Låge hænger - hvordan retter jeg den op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et plankeværk med en låge i. Nu har lågen så sat sig lidt og hænger lidt ned. Jeg har vedlagt billede.

Kan jeg bruge en hængselretter på stabelhængslerne? Eller er der noget andet der skal til?
Det skal siges, at den hældte en anelse til den anden vej, da lågen lige var færdig. Det var med vilje, at jeg ikke satte den nøjagtigt i vatter, men i stedet lod den hælde måske een mm ned mod hængslerne.

Hvordan retter den bedst op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 02-05-2020 12:35:13

At rundstokken ikke er trykimpregneret betyder mindre.
Når du har så mange boltehuller, vil jeg foreslå kun at bore et enkelt hul i første omgang, og se hvordan det passer. Så er du mere sikker på resultatet.
Du kan bruge hængslet som boreskabelon - spænd det fast med et par skruetvinger.

 

Jeg var ude og kigge på det i dag og skulle til at tage lågen ned for at tage hængslet af lågen, osv.
Da jeg løftede op i lågen gav var der temmeligt meget frigang i hængslet.
Så kom jeg til at kigge ned i selve nokken og bemærkede følgende:

Øverste hængsel:

Nederste hængsel:

Som det især ses på det nederste hængsel, så er der temmeligt meget frirum på højre side. Det er jeg temmelig sikker på, at der IKKE var, da jeg monterede det. Fordi jeg gjorde mig netop umage med at holde imod.

Her har jeg markeret det tydeligere:

Hvad kan mon have fået hængslet til at give sig på dette sted? Det kan vel næppe være slidt så hurtigt?

Er der ikke en måde at rette det op uden at skulle afmontere hængsel og lime rundstokke i hullerne og lave nye huller igen?
Ja, nu spørger jeg måske dumt, men ville man ikke kunne sætte et eller andet stykke bøjet metal eller lign ned i hullet til venstre for at rykke nokken længere mod venstre. Så tror jeg faktisk at lågen er tilbage i rette position. Men det skal vel i så fald være noget blødt metal. Kobber eller alu? Eller bliver det noget rod?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis