Chip-Tuning eller ej??

Hej alle, længe siden. Troede faktisk siden var "død", men det er den øjensynligt ikke -glædeligt!-.

Jeg har fået mig en ny bil -YES- en Peugeot 307 HDI. Men den er jo lidt bovlam sådan en... Så jeg har brugt et par aftener nu på at finde ud af om det kan betale sig at få den chip-tunet. De lover jo rask væk allesammen, at den kan få mellem 18-30 hk samt, og det er nok det bedste, 50 nm mere! Og det hele for mellem 4990,- 8500,- kroner!! Omregnet pr heste, så er det jo MEGA billigt! Tænk på hvad det ikke koster at få en alm. benzin bil tunet med knast, poleret topstykke osv. Det koster nemt ca. 20.000 og hvad får man ud af det? Max 20 hk!

Her du/I nogen erfaring med dette? Kender i nogen som har fået det gjort? Og hvad er den eventuelle risiko ved det?

M.v.h.
FalckManden

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Hej alle, længe siden. Troede faktisk siden var... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Falckmand
For at vende tilbage til dit spørgsmål - så sørg for at finde et SERIØST firma til at udføre dåden. Jeg har hørt om alt for mange uheldige oplevelser - sidst har en god ven fået chippet sin Passat med et efterfølgende motorhavari til følge. Sjovt nok er det pågældende firma gået konkurs, men værksted og tidligere ejer fortsætter nu i andet firma.....

Der er ingen tvivl om, at en finjustering af motoren til danske forhold og brændstof kan forbedre motorens ydelse (enten HK, moment, økonomi - eller en kombination heraf). Men få det på skrift. Hvis et firma ikke vil garantere en vis mindste forbedring, så gå videre til det næste. Og betal under ingen omstændigheder, hvis du ikke er tilfreds!

Men lad os høre, hvad du gør ved den - og om det virker!!! En 307 HDI står nemlig også højt på min ønskeseddel....

Mvh.

Jan R.
>Jørgen, som en anden har svaret, ja så er det turboen der er forskel, på en sugemotor som din vil du opleve en bedre speeder respons, og det er det, hvorimod hvis du smider en piggyback eller en EFI motorstyring i ja så vil du opleve en ny bil, de koster fra 4-15 kilo og er meget bedre end en chip tuning. Man skal jo huske at grunden til at en chip kan give effekt er fordi Peugeot feks kun laver en slags chip til alle deres biler fra 1,6 til 2.0, dvs hvis du så smider en chip i der passer specielt til 2.0 så får du lidt mere effekt, men hvis du du køber en såkaldt piggyback, så programmere du den specielt til din bil og så kan du ændre hvor meget benzin den skal have og tilpasse det hele. Hvis man har tubo bil, ja så er effekten endnu større.
Dog skal du ikke være misundelig på du så ikke har turbo, for som du siger hvorfor gør fabrikken det ikke fra start? Ja det er jo fordi hvis du tager en Golf 4 GTI, den har 1,8 l med turbo og 150 HK det har den ved 0,4-0,5 bar ladetryk, når du chipper den får den 193 ved ca 0,8 bar og i længden sætter stempler og sådan noget sig måske fordi det ikke er turbo/smedede stempler. Hvis du bygger turbo på din egen bil vil alle sige du kan bruge dine stadard stempler op til 0.5 bar ellers skal du skiftestempler og det er jo dyrt. Det glemmer folk når de chipper, så de skruer bare op på ladetrykket via chippen og vupti billig tuning, ja men der er en grund til de ikke giver garanti på dette efterfølgende, og en bil med chip vil en forhandler ikke engang have hvis han opdager det.

Så få lavet det ordenligt. biggrin
Hej rene.
Du har ret laaaangt hen ag vejen :lol: . Men der er faktisk dukket de første chip-bokse op som der er TUV godkendte!! Men for at vende tilbage til chiptuningen på min bil, så skruer den kun ca. 0,1-0,2 bar op. Dvs med andre ord sige, at den kører lige p.t. ( :twisted: ) med et ladetryk på ca. 0,5. Så den burde kunne klare det! Specielt set i lyset, at det er præcis den samme motor som sidder i 406´ og her leverer den jo de 25 hk ekstra fra fødslen. Og vel og mærke uden InterCooler!

Ha en god dag

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
>Falckmanden, ja nu skal vi lige huske hvad forskellen, for Tüv betyder bare det ikke er ulovligt, og hvis du har en Tüv på din box bør de ikke kunne røre den til syn. Nu er det jo ikke meget der er skruet op på din sin jo den burde klare det, men selvom det er samme motor der er i 406 så kan den godt have andre stempler osv.... Det er mere fordi folk bare tænker det er billigt tuning. For mange gør det med en chip en gang og det gik fint, det virkekede, så lad os skrue en tak mere om osv. You know... smile
Ok, jeg giver mig gladeligt, for jeg forstår godt der er forskel på en motor der får power via turbo mv. contra en der bare gøres så stor at den har det.

Men alligevel forstår jeg ikke at fabrikkerne ikke bruger det til en ny model, for når de kæmper i GTI-klassen (Golf), ville det så ikke også være nemmere for dem at bruge denne teknik?

Noget må der være, der enten forkorter livet på motoren, øger brændstofforbruget så de falder igennem ved sammenligning eller giver så meget mere forurening at de ikke overholder grænserne - så hvorfor bruger de det så ikke bare - alle vil jo gerne være den skrappeste GTI'er ?

Mvh. JørgenE
Annonce
>JørgenE, som jeg skriver, så kan stemplerne ikke kalre det i længden, derfor ryger ALT garanti også på bilen via en chiptuning lige meget om den er TûV godkendt eller ej.
Dengang jeg rodede med motorer, var der flere der installerede en justerbar wastegate på turboen - lidt genialt. Masser af økonomi og holdbarhed ved lavt tryk i hverdagen, masser af sjov om aftenen........(blev justeret fra kabinen med en simpel drejeknap!)
Kan det ikke laves til moderne motorer? - mener, det må kunne laves optimalt, når man samtidig pr. software kan styre indsprøjtning, tænding etc.????
Kender I et firma, der laver det - så giv et praj!

Mvh.

Jan R.
>Jan, Chip er yt til en moderne motor, her vil jeg som tidligere sagt meget heller have justerbar motor styring. Her kan du få lavet flere programmer så din bil feks kører med højt ladetryk i program 1, og lavt ladetryk og god benzin økonomi på program 2 osv. Disse motor styringer kan også justere lag på turboen med mere. Faktisk alt kan du lave. Disse får for en ca. 4-7000 efter om det er en 4-6-8 cylinder du har. Et EFI anlæg koster ca. 15kilo og kan endnu mere, det skal så lige siges at alle disse kan bruges i din næste bil også, så det er faktisk en investering i forhold til en chip.
Hvis du bor på sjælland/KBH, kender jeg en der har et firma privat, der laver/montere alle disse anlæg samt turbo/NA løsninger han kan/vil sikkert godt hjælpe dig.. smile
>Jan Det kommer dog an p hvad man vil og hvad det koster, hvis det bare er som Falckmanden at den bare skal hæve ladetrykket, så er en chip jo fin nok, den koster for det meste heller ikke så meget. ca. 1000,- da der efterhånden er skarp konkurrence på dette punkt, hvis den skal være Tüv med mere, koster de nok lidt mere... smile
Rene - meget enig med dig.
Har en turbo til min VW SDI i tankerne, dels for det sjove, men også for økonomi. Men kravet er netop, at såvel tryk som motorstyring kan justeres (køre på forskellige programmer), så jeg ikke slider unødigt på motoren ved normal kørsel, men til gengæld har alt det sjove til rådighed, når man har lyst......

Men skal også lige have regnet lidt på økonomien - har du en idé om, hvad det kan løbe op i?

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis