Ov

Hej LDS.

Vi skal have lavet vores udestue om til en overdækket terrasse og samtidig have lavet en 50m2 træ terrasse. Den eneste udlempe der er, er når det lange vindues/skydedørsparti kommer væk, skal der selvfølgelig nogen 10 x 10 stolper under for og bære det overdækket tag. Samtidig vil vi gerne have træ terrassen op i niveau med vores stue så vi ikke har det dumme trin ned.Så derfor vil jeg høre om jeg kan tillade mig at skære 3-5 cm af min limtræsbjælke, når nu jeg vil sætte 3, 10 x 10 stolper op i stedet for vindues/skydedørspartiet.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg kigger nærmere på billedet, ser det ud til at dine spær ligger oven på remmen, med nogle dækbrædder i mellem. Så selve remmen ser ikke ud til at være særligt tyk (20-25 cm). Det ville jeg ikke begynde at save i.

En bedre løsning var hvis du skiftede remmen med en rem der sidder uden på spærrene med stolpesko i stedet for at spær hviler ovenpå remmen. Så kan du vinde de 10-15 cm du har behov for. ( Hvis det er den konstruktion du har, jeg tror) 
Du skal under alle omstændigheder nok have flere stolper på end tre. Og nok også med skråstivere.

 

Mvh Troels
Dem der går på tværs er sømmet fast med de brædder som ligger mellem dem der går på tværs også har man lagt limtræsbjælken nenden unden igen. Hvis jeg skal hæve taget. Så skal jeg hen og løsne et bræt som er monteret på vores vinkel stue. Samt hæve den hjørne stolpe som står i hjørnet.

Ville jeg så kunne fjerne lim træsbjælken hvis jeg gør som du skriver med at lave en udvendig remme. 
Det skulle jeg mene. Men du må lige finde ud af hvad frihøjde du har behov for, og hvor høj remmen så kan blive. Jo lavere rem, jo flere stolper til at understøtte. Hvis remmen har fat i huset kan du nok undvære skråstivere. 

Mvh Troels
Det er ikke mere end maks 5-10 cm det drejer sig om. Vil gerne lige have lidt luft under, så man ikke skal bukke sig hvergang man skal gå under.
Uden at vide hvordan jeg lige ville klare det selv, men kunne du ikke skære enden af spærene i plan med remmen, sætte bjælkesko på remmen og hæve remme op så spærene ligger i bjælkeskoene.
Afhænger måske af om der er stort udhæng som bæres af spærene i dag.

Bare kald mig BBB 
Annonce
Det er jo nærmest den samme løsning der beskrives. Altså flytte rem op for enden af spærene, Så vinder man spær højden med det samme. Der skal sikkert skæres lidt af spærene i længden for at få plads til limtræs bjælken

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand
Så det du mener er jeg skære af så spærene flugter med limtræsbjælken, også sætter spærene fast på limtræsbjælken med lange skruer udefra og ind i spærene også nogen stolper under 👍🏼

Sådan ser det ud ude fra. Hvis jeg skal rykke limtræsbjælken udvendigt. Så skal jeg fjerne det inderste bræt under udhænget. Kan jeg det. 
Hvis du flytter remmen længere ud svarer det jo til at forøge spændvidden = nedsætte styrken på spærene, så kan man jo lige så vel skære noget af remmen som du oprindeligt var inde på. 

Prøv at find en beregningstabel for limtræ og se hvad der anbefales.

Bare kald mig BBB 
Jeg forstår ikke rigtigt de tabeller. For har været inde og prøve. :)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis