Chip-Tuning eller ej??

Hej alle, længe siden. Troede faktisk siden var "død", men det er den øjensynligt ikke -glædeligt!-.

Jeg har fået mig en ny bil -YES- en Peugeot 307 HDI. Men den er jo lidt bovlam sådan en... Så jeg har brugt et par aftener nu på at finde ud af om det kan betale sig at få den chip-tunet. De lover jo rask væk allesammen, at den kan få mellem 18-30 hk samt, og det er nok det bedste, 50 nm mere! Og det hele for mellem 4990,- 8500,- kroner!! Omregnet pr heste, så er det jo MEGA billigt! Tænk på hvad det ikke koster at få en alm. benzin bil tunet med knast, poleret topstykke osv. Det koster nemt ca. 20.000 og hvad får man ud af det? Max 20 hk!

Her du/I nogen erfaring med dette? Kender i nogen som har fået det gjort? Og hvad er den eventuelle risiko ved det?

M.v.h.
FalckManden

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Falckmand


Lige et spørgsmål inden oraklet udtaler sig..

Din HDI'er, har den 90 eller 110 hypper?



Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Hej..

Jeg kender en som har en VW Golf med tdi 110 hk motor i. Han har monteret en chipsbox i sin.. Det virker, det kan du roligt regne med..
Den har lige i underkanten af 140 hk.. Er ikke helt sikker på det nøjagtige tal.. Momentet blev også væsentlig forbedret..
Og fordelen ved en sådan boks er at den er sat på i stikket som går op til brændstof pumpen, det vil sige at du bare pliller det af når den skal til syn..
Han har ikke kunne mærke nogen forskel på brændstoføkonomien..

Hilsen Johnny..

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Hej Igen Falckmand


Normalt vill jeg foreslå dig at få Peugeot til at bygge din 307'er om til en
110 hk, men med en forskel på 33-35000 kr på de 2 på nyprisen er det jo nok ikke interessant. (iøvrigt en voldsom forskel)

Under alle omstændigheder skal du få en rigtig dygtig chiptuner til at gøre det, og betale hvad det koster, for ellers risikerer du at spilde dine penge.

Jeg har fornylig haft lejlighed til at prøve en VW Passat, både i 100 og 130 hk version, og tænk, 100 hk motoren var betydelig bedre, for krudtet i den store brænder af næsten med det samme, dvs for spids momentkurve.
Og man må gå ud at den er pumpet med enten en chip eller boks.

Held og lykke!

MotorYamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Men husk lige, at alting har en pris, for ellers havde fabrikken skam heller end gerne foretaget denne tuning, og ville så være meget mere konkurrencedygtig en konkurrenten.

Endeligt har jeg en fornemmelse af, at mange af tallene er vildt overdrevet uden jeg dog har dokumentation for det, men er der noget vi drenge elsker er det store tal når det gælder biler, bortset fra på mekanikerregningensmile

Mvh. JørgenE
Annonce
Hehe... Jørgen..

Nu ved jeg jo at du har forstand på tal... men hvor mener du vi overdriver? smile

Iøvrigt har du ret... store tal gør biler sjovere..


Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Iøvrigt har du ret... store tal gør biler sjovere.. TJJJjjjjjjaaaaaaaaaaaaaa




Men når man nu kan se , at bilerne er afprøvet på div. testbænke for at finde ud af hvor meget de "levere". Så gad jeg da godt se den leverandør som tør lægge navn til et falsk resultat!! I øvrigt har jeg set (Haft papiret i hånden, for ganske nylig) div udskrifter fra et FDM prøvecenter hvor en SKODA før og efter chiptuningen er kørt gennem. Og med et temmelig flot resultat, nemlig med + 25 hk og + 45 Nm...... Hmmm..

Lani

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Som I nok ved er jeg så heldig at jeg fik en Camaro på gule plader til den lave pris.

Den har i følge fabrikken 305 hk. og kan chippes til 325 hk. Det er muligvis rigtigt, men hvordan kan en lille moter på 1 liter mod denne på 5,7 liter få samme antal i forøgelse - det forstår jeg ikke.

En Corvette har ca. 40 hk. mere med samme motor, men så er der ændret knastaksel og såvel indsugning som udblæsning - hvorfor skulle fabrikken ikke bare lave en chiptuning, hvis det var så nemt?

Og endeligt er det ret ligegyldigt med hk. - det er drejningsmomentet og hvornår det indtræffer der har betydning - noget Saab (som jeg aldrig har prøvet) har forstået, men som os der elsker mange hk. måske ikke helt kan bruge, for det lyder bedre med mange hk. - Man er jo fortsat drengwink

Som jeg tidligere har skrevet i andre indlæg - så monter lattergas, hvis du vil have total power uden at ødelægge motoren, hvis du ønsker det af og til, og monter så helst panserventiler (ikke så dyrt). Det giver power der siger spar to og koster ikke alverden, og det kan købes i Sverige - men ikke i Danmark, hvis ikke du er god ven med din tandlæge smile

Mvh. JørgenE
Hej..

Den væsentlige forskel på en camaro og en ny hdi motor, er at hdi motoren har turbo..
Ved camaro'en er den eneste måde og få flere heste ved chipstuning er ved at hæve brændstofmængden og tændingstidspunktet..
På en hdi'er kan du også hæve ladetrykket.. smile

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Angående chiptuning af Peugeot: kig på

www.hi-speed.dk

mvh

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis