Isolere oven på eksisterende betongulv

Hej,Vi er igang med en totalrenovering af nyindkøbt hus, og i den forbindelse skal vi også have lavet gulvvarme i hele huset. Der var planen at bryde det gamle betongulv ned, og grave ud til 300 mm flamingo isolering, for derefter at få støbt nyt beton med gulvvarme
Men efter vi har brækket noget af gulvet op, kan jeg se at der er Opklodsning, strøer også bøgeparket(2,5 cm.) Det vil sige at der fra betongulvet op til toppen af bøgeparket er omkring 26cm.
Vi skal have lagt nyt laminat gulv som er 8 mm tyk. Det fik mig til at tænke på om det var muligt at isolere ca 100-150mm isolering med bedre isoleringsevne Oven på eksisterende betongulv, og derefter støbe nyt 10 cm betongulv med gulvvarme i. Dernæst afslutte med laminatgulv. Selvfølgelig efter vi har fjernet alt andet end betongulvet. 

Kan man undgå at nedbryde det gamle betongulv, eller er det no go?
Har vedhæftet billeder

Hej,Vi er igang med en totalrenovering af... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1) du opbryder ikke betonen og ændrer derved ikke husets konstruktion, det betyder at hvis du ikke samtidig ændrer varmeinstallationen er der ikke krav om noget som helst. Hvis du ønsker at etablere gulvvarme skal du kunne påvise at det ikke er rentabelt at isolere op til gældende standard. Det sidste er sjældent tilfældet da det som regel kræver understøbning af samtlige tilstødende indre vægge samt evt genetablering af el og VVS. Pengene til en ingeniør for at påvise dette er godt givet ud.

2) ja, forskellen vil især være markant hvis du op til idag har haft 50-70mm gammel kollapset rockwool i en mega utæt strøgulvskonstruktion.

3) nej. Hvorfor vil du udstøbe et nyt betonlag til at bære når du allerede har et??
Med trykfast isolering (krav er styrke 250) og en let gulvvarme konstruktion med gulvspån+aluplader øverst har du en hurtigt reagerende installation, det opnår du ikke med endnu et betonlag.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg forstår ikke dine overvejelser omkring 8 cm slidlag, er det for at rette terrændæk op, for så er du i gang med at spilde dine dyrebare højde cm. Du kan rette af med meget tyndt lag eventuelt med selv nivellerende spartelmasse. Kingspan er langt beder end jacson isolering. Det er sikkert også dyrere, men så slipper du for opbrydning af beton.
Det lyder som om du har lagt dig fast på traditionel beton løsning, på trods af at alle her råder dig til den mere moderne let gulvvarme løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 05-06-2020 22:49:38

Kingspan er langt beder end jacson isolering. Det er sikkert også dyrere, men så slipper du for opbrydning af beton.

Ja, ca 3-4x dyrere, men det isolerer ikke 3-4x så godt. Derfor er det blevet fravalgt her på matriklen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 05-06-2020 22:49:38

Jeg forstår ikke dine overvejelser omkring 8 cm slidlag, er det for at rette terrændæk op, for så er du i gang med at spilde dine dyrebare højde cm. Du kan rette af med meget tyndt lag eventuelt med selv nivellerende spartelmasse. Kingspan er langt beder end jacson isolering. Det er sikkert også dyrere, men så slipper du for opbrydning af beton.
Det lyder som om du har lagt dig fast på traditionel beton løsning, på trods af at alle her råder dig til den mere moderne let gulvvarme løsning.

Nej slet ikke. Det var mere som du er inde på, baseret på at det eksisterende betonlag er meget ujævnt (varierer 2 cm cirka). Men jeg må evt få en murer ud og få en pris på at få det afrettet, da det må være meget vigtigt at ramme det helt lige.

Derudover så har jeg hurtig regnet mig frem til at 300 mm af det hvide flamingo svarer til 175 mm kingspan (brugt lambda værdierne hhv. 0,038 og 0,022.
Hvis jeg så går videre med 180 mm kingspan får vi:


100+80 kingspan +
22 mm gulvspåneplader +
2mm dæmpende+
10 mm gulv inkl. lyddæmpende

altså ender vi med omkring 214 mm højde i alt, plus eventuelt afretningslag. Så er vi nok omkring de 22 cm der er i dag.
Vil der være forskel på om rørende placeres i forfræste gulvspåneplader, eller placere dem i Selvfræste spor i isoleringen?
 
Ang. Kingspan TF70 vs Jackon
1. Trykstyrken for TF70 er kun 120 og det er på grænsen(faktisk under) af hvad man anbefaler til lette konstruktioner.
2. Jackon Super XPS og JACKODUR® PLUS har en lampda på 27(vs 22 for TF70) og en trykstyrke på 300.

Personligt vil jeg nok heller ha et markant mere robust gulv end et marginal bedre isoleret gulv.
Skulle man i et svagt øjeblik overveje Kingspan K3 gulvisolering som isolerer endnu bedre, skal man være klar over at K3 ikke tåler fugt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregeren skrev den 05-06-2020 21:59:44

Jep. Det er en helt anden konstruktion.
Det er også derfor man lægger radon/fugtspærre længere oppe end hvor ev elmand angiver.
Den skal ligge godt beskyttet, helst mellem to isoleringslag i forbandt. Det tykkeste lag ligger nederst, så der er mere end 50% af isoleringsmaterialet under folien.
Se i guiden træfakta12 om lette terrændæk.

https://www.traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

Jeg mener ikke man som udgangspunkt ikke man lave en konstruktion hvor der er risiko for opbygning af fugt/kondens. Uanset om der er organiske materialer eller ej.

Derfor mener jeg radonspærre på kold side er problematisk. Så lad vær med det!

Nu er det lang tid siden jeg har kigget i Træfakta 12, men jeg mener ikke let gulv oven på betonterrændæk er nævnt. Pointen er netop at rollen betonen spiller i sådan en konstruktionen kan være problematisk.
Selv om betonen måske ikke den perfekte dampspærre, så er den altså temlig tæt. Hvis man så har et tæt lag længere oppe kan det give problemer.
Derfor bør man som minimum bore huller i betonen

Under mit betonlag er der i øvrigt en plastfolie som er er i overraskende god stand.


I træfakta12 er den foreslåede konstruktion med isolering på klaplag jo netop nævnt som en gangbar løsning. Ellers ville jeg jo ikke have noget at henvise til? 

Jeg advokerer som sagt for at radon/fugtspærre skal ligge på den varme side, og ikke den kolde som du skriver.
Jeg har intet sted nævnt at folien skulle ligge på den kolde side?

Igen, det er i træfakta12 at de nævner som en mulighed at folien kan lægges midt i isolering eller højere. 1/3 reglen kan man se bort fra, da man regner med ikke at komme under 7grader under huset, hvorfor dug punktet så ligger længere nede.

Jeg synes det virker logisk.

Betonen vil fugt teknisk udgå i ligningen, og konstruktionen kan betragtes som et let terrendæk på trykfast isolering, hvor betonen her udgør et stabilt afretningslag for isolering.
Da du har en folie på den varme side, sørger denne for at rumluften ikke kan kondensere i isoleringen/på betonpladen.

Under betonpladen har man et kapillarbrydende drænlag.

Jeg ser derfor ikke hvad der er at være bekymret over?

Elektronikteknikeren
Hvis du skal have trægulv/laminat så ville jeg ikke engang overveje at støbe et betongulv. Din konstruktion er perfekt til at lave en let gulvvarmekonstruktion. du vil så kunne få 200-250mm isolering under gulvet, og gulvvarme der regulere meget bedre end nedstøbt. Hvis du vil støbe, så kunne du bruge pir isolering det isolere ca 50% bedre end eps med grafit men det koster...
Jeg er helt enig, med den plads til isolering, ville jeg ikke tøve med at vælge den lette konstruktion🙂
Køb evt. Træfakta 12, eller lån på biblioteket, den er meget let tilgængelig.

Jeg undrer mig over beskrivelsen med 22mm gulvspånplade ovenpå varmeslangerne.. Kan nogen forklare?
Jeg læser Træfakta som om de mener sporplader, med slanger skal ovenpå gulvspånplade..
Eller hvis der benyttes gulvspån med spor, skal der 12mm gulvspån ovenover dette..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 07-06-2020 19:59:37

Jeg er helt enig, med den plads til isolering, ville jeg ikke tøve med at vælge den lette konstruktion🙂
Køb evt. Træfakta 12, eller lån på biblioteket, den er meget let tilgængelig.

Jeg undrer mig over beskrivelsen med 22mm gulvspånplade ovenpå varmeslangerne.. Kan nogen forklare?
Jeg læser Træfakta som om de mener sporplader, med slanger skal ovenpå gulvspånplade..
Eller hvis der benyttes gulvspån med spor, skal der 12mm gulvspån ovenover dette..

 Det jeg gjorde i mit tidligere hus var at ligge varmefordelingsplader (60cm) mellem strøer cc60 lade isoleringen skubbe pladen lidt op og så en alm gulvspåndplade ovenpå og laminat ovenpå igen. Det virker godt og er billigere end sporpladen som dog nok er lettere at ligge slangerne i.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også