Koble ledninger sammen i samledåse


jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min eksisterende samledåse. Jeg har fri til at smide jord i jord og fri til blå ledning i mine samlemuffer. Kan brun kobles til enten lyseblå eller sort? Eller skal jeg have en samlemuffe mere til 3 ledninger?
 
jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steensen havd bygger du på at man ikke må koble et fleksibel kabel (med bløde ledere tror jeg du mener) sammen med installationskabel ??? Det er på ingen måder forbudt at bruge bløde ledere til fast installation, det skal blot være min. 1,5 mm2, desuden er kablet med de bløde ledere i dette tilfælde at betragte som en tilledning. du skriver at han roder med stærkstrøm 400 v, de 400 v opstår jo kun når der måles mellem 2 faser, der er jo “kun” 230 v på hver af de 3 faser der er vist og ikke 400 v !!
Hvorfor skulle det lugte af noget ulovligt at montere en vandvarmer i en samledåse ??? I hundretusindevis af installationer til bl.a. komfurer, vaskemaskiner, opvaskere ovne tørretumblere er da monteret i samledåse og dette hverken lugter af eller rent faktisk er ulovligt.. nå det her var ment til Lyhne men kan se at hans indlæg er slettet.
Alt er installeret af elektriker, det eneste jeg skal er at koble en gennemstrømsvandvarmer på med de 3 ledninger, det er efter instruks fra elektrikeren :)
Hvorfor fortalte du ikke, hvad ledningerne skulle bruges til i første omgang? Ud over det er det nok ikke en gennemstrømningsvandarmer men en varmtvandsbeholder.
Der har indtil nu været mindst to elektrikere på banen, men det er svært at fortælle dig, hvordan dine ledninger skal forbindes, når du ikke fortæller, hvad der skal være i den anden ende af dit kabel.
Så: blå til blå, gulgrøn til gulgrøn og den brune til enten grå eller sort. Der var det. Din vandvarmer er nu forbundet til 230V og jord.
Så vidt jeg kan se på afisoleringen af dit kabel bør du lave afisoleringen lidt længere ca. 10 - 13 mm.

fase
Fabrins formodning om at det er en el vandvarmer ( beholder ) tror jeg beror på kablets tykkelse. ( tynd )
Du skal også oplyse om din gennem strøms / elvandvarmer skal køre på 230 v eller 400 v.
Hvis det er 400 v skal den kobles anderledes end det oplyste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er nu en gennemstrømsvandvarmer til 230 v
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmtvandsbeholder-gennemstromningsvandvarmer-aqua-rapid-gennemstromsvandvarmer-35kw-18-lmin-345145335?gclid=EAIaIQobChMIvNj6kqbi6QIVlobVCh1DGA6fEAQYAiABEgJPJfD_BwE

Hvad der skal sættes i er vel dybest set ligegyldigt? Sålænge det skal have 230 V? Jeg spurgte til om man kunne sætte brun i en af de andre farver, så er det vel ikke relevant om det er en vandvarmer eller andet materiel? :)
Du har ingen gang gjort dig den ulejlighed at fortælle om dit kabel skulle være en videresløjfning af de tre ledere og at de dermed skulle forbindes farveret med de andre i dåsen, eller du skulle have tilsluttet en brugsgenstand.
Da det nu endelig kommer frem, at du skal have tilsluttet en brugsgenstand, giver det en mulighed for at give en anvisning på, hvordan du kan lave tilslutningen. Så det er bestemt ikke ligegyldigt, hvad de tre ledninger skal bruges til. Du kunne i det mindste have oplyst, at der skulle tilsluttes en brugsgenstand, som kræver 230V, Synes du det er for meget, når du ikke selv kunne finde ud af det.
Så: blå til blå, gulgrøn til gulgrøn og den brune til enten grå eller sort. Der var det. Din vandvarmer er nu forbundet til 230V og jord.
Så vidt jeg kan se på afisoleringen af dit kabel bør du lave afisoleringen lidt længere ca. 10 - 13 mm. derforuden skal dine mangekorede ledninger forsynes med terminalrør.


fase
GODT ORD IGEN
For lige at forklare lidt. Hvis dit tilslutnings kabel kommer fra en lampe, og den skal tænde et sted. Så ville der skulle findes en tændledning.
Men efterhånden viser det sig at det er en brugsgenstand, og at den 5 leder kommer direkte fra tavlen. Så er det 3 faser, og det er ligegyldig hvilken af de 3 du tilslutter den brune til

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, og da den brune er sløjfet videre, er der en mulighed for, at den er i brug. Så der to ledige faser med frit valg.

fase
Det undrer mig at elektrikeren ikke har været mere specifik i sin anvisning. Hvilken gruppe går det 5leder kabel til? Og hvad er det der er er koblet til med 3leder kablet?
Jeg kan se at vandvarneren kræver 230v 16A. Så hvis det er en kraftgruppe, som plejer at være på 16A så går det jo nok, men du skal så nok anvende en af de andre faser (grå eller sort) da belastningen eller bliver for stor.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis