Lampeudtag - ulovligt?


Ulovlige?

Har købt et gammelt hus (til stor fortrydelse), hvor der mgl nogle dæksler til lampeudtag (loft !).
Jeg ville derfor købe nogle nye, og googlede lidt og kunne i den forbindelse læse, at firkantede lampeudtag (ca 5x5 cm), ikke er lovlige i loft!
Jeg har forstået det sådan, at ser man et firkantet udtag i et loft, er det ulovligt!

Jeg kunne imidlertid ikke huske at have læst noget om ulovlige udtag, i el-rapporten, så har nu gennemgået den igen, og ud for punktet “lampeudtag i stue”, er der ingen bemærkning, og et JA, i udført korrekt! I denne lille stue er der ikke mindre end 8 udtag i loft (af den firkantede slags), så de har været meget synlige, for den byggesagkyndige.

Håber nogen her, kan gøre mig klogere, inden jeg kontakter byggesagkyndig. Vil jo ikke virke dum/hysterisk 😊

Hilsen
Helle

(PS: har også fundet en kontakt i badeværelse, for noget gulvvarme-sensor (tror jeg det er), der sidder helt løs, og gnistrer. (jeg forsøgte - uden held- at regulere gulvvarmen(vandbåren)). Sidder dog skjult under/bagved et skab, men undrer mig, at denne byggesagkyndig ikke har tjekket denne installation, og lavet en note)

Ulovlige? Har købt et gammelt hus (til stor... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke så nemt helt at fjerne lampeudtag. Der er oftest flere kabler / rør samlet i hver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fabrin: Så fik jeg taget et par billeder, af det der gulvvarme-halløj. Nu jeg lige nærstuderede, kunne jeg se at det jo selvfølgelig er en pumpe, af en art, som denne løse stikkontakt, bruges til. Jeg har slet ikke ikke styr på “opbygningen” af vandbåren gulvvarme (endnu), men nu giver det mening at der var en brummelyd, som slog fra, når jeg vippede kontakten (og så var der nogle gnister!)Det kunne jeg ikke rigtig li’!
Føleren, har jeg lige lagt løst på skabsbunden, men sad ellers under samme skabsbund.

Elmand: Ja, jeg er helt med på at man “ikke bare sløjfer” et udtag/kontakt osv. Det bliver nok blændet, tror jeg, men det er slet ikke noget jeg selv skal bakse med, så jeg håber da at elektriker, gør hvad der skal gøres. Bare at disse stik, ikke bliver påtalt i en el-rapport, til den tid, hvis det kan undgås. Det er det vigtigste.

Hilsen
Helle
Føleren er helt forkert anbragt. Den skal anbringes i eller på det, der skal føles på og ikke på eller under skabsbunden. Du bliver nødt til at flytte den hen på, det der skal føles på  nemlig din gulvvarme. Vær i øvrigt lidt forsigtig med føleren og kapilarrøret. Hvis det bøjes for skarpt eller knækker dur termostatventilen ikke mere.
Med hensyn til cirkulationspumpe og stikkontakt kunne det se ud til at stikkontakten sidder løs eller ikke er skruet fast på der rigtige måde. Det sere ud som om en del af indmuringsdåsen er synlig. Det bør undersøges og samtidig kan det undersøges, om der er en løs forbindelse bag på stikkontakten.
Med hensyn til dine lampeudtag ville jeg tage det helt med ro. Der er jo ikke gjort anmærkninger i elsynsrapporten.

fase
Lige netop den type stikkontakt er berygtede for at man kan se ind ved siden af tangenten. Når man slukker for en motor især ( pumpe ) så opstår der altid en lille gnist omkring kontaktsæt. Og det kan ses på den type stikkontakter. Jeg har tidligere haft mange henvendelser på grund af det syn, især hvis kontakten sidder et lidt mørkt sted. Efter at de lidt mere moderne plantangent kom frem hvor der sidder en hel plade man skal trykke på  kan man ikke se gnisten. Men den er der stadig og er helt harmløs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedr. lampeudtag kan du bare skifte dem til en stikkontakt (altså sådan en her https://www.avxperten.dk/lk-stikkontakt/fuga-stikkontakt-jord-1-modul-hvid.asp?gclid=CjwKCAjwzIH7BRAbEiwAoDxxTqJEnD0rk0WuZ_QtZ5rXhQ1QQINgNSLH9zWn7Kbtniwn8rjVts8aRRoCBM0QAvD_BwE) , så burde det være lovligt (men ikke nødvendigvis kønt). Hele humlen er at dåsen som lampeudtaget sidder i ikke er designet til at bære vægten af en stor lampe. men hænger lampen i en krog ved siden af udtaget er der ikke noget problem, men en uvidende sjæl kunne jo blive fristet til at hænge lampen direkte i udtaget. Sætter man istedet en stikkontakt i bliver stikket bare trukket ud hvis man hænger en lampe i det, så der har man ikke anden mulighed end at monterer lampen direkte i en krog ved siden af kontakten. det er en overkommelig løsning der burde gøre det lovligt.
se evt. her https://www.se.com/dk/da/faqs/FA322970/

Vedr. gulvvarmen ligner det i mine øjne "bare" en stikkontakt der er blevet slået ud af indmuringsdåsen, så den skal nok bare monteres igen (gnisten er jo allerede forklaret ovenfor). Vedr. føleren er jeg lodret uenig med S.Fabrin. føleren skal jf. bygningsreglementet anbringes så den kan styre efter rumtemperaturen, dvs. at den ikke skal være inde i skabet, på gulvet eller i kontakt med rørene, den skal derimod kunne mærke rumtemperaturen. At placerer den under skabet er måske ikke optimalt (ideelt set skulle den sidde på væggen i en højde på en meters penge), men det er heller ikke helt skævt, og hvis det er der den kan nå til ser jeg ikke det store problem i det medmindre luften under skabet af en eller anden grund har en helt anden temperatur end resten af rummet. lidt læsning om emnet her https://installator.dk/gulvvarme-kr%C3%A6ver-altid-en-rumtermostat
Annonce
I stedet for at montere en stikkontakt i 50x50 mm. loftudtagene ville det være pænere at forsyne dem med et blændlåg. det er efter min mening pænere end en stikkontakt monteret ganske umotiveret i loftet.
Med hensyn til føleren til termostatventilen er der i det første indlæg nævnt at ventilen regulerer gulvvarme og ikke en radiator. Derfor har jeg skrevet, at føleren skal føle gulvtemperaturen. Hvis gulvet er 20°C, vil rumtemperaturen og så være meget tæt på de 20°C.
Der står netop i det indlæg, du henviser til, at fremløbtemperaturen skal kunne styres, så der undgås unødvendig varmespild. Det opnår man netop ved at hindre fremløbstemperaturen i at blive for høj. Gulvvarme udført i beton er trægt regulerende. 

fase
Jeg kunne ikke leve med 8 af de udtag i samme loft. Det er klamp lovligt eller ej.
puggie skrev den 15-09-2020 20:09:09

Jeg kunne ikke leve med 8 af de udtag i samme loft. Det er klamp lovligt eller ej.

Har du set hele loftet, siden du kan udtale dig så kategorisk? Installatøren er nok blevet bedt om, at installere lampestederne, så fusk kan der vel næppe være tale om.


fase
S. Fabrin skrev den 15-09-2020 20:11:30

Har du set hele loftet, siden du kan udtale dig så kategorisk? 

 Nu skriver hun det er et lille loft og ikke til at overse.

Hvad er et lille loft 10 eller 50 m2 ?

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis