Bosch naturgasfyr og Wavin gulvvarmesystem (sommerdrift)?

Hej allesammen

Mit nyere hus på 170m2 er opvarmet med ren gulvvarme med 13 kredse tilkoblet naturgas.

Gulvvarmesystem: Wavin AHC 9000 16-kreds system med tilhørende telestater og trådløse termostater
Naturgasfyr: Bosch Condens 5000WT med integreret vandbeholder (der er udeføler på huset)

Jeg kan holde gulvvarme systemet kørende med en fremløbstemperatur sat til 30 grader på fyret (hele året).

Her i sommertiden har jeg undret mig over, hvorfor naturgasfyret altid har aktivitet om natten.

Jeg har kigget på Wavin kontrolenheden og den er forbundet med et strømkabel og 13 ledninger til 13 telestater på et Termix bundmodul/fordelerunit. Dvs. intet fra Wavin kontrolenheden er tilkoblet selve fyret. Jeg havde måske troet, at Wavin systemet ville kontrollere produktion af gulvvarmevand fra fyret.

Mit gæt er, at naturgasfyret konstant varmer vand op til 30 grader og wavin enheden åbner og lukker for telestaterne når termostaterne kalder på varme. Men det virker da ineffektivt eller hvad her i sommerperioden? Er det en korrekt måde at forbinde wavin enheden på?

Og nu til spørgsmålet: kan jeg slukke for det varme vand til gulvvarmevand på fyret?
Jeg kan dreje en knap helt til venstre, så et symbol med en skråstreg gennem en radiator dukker op på displayet på fyret. I følge manualen lukker man så får produktion af gulvvarmevand. Men jeg vil gerne holde mit wavin anlæg tændt, da den har et automatisk motionsprogram til telestaterne (så de ikke sætter sig) og jeg ikke helt kender konsekvenserne, hvis de trådløse termostater ikke kan få forbindelse til moderskibet i lang tid.

Det var en lidt lang tråd til et kort spørgsmål, men er vel lidt interesseret i husets tekniske installationer  ​.

Mvh. Martin

Hej allesammen Mit nyere hus på 170m2 er opvarmet... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som det er en forkert lus som du fjerner. 

 

Men virker det ikke som det skal? D3 kan vel oversættes til at wavin har bedt kedel slukke.
Går d3 ikke væk når der er varmekald?
Det dur self ikke hvis den ikke laver varmt vand mens der står d3..

 

De skriver den kan bruges til fx gulvvarme afbrydning og:
I forbindelse med en fejl er omskiftekontakten åben. 

 

Annonce
dsdsdk skrev den 15-01-2022 20:11:37

De skriver den kan bruges til fx gulvvarme afbrydning og:
I forbindelse med en fejl er omskiftekontakten åben. 

 Det ser ikke ud til den vil lave varmt vand når gulv varmen afbryder 

Hej alle, 
Jeg havde helt glemt denne tråd. Better late than never :)

Jeg fik det til at virke. Wavin AHC 9000 gulvvarmestyringboksen styrer Bosch gasfyret i forhold til gulvvarmen. Ingen issues med brugsvand. Før kedelrelæstyringen blev koblet til, stod fyret i en form for konstant tomgang i forhold til produktion af varmt vand til gulvvarmen. Men når foråret nærmer sig begynder fyret at slukke mere og mere. Det er først inden for de sidste par dage, at gulvvarmen er begyndt at småvågne om natten i forhold til enkelte rum (vi har sat rumtermostater til 21 grader). Fremløbstemperatur er sat til 30 grader.

Så I disse gaskrisetider er jeg glad for, at anlægget kører effektivt (håber jeg). Ved seneste serviceeftersyn ved Gastech (før sommer) foretog teknikeren også yderligere "grønne" indstillinger af gasfyret så den også slapper mere af når den begynder at producere varmt vand til gulvvarmen. Fra at gøre noget hvert 3. minut, satte teknikeren intervallet til hvert 20. minut, da gulvvarme via. beton er trægt. Jeg må se, hvordan det ser ud på årsopgørelsen til næste år :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis