yanmar bådmotor vil ikke starte

min yanmar ysm12 vil ikke starte den klikker bare i starten, har haft starter af og sat strøm til så reager den fint, men når den sidder på motoren bliver det bare til en klikken, har prøvet med 2 forskellige batterier det ene helt ny 55 amp, når jeg manuelt prøver at dreje motoren rundt kan dette sagtens lade sig gøre ,,,, hvad kan der være galt
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket dine startkabler til motoren. Hvis de ikke er spændt ordentlig fast, eller der er dårlig forbindelse mellem kontaktfladerne, kan det være problemet.

Søren O
Kan du tage et billede af hvor du tilslutter dit startkabel. Sidder der ikke et startrelæ ved starteren - det er vel det der klikker. Også et billede af relæet.

Søren O
Se kapitel 11
https://www.hisse-et-oh.com/system/assets/000/067/418/original/Service_Manuel_YSM_8_et_YSM12.pdf?1360535261

Finnband
har selv manualen og brugt den flittigt, jeg har på youtube set hvordan man tilslutter starten, og har også tilsluttet den riigtigt. den klikker fordi tandhjulet bliver skubbet frem men kommer ikke længere den kan af en eller anden grund ikke dreje motoren rundt

Annonce
Bendixdrevet, som skubber tandhjulet frem, har også en kontakt, der sætter strøm til selve startermotoren. Den kontakt kan være defekt. Endelig kan det være at et - eller begge kul i startermotoren hænger. Det er ikke usædvanligt. Jeg gætter på det sidste.

Finnband
har haft den taget af og givet starteren strøm på samme måde så i denne youtube film og den fungere fint nård den får trøm på den måde ( har dog ikke noget måleudstyr)  https://www.youtube.com/watch?v=n-RzcsdFoRQ 
Hvis du tilslutter den som på filmen, burde den jo også virke i båden...
Har du tjekket stelforbindelsen til starteren når den er monteret i båden ?

Jeg går ud fra når du prøver starteren afmonteret, at du har plus på den terminal, hvor fingeren peger (har du den på den anden terminal får starteren direkte strøm uden om startrelæet.
Går starteren i indgreb når den sidder på båden, kan det jo være manglende strøm/dårlige forbindelser, eller en defekt starter. (den kan godt i nogle tilfælde godt køre "på frihjul" men have mistet trækkraften)
Du kan jo smutte forbi din lokale auto elektriker, de kan hurtigt teste om starteren er ok.


Vi prøver igen, i morgen --
Prøv at tørne motoren en lille smule på svinghjulet, det kan være at starterdrevet går ind på en tand på startkransen, og så bliver resultatet som du beskriver. Det forekom jævnligt på de gamle 6 cylindrede Volvo Penta dieseler.
Har jeg prøvet har også sat flere batterier sammen med det samme resultat ,, prøver en auto elektriker 
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis