Bosch naturgasfyr og Wavin gulvvarmesystem (sommerdrift)?

Hej allesammen

Mit nyere hus på 170m2 er opvarmet med ren gulvvarme med 13 kredse tilkoblet naturgas.

Gulvvarmesystem: Wavin AHC 9000 16-kreds system med tilhørende telestater og trådløse termostater
Naturgasfyr: Bosch Condens 5000WT med integreret vandbeholder (der er udeføler på huset)

Jeg kan holde gulvvarme systemet kørende med en fremløbstemperatur sat til 30 grader på fyret (hele året).

Her i sommertiden har jeg undret mig over, hvorfor naturgasfyret altid har aktivitet om natten.

Jeg har kigget på Wavin kontrolenheden og den er forbundet med et strømkabel og 13 ledninger til 13 telestater på et Termix bundmodul/fordelerunit. Dvs. intet fra Wavin kontrolenheden er tilkoblet selve fyret. Jeg havde måske troet, at Wavin systemet ville kontrollere produktion af gulvvarmevand fra fyret.

Mit gæt er, at naturgasfyret konstant varmer vand op til 30 grader og wavin enheden åbner og lukker for telestaterne når termostaterne kalder på varme. Men det virker da ineffektivt eller hvad her i sommerperioden? Er det en korrekt måde at forbinde wavin enheden på?

Og nu til spørgsmålet: kan jeg slukke for det varme vand til gulvvarmevand på fyret?
Jeg kan dreje en knap helt til venstre, så et symbol med en skråstreg gennem en radiator dukker op på displayet på fyret. I følge manualen lukker man så får produktion af gulvvarmevand. Men jeg vil gerne holde mit wavin anlæg tændt, da den har et automatisk motionsprogram til telestaterne (så de ikke sætter sig) og jeg ikke helt kender konsekvenserne, hvis de trådløse termostater ikke kan få forbindelse til moderskibet i lang tid.

Det var en lidt lang tråd til et kort spørgsmål, men er vel lidt interesseret i husets tekniske installationer  ​.

Mvh. Martin

Hej allesammen Mit nyere hus på 170m2 er opvarmet... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super - tak for svar!
Kan være jeg lige må spørge installatøren som satte det op, da det kun er få år gammelt.
Hej OP, side 22: https://varmekilder.dk/wp-content/uploads/2017/11/Condens_5000_W_DK.pdf
“On/off termostaten” i fyret skal forbindes til relæ i din Wavin. Hvis det er potentialefri relæ, så er det simpelt at gøre selv. Du fjerner tre skruer under fyr som holder lågen. Lågen glider af. Du fjerner lusen fra on/off termostat. Du tager noget ledning (Evt rest fra 230v ledning) og sætter i wavin relæportene og i fyret (hvor lusen sad). 

Nu kender jeg ikke wavin, men måske kan du indstille forsinkelse på start af fyr/pumpe. Tag tid på hvor længe telestater er om at åbne. Sæt forsinkelsen til det.
Ellers kører fyr mod lukket telestat og vil hurtigt nå temperatur og slukke igen (og vente standard 10mim før næste start).

Ps. Lusen kan du tape fast på indersiden af lågen (ellers er den væk for evigt :) )

 

Hej dsdsdk
Tak for tips :-D Jeg er ikke bange for at rode med styringsledninger, hvis jeg 100 procent ved hvad jeg skal gøre :)
Jeg har dog en 5000wt
https://www.bosch-thermotechnology.com/ocsmedia/optimized/full/o198719v52_6720803676.pdf

Kan se hvad jeg skal gå efter her? Har kigget på side 20-21, men er lidt usikker.
Har et wavin ahc9000 anlæg til gulvvarme.

Manual til montering:
https://www.wavin.com/da-dk/download/91_S121_21398
Er det nr. 7 kedelrelæ som er den som jeg skal kable til?

Update: har fundet ud af at jeg kan tilkøbe et display til wavin boksen som giver flere indstillingsmuligheder - herunder pumpe og kedel kontrol:
https://www.wavin.com/da-dk/download/S121_4627f85b-c9d5-4ea8-8f9b-3874b9aeccb9_21400
Hvordan min wavin virker uden dette display ved jeg så ikke...

På forhånd tak.
Vh Martin
 
Side 21 punkt 5.4.2. Tag lågen af så kan du se en lille label som ligner.

Du kan teste ved at forbinde kabel. Skrue op på fyr og på en termostat. Så skulle fyret aktivere. (For at teste igen, skal der gå 10 min før fyret aktiverer igen). Ovenstående kan du dog ikke hvis du har udestyring på og der er varmere end grænsen. 

 

Jeps det er det.
Når du tester så husk at holde øje med at telestater når at åbne inden fyret går i gang. Ellers er der ikke så smart. 

 

Lille sidste ting. Har tænkt mig at bruge noget fladt lampeledning (brun/blå) som jeg har til overs. Wavin angiver farvekoderne ved tilslutning, men kan ikke se hvordan brun/blå skal kobles til fyret (on/off termostaten) i monteringsvejledningen 5.4.2. Kan du se det?
Igen tak :)

Det er ligemeget. Før sad der en lus, nu “forlænger” du lusen til relæet i wavinen. Du kan bare sætte ledningerne i. 

 

Ahh... det er selvfølgelig logisk når du siger det. Havde glemt der var en lus :) Jeg udfører ændringen og tests når det er lidt køligere og at telestater åbner før fyret. Tusind tak for hjælpen. Kan dog ikke forstå, hvorfor installatør ikke gjorde det fra starten af når begge dimser understøtter det...

Hej, ville bare høre om du fik det til at virke jeg står lidt i samme båd som dig og har samme setup men syntes ikke jeg får det til at virke. Når jeg gør som beskrevet her inde laver fyret en fejl og skiver D3 i display at den har mistet kontakt til lusen ? Oplevede du noget af det samme ?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis