Koble ledninger sammen i samledåse


jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min eksisterende samledåse. Jeg har fri til at smide jord i jord og fri til blå ledning i mine samlemuffer. Kan brun kobles til enten lyseblå eller sort? Eller skal jeg have en samlemuffe mere til 3 ledninger?
 
jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I gruppen kan der måles 3X400V, hvis der måles mellem faserne. Hvis der måles mellem nul og en fase måles der 230V. Det kan måles mellem hver fase og nul.
I tranformerstationen er der en transformer, som på primærsiden modtager 3X10000V(her i Danmark) forbundet i trekant/delta. På sekundærsiden er der tre spoler, som der induceres en spændinding på 230V i. Den ene emde af hver spole er forbundet sammen og kaldes nulpunktet. Vi måler nu mellem nul og endepunktet af hver spole 230V. Da der er tre spoler bliver spændingen mellem hver spole forskudt 120°. Det betyder at spændingen mellem to faser bliver 400V. For at have et potentiale at måle i forhold til er nulpunktet forbundet til jord med en overgangsmodstand på højest to Ohm. Det jordforbundne nulpunkt bruger man også i HPFI/RCD relæet til at måle om afledningsstrømmen til jord er højest 30 mA. Prøv at tegne tre streger med en vinkel mellem hver på 120° afsæt et mål, som svarer til 230V og mål mellem enderne af stregerne, og se om ikke det svarer til 400V. Så der både 3X230V og 3X400V i gruppen.

fase
Nu tror jeg lige vi kommer lidt uden for trådens start.
Gregersen: De 3 faser ligger 120 grader forskudt for hinanden men har ikke noget med faseforskydning at gøre. Dette er forholdet imellem strøm og spænding når man taler om f.eks. motor belastning. Det forekommer lige såvel i 230 v installationer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er i den grad udenfor trådens emne, men der er tilsyneladende forskellig opfattelse af, hvad tingene hedder.

fase
ev elmand skrev den 03-06-2020 11:04:57

Nu tror jeg lige vi kommer lidt uden for trådens start.
Gregersen: De 3 faser ligger 120 grader forskudt for hinanden men har ikke noget med faseforskydning at gøre. Dette er forholdet imellem strøm og spænding når man taler om f.eks. motor belastning. Det forekommer lige såvel i 230 v installationer.

Med faseforskydning mener jeg naturligvis at hver fase er forskudt 120 grader indbyrdes. Benævnelsen anvendes selvfølgelig også om forskydning mellem strøm og spænding i en given leder, men kan kan bestemt også bruges om flere faser der er forskudt indbyrdes i tidsdomænet.

Det er netop fase forskydning på 120grader der giver 400v mellem to faser. To faser uden fase forskydning vil der ikke løbe nogen strøm imellem. 

Elektronikteknikeren
Gregersen: Der er en  vinkel  imellem de 3 faser på de 120 grader når de drejer rundt i drejefeltet.
Når man kobler et offentlig net sammen med en vindmølle f.eks. Så skal de 2 drejefelter følges ad (være i fase ) men det betyder ikke at man bruger ordet faseforskydning der. ( ikke i min lærebog i al til fald ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Næh, men der har vi nok også forskellige lærebøger😁
Fasedrej/fase forskydning er et begreb vi bruger ofte når vi arbejder med lavspænding. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-06-2020 08:43:33

Næh, men der har vi nok også forskellige lærebøger😁
Fasedrej/fase forskydning er et begreb vi bruger ofte når vi arbejder med lavspænding.

 Faseforskydning er der flere betydninger af/nævnes i flere sammenhgænge:

1) f.eks. de 120° forskydning mellem RST/L1, L2 og L3
2) Ved asynkron belastning (regnes der stort set ikke på mere)
3) Fasekompensering, vha. kondensatorer (på lavspændings siden) eller jord spoler (på højspændings siden af distributions nettet, for at kompenserer for kondensator effekten af alle kobber kablerne)
4) Fase følge, f.eks. ved flere generatorer der kører parallelt, før man har fået dem synkroniseret ind på samme fase følge.

Mht. 3x230V/3x400V, så er S. fabrin's forklaring ganske glimrende. Og hvis man skal i dybden, er det reelt set 3x400V, hvor der er lavet et kunstigt nul-punkt, hvortil der "kun" er 230V mellem en fase og nul-punktet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis