men humlen er jo at den ikke skal være for høj i forhold til rumtemperatur, og den måler du med rumføleren. shunten sætter jo maksbegrænsningen på vandets fremløbstemperatur (så man ikke kommer til at brænde fusserne), og så drosler termostaten op og ned i forhold til rumtemperaturen. Se f.eks. denne installationsvejledning https://rothbogen.dk/haandbogen/technical-data-details/?app=640&tx_roth_pi1%5BtechnicalUid%5D=39&cHash=ac71c1a9adf632f908b16f31d790c290 og scroll ned til montering. her fremgår det at Føler eller termostat placeres ca. 1,7 m over gulv på en indervæg et repræsentativt sted. det kan jo så være lidt svært at gøre pænt når det er en føler med tråd istedet for trådløs, så derfor er den jo nok bare blevet sat under skabet.

Der hvor man måler på gulvets (eller rettere returvandets) temperatur er primært på ældre systemer uden en cirkulationspumpe og shunt hvor man bare lader det varme vand fra centralvarmen løbe direkte ned i gulvslangen, og så har en returventil der måler temperaturen hvor det løber ud i den anden ende. men her styrer du jo så kun ud fra gulvets (eller rettere returvandets) temperatur, og det er netop det der beskrives i det tidligere link ikke er tilstrækeligt da der ikke reguleres efter rumtemperatur, og det kan være meget svært at styre ordentligt da der jo kan være stor forskel på temperaturen i starten og slutningen af varmeslangen.

Ps. Når jeg ser på billederne igen ser det ud til at der ikke er ret langt mellem gulv og skab, og så kan temperaturen her godt svinge i forhold til resten af rummet. så hvis den kan nå ville jeg nok trække føleren ud på siden af skabe hvis det ikke skæmmer for meget.

Din kommentar til afdækning af lampeudtagene skal vi ikke diskutere mere.
 Din kommentar om gulvvarme bærer umiskendelig indtryk af viden, du har fra diverse hjemmesider uden, at du har erfaring om virkningen i praksis. Jeg har styret gulvvarmen med en føler i gulvet i mange år. Det har virket til fuld tilfredshed  Du har i dine indlæg ikke taget hensyn til fremløbstemperaturen, idet du ligesom mig ikke har nogen anelse om, hvor stor den er.

fase
S. Fabrin skrev den 15-09-2020 21:34:19

Din kommentar til afdækning af lampeudtagene skal vi ikke diskutere mere.
 Din kommentar om gulvvarme bærer umiskendelig indtryk af viden, du har fra diverse hjemmesider uden, at du har erfaring om virkningen i praksis. Jeg har styret gulvvarmen med en føler i gulvet i mange år. Det har virket til fuld tilfredshed  Du har i dine indlæg ikke taget hensyn til fremløbstemperaturen, idet du ligesom mig ikke har nogen anelse om, hvor stor den er.

weellll, det var da interessant at du ved så meget om hvor jeg har min viden fra uden at kende min profession eller uddannelse. Når der sidder en lokal cirkulationspumpe er det jo et lokalt mini system med en blandeshunt. Nej, vi kender ikke fremløbstemperaturen fra centralvarmen, men den er også underordnet, for der stå shunten for at opblande vandet fra fremløbet fra centralvarmen med det vand der cirkulerer i gulvvarmekredsen, og så styrer den fremløbstemperaturen i gulvvarmekredsen, og hvor høj den så skal være styres af termostaten baseret på den rumtemperatur den måler på rumføleren.

Men jeg ville da sætte stor pris på om du kunne dokumenterer en eneste fabrikantvejledning for et system af denne type hvor føleren skal monteres som du forslår. 

For nuværende gider jeg egentlig ikke bruge mere tid på denne diskussion, men vil bare lade det være op til spørgeren om hun helst vil stole på et svar der underbygges af producenters brugsanvisninger og monterings vejledninger, bygningsreglements henvisninger, samt relevante normer, eller et svar fra en som betragter al dette som irrelevant internet viden og ved bedre end producenterne hvordan deres systemer skal monteres baseret på at "sådan har jeg gjort i mange år"..

Fortsat god aften

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis