Bosch naturgasfyr og Wavin gulvvarmesystem (sommerdrift)?

Hej allesammen

Mit nyere hus på 170m2 er opvarmet med ren gulvvarme med 13 kredse tilkoblet naturgas.

Gulvvarmesystem: Wavin AHC 9000 16-kreds system med tilhørende telestater og trådløse termostater
Naturgasfyr: Bosch Condens 5000WT med integreret vandbeholder (der er udeføler på huset)

Jeg kan holde gulvvarme systemet kørende med en fremløbstemperatur sat til 30 grader på fyret (hele året).

Her i sommertiden har jeg undret mig over, hvorfor naturgasfyret altid har aktivitet om natten.

Jeg har kigget på Wavin kontrolenheden og den er forbundet med et strømkabel og 13 ledninger til 13 telestater på et Termix bundmodul/fordelerunit. Dvs. intet fra Wavin kontrolenheden er tilkoblet selve fyret. Jeg havde måske troet, at Wavin systemet ville kontrollere produktion af gulvvarmevand fra fyret.

Mit gæt er, at naturgasfyret konstant varmer vand op til 30 grader og wavin enheden åbner og lukker for telestaterne når termostaterne kalder på varme. Men det virker da ineffektivt eller hvad her i sommerperioden? Er det en korrekt måde at forbinde wavin enheden på?

Og nu til spørgsmålet: kan jeg slukke for det varme vand til gulvvarmevand på fyret?
Jeg kan dreje en knap helt til venstre, så et symbol med en skråstreg gennem en radiator dukker op på displayet på fyret. I følge manualen lukker man så får produktion af gulvvarmevand. Men jeg vil gerne holde mit wavin anlæg tændt, da den har et automatisk motionsprogram til telestaterne (så de ikke sætter sig) og jeg ikke helt kender konsekvenserne, hvis de trådløse termostater ikke kan få forbindelse til moderskibet i lang tid.

Det var en lidt lang tråd til et kort spørgsmål, men er vel lidt interesseret i husets tekniske installationer  ​.

Mvh. Martin

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme systemet har ikke noget med fyret at gøre. systemet kan indeholde en future så pumpen i gulvvarmen slukker når der ikke er nogen termostater der kalder på varme.
Du drejer bare over på "ingen rumopvarmning" Telestater bliver stadig motioneret bare med lidt koldere vand. Så det kan sagtnes køre på den måde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tusind tak for hurtigt svar. Det er værdsat!

Der er ingen synlig/ekstern cirkulationspumpe i mit setup, som jeg har set på nogle gulvvarmeanlæg. Dermed er det Bosch fyrets indbyggede cirkulationspumpe til gulvvarmevand som kører sit eget show. Jeg havde måske troet, at Wavin anlægget kunne styre fyrets indbyggede cirkulationspumpe, da Wavin boksen har relæer til henholdsvis kedelstop og pumpestop. Men disse er ikke i brug/tilsluttet, men nu er jeg heller ikke gas/vvs-mester og tænker, at det nok er sat korrekt op og man måske ikke bruger disse relæer i forbindelse med naturgas.

Men nu har jeg sat fyret til ingen opvarmning af radiator/gulvvarmevand (drejet knappen helt til venstre) og efter lidt tid gik fyret nærmest ud. Så mon ikke det virker. Nu er det kun produktion af varmt forbrugsvand som er aktivt.

Mvh. Martin
Så er jeg ret sikker på at fyrets indbyggede pumpe kun starter når der er behov for varmt vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men det forstår jeg ikke helt. Jeg havde for nogle måneder sat alle termostaterne til 17 grader, da opvarmning var unødvendig. Men fyret knokler jo (altså kun når det skal opvarmes) for at holde sine 30 grader varmt vand til gulvvarmen selvom ingen af termostaterne kalder på varme. Det er kun ventilmotioneringen som aktiveres i ny og næ.

Men fyret ved jo ikke, at gulvvarmen ikke har brug for varmt vand, da de ikke snakker sammen.

Jeg har lige læst at wavin boksen har indbygget relæstyring til pumpestop, hvis der ikke kaldes på varme for at spare på energi. Men måske kan dette ikke kobles til Bosch fyrets indbyggede cirkulationspumpe...
For det er lidt energi spild at der produceres 30 grader varmt gulvvarmevand når det ikke bruges. Men nu har jeg manuelt frakoblet opvarmning, men automatik er at foretrække :)

Vh Martin

Det jeg skriver er at når du har manuelt frakoblet opvarmning så kører pumpen kun ved varmtvands behov. 
Så skal du finde ud af noget automatik, så er det fyrets styring der skal kigges på, og hvis den kan så trække ledning fra gulvvarmes pumpe relæ.
I min optik er det da lettere at stille fyret om til sommerdrift end det er at lukke ned for 13 termostater


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du kan godt koble fyret sammen med styreboksen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ok. Ved du om der nogen god fidus ved at gøre dette når gulvvarmen går almindelig drift her til efteråret.

Kan wavin styreboksen gøre det mere effektivt ved at kunne tænde/slukke for pumpen i Bosch fyret.

Efter at have sat fyret i manuel sommertilstand og lukket for gulvvarmevand, har jeg fået stoppet den unødvendige aktivitet, og løst mit problem. Men nu er jeg nysgerrig om det stadigvæk er en god ide når jeg går i alm drift.
Ja for så starter fyret og pumpe kun op på gulvvarmedelen når der er varmekald.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det gør dit fyr 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis