Koble ledninger sammen i samledåse


jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min eksisterende samledåse. Jeg har fri til at smide jord i jord og fri til blå ledning i mine samlemuffer. Kan brun kobles til enten lyseblå eller sort? Eller skal jeg have en samlemuffe mere til 3 ledninger?
 
jeg vil gerne koble de her 3 ledninger i min... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 01-06-2020 19:13:32

Steensen havd bygger du på at man ikke må koble et fleksibel kabel (med bløde ledere tror jeg du mener) sammen med installationskabel ??? Det er på ingen måder forbudt at bruge bløde ledere til fast installation, det skal blot være min. 1,5 mm2, desuden er kablet med de bløde ledere i dette tilfælde at betragte som en tilledning. du skriver at han roder med stærkstrøm 400 v, de 400 v opstår jo kun når der måles mellem 2 faser, der er jo “kun” 230 v på hver af de 3 faser der er vist og ikke 400 v !!

Fast installation må så vidt jeg husker SB6 ikke blandes mellem faste og bløde kerner.

Yder mere er de 3 faser disponible, hvilket gør at der er 400v i dåsen, hvilket gør det ikke må laves af lægmand, om end mange gør det alligevel, f.eks. på anvisninger som nu her i tråden.

16A kræver desuden 2.5 kvadrat som minimum, både efter 75% reglen (der ej må bruges mere) og IEC.

 

Steensen skrev den 02-06-2020 13:18:16

Fast installation må så vidt jeg husker SB6 ikke blandes mellem faste og bløde kerner.

Yder mere er de 3 faser disponible, hvilket gør at der er 400v i dåsen, hvilket gør det ikke må laves af lægmand, om end mange gør det alligevel, f.eks. på anvisninger som nu her i tråden.

16A kræver desuden 2.5 kvadrat som minimum, både efter 75% reglen (der ej må bruges mere) og IEC.

 Jeg kan ikke vurdere om det er korrekt eller ej det du skriver. Men hvordan vil en elektriker så montere sådan en gennemstrømsvandvarmer? Hvordan vil du kunne installere en ovn, kogeplade etc, hvis ikke du må anvende den originale fastmonterede bløde ledning? 

Lhedevang skrev den 02-06-2020 13:53:55

 Jeg kan ikke vurdere om det er korrekt eller ej det du skriver. Men hvordan vil en elektriker så montere sådan en gennemstrømsvandvarmer? Hvordan vil du kunne installere en ovn, kogeplade etc, hvis ikke du må anvende den originale fastmonterede bløde ledning? 

Nu er det ændret fra videresløjfning af installation til ydeeligere installation, til at være en forbruger der tilsluttes koblingssted, og så er det lovligt, om end det stadigvæk er 400v, hvorfor det lovmessigt skal gøres af en elektriker, om end du under kyndig vejledning som nu her principielt kan gøre det selv


 

Steensen: Jeg ser ikke nogen steder at der skelnes imellem 400 v og 230 v i forhold til tilslutning af bevægelig ledning. Lægmand må hænge en lampe op, tilslutte komfur og opvaskemaskine.
Tilledning til komfur m.m. må gerne være 1,5 mm2. Årsagen er at et bevægeligt kabel normalt ikke ligger gemt væk i rockwool m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan for øvrigt heller ikke se hvor du får de 400 v fra du snakker om Steensen den skal tilsluttes jord, nul og fase og det er 230 v. 
Annonce
Er vi enige om, at 3 faser + nul + PE = 3x400 V i dåsen?
Vi er enige om, at apperatet der skal tilsluttes, ikke er 400v, men 230V, men da der er 400 i dåsen, er det i princippet 400V installation, og lægmand må ikke tilslutte 400v apperater, heller ikke tilbage til erik var ny-udlært svend.
Edit: Og heller ikke 230V til 400V kraft udtag /edit

Men vi er ude i principielle detaljer, som jeg nok skal stoppe med at kommenterer mere på i denne tråd.

 

Forbrugsgenstande, ude stikprop, skal monteres af en autoriseret installatør.
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikkert/el/gor-det-selv/hvad-ma-du-lave-uden-autorisation

Der kan principielt være 400 v imellem blå og grå, det skal altid kontrolmåles inden tilslutning. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Nej vi kan ikke ikke blive enige om at der er 3 x 400 + nul + jord i den dåse.... der er 3x230 +nul + jord at en grp er 3 faset betyder jo ikke at den er på 3x400 
Mfrost@
Hvis du har en trefaset gruppe, har du også 3 separate faser. Måler du mellem een fase og 0 skulle du gerne måle ca. 240V. Måler du mellem 2 faser måler du ca. 400V.

Søren O
Der er 3x230v med nul som grundet fase forskydning giver 400v mellem hver fase.

Ej at forveksle med 3x400v og nul hvor spænding mellem faser er betydeligt højere. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis