Ov

Hej LDS.

Vi skal have lavet vores udestue om til en overdækket terrasse og samtidig have lavet en 50m2 træ terrasse. Den eneste udlempe der er, er når det lange vindues/skydedørsparti kommer væk, skal der selvfølgelig nogen 10 x 10 stolper under for og bære det overdækket tag. Samtidig vil vi gerne have træ terrassen op i niveau med vores stue så vi ikke har det dumme trin ned.Så derfor vil jeg høre om jeg kan tillade mig at skære 3-5 cm af min limtræsbjælke, når nu jeg vil sætte 3, 10 x 10 stolper op i stedet for vindues/skydedørspartiet.
Hej LDS. Vi skal have lavet vores udestue om til... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
´Når man ser billeder udefra så ser det lidt mere kompliceret ud. Men det hele afhænger jo af hvad du vil ende med.
Når du er så godt i gang at du fjerner skydedør, så kan alt jo laves. Men der er jo flere spørgsmål.
Hvor lang er terrasse, hvor stor er limtræsbjælke og hvad bliver understøttelses afstand når det er færdig.
1. Skal terrassen netop slutte hvor skydedør er ?
Skal udhæng og tagrende være som nu ?
1. Sætter du stolper op med 2-2,5 m afstand så kan du godt halvere limtræs bjælken. Men den er noget svær at skære af på stedet så det bliver pænt. Så jeg vil foreslå at du med en fukssvans og stemmejern saver hak ned for hvert spær, og hæver limtræs bjælke helt op imod taget.
2. Du kan også skære spær over 10 cm inden for tagrende og så løfte limtræs bjælke derop, sætte tagrende på igen uden på limtræ. Skruer igennem er ok. men ellers beslag som passer. Så kan du sikkert nøjes med 3-3,5 m imellem lodrette stolper.
Jeg tror ikke din skydedørs parti er bærende på bjælken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At øge spændvidden på spærene, kan da ikke sammenlignes med at mindske styrken på remmen. Det må vel ses i forhold til om der er overdimension på det ene eller det andet. Måske kan ingen af delene forsvares.
Det her er ikke noget til elmandens indlæg men til BBB

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den træterrasse der skal laves bliver omkring 50kvm, og vil derfor gå lidt ud over skydedørspartiet. Og derfor at jeg enten ville skære i limtræsbjælken eller finde på noget smart da gulvet bliver hævet til samme niveau som stuen for at slippe for det trin som vist på en af billederne da de lægter der skal bruges hedder 47 x 100, og derfor er niveauet allerede noget der, så derfor der skal skæres af den

Havde tænkt det der er markeret med rødt dr der hvor jeg vil sætte 10x10 stolper, hvis jeg kan skære i limtræsbjælken, og den grønne er den hjørne stolpe som står i forvejen. 
Kan du komme med nogle mål på bjælken, afstand imellem stolper m.m.
For mig ser bjælken meget overdimensioneret ud med de ekstra stolper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 23-05-2020 17:25:14

At øge spændvidden på spærene, kan da ikke sammenlignes med at mindske styrken på remmen. Det må vel ses i forhold til om der er overdimension på det ene eller det andet. Måske kan ingen af delene forsvares.
Det her er ikke noget til elmandens indlæg men til BBB

 Det er selvfølgelig korrekt. Mit indlæg kom pba at trådstarter oprindeligt var i tvivl om remmen kan skæres ned i dimension. Så burde man ikke flytte remmen 30-50 cm længere ud, uden samtidig at stille sig det spørgsmål om spændvidden på spærene så bliver for stor.

Det er jo egentligt samme problemstilling - altså kan konstruktionen holde til at jeg ændrer den  


Bare kald mig BBB 
Annonce
Limtræsbjælken er 16 cm høje og 6,5 cm tyk og omkring 5 meter lang.
Der vil være en afstand mellem stolperne på 184 cm. 
Som billede viser så over limtræsbjælken er afstands stykkerne sømmet fast til dem der går på tværs. Dem kunne man vel give en skrue, også evtkun skære op i limtræsbjælken i de huller der vil komme mellem stolperne. 
Med 184 cm imellem stolper kan du godt halvere den bjælke. Jeg går ud fra at spærene er 10 cm høje
Nu når vi har målene så ville jeg lave 6 cm spor i limtræsbjælke og 4 cm hak i bunden af spærene Så går spær igennem bjælken. Limtræ har stadig en bærende højde på 10 cm og spær kan sagtens bære med 6 cm i understøttelses punkt. Det påvirker ikke ned bøjning midt på.
Så bliver bjælken hævet 10 cm.
Og ja de afdæknings stumper skal naturligvis væk. ikke noget med skruer der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt, så håber jeg snart vi får solgt skydedørspartiet så vi kan komme igang med vores terrasse.
Jeg tror ikke helt jeg forstår det med st lave spor på 6 cm også et hak op 4 cm. Som jeg forstår det, så de mellem stykker der er mellem spærene skal væk, så laver man udskæring i limtræsbjælken op 10cm og skubber limtræsbjælken op så den understøtter spærene. Er det korrekt. 
Eriks forslag er at fordele udskæringen. 6 cm af bjælken og 4 af spær. Skærer du 10 cm af bjælken har du kun 6 cm tilbage.

Men med al respekt, så kan jeg simpelthen ikke få det ind i hovedet hvordan det praktisk skulle fungere at save hak i bjælken/skære 6 cm af den og 4 cm hak i 15+ spær - og flytte bjælken op, mens der hele tiden er vægt på konstruktionen.

Flyt placering af bjælke (og stolper) ud til kanten af taget og sæt bjælke på enden af spær. Du undgår så Ikke at fjerne tagrende og udhæng i mellemtiden, og du skal skære 4-6 cm af spær for at få plads til bjælke. Til gengæld kan du gøre det hele mens taget stadig er understøttet af den nuværende bjælke, og fjerne den når de nye stolper er i jorden.

Udhænget behøver du ikke. Det er der først og fremmest til at beskytte dør/vinduer.

Mvh Troels
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis