Låge hænger - hvordan retter jeg den op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et plankeværk med en låge i. Nu har lågen så sat sig lidt og hænger lidt ned. Jeg har vedlagt billede.

Kan jeg bruge en hængselretter på stabelhængslerne? Eller er der noget andet der skal til?
Det skal siges, at den hældte en anelse til den anden vej, da lågen lige var færdig. Det var med vilje, at jeg ikke satte den nøjagtigt i vatter, men i stedet lod den hælde måske een mm ned mod hængslerne.

Hvordan retter den bedst op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Om det  skal være koben, dækjern eller noget andet stærk kommer jo an på hvad du har til rådighed. Men ligesom når man bruger en 2 stk rørtang på et stykke rør der skal have modhold, så forestiller jeg mig at der skal holdes imod med 2 stk koben med en under hver hængsel. Hvis du prøver at bøje en ad gangen så tror jeg din stolpe blot drejer sig lidt. Lågen skal naturligvis være hængt af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Velkommen på lds. MortenWA.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-04-2020 19:34:37

Om det  skal være koben, dækjern eller noget andet stærk kommer jo an på hvad du har til rådighed. Men ligesom når man bruger en 2 stk rørtang på et stykke rør der skal have modhold, så forestiller jeg mig at der skal holdes imod med 2 stk koben med en under hver hængsel. Hvis du prøver at bøje en ad gangen så tror jeg din stolpe blot drejer sig lidt. Lågen skal naturligvis være hængt af.

 Ah. Så forstår jeg. Tror jeg.

Det vil sige, at jeg skal bøje den øverste "pjort" markeret med rød pil lidt til højre, mens jeg med et andet koben holder kontra hvor jeg har markeret med grøn pil.
Og så gentag for hængsel nedenunder.
Er det rigtigt forstået?

LennartBertelsen skrev den 26-04-2020 21:51:07

 Tjah. Stolperne er 95x95, men de er fastgjort med 2 stk vandrette 95x47 reglar til endnu en stolpe ca. 2 meter væk. Derpå er der så 1 på 2 beklædning. Det er en temmelig "stiv" konstruktion. Tvivler på at stolperne kan have flyttet sig meget. Men jeg kan da lige tage vatterpasset på i morgen og tjekke.


Hvis ikke det kan rettes lever jeg bare med det. Men det kunne jo være at der var en fiks løsning.

 Har nu haft vaterpas på. Stolpen kan måske have rykket sig en anelse. Men det er ekstremt lidt og tror det er for lidt til at forklare det lågen hænger.
stolpen er i øvrigt helt lige. Dvs ikke noget med at den er bøjet pga vægten eller noget. Så hvis det skal være pga stolpen så skal det være fordi hele stolpen inkl beton og tværbræt underjorden har rykket sig. Ikke pga træet har bøjet sig. 

Annonce
Jeg skrev.
Du skal nok på en måde have fat i både øverste og nederste samtidig, da stolpe nok ellers vil dreje rundt. De hængseler er ret kraftige
Du skal prøve at sætte 1 stk. dækjern / koben i øverste hængsel og vride til højre.
Samtidig skal du sætte 1 stk dækjern / koben i nederste hængsel og vride den til venstre.
Kan armene ikke nå så må du have en hjælper

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-04-2020 19:30:01

Jeg skrev.
Du skal nok på en måde have fat i både øverste og nederste samtidig, da stolpe nok ellers vil dreje rundt. De hængseler er ret kraftige
Du skal prøve at sætte 1 stk. dækjern / koben i øverste hængsel og vride til højre.
Samtidig skal du sætte 1 stk dækjern / koben i nederste hængsel og vride den til venstre.
Kan armene ikke nå så må du have en hjælper

 Ah. Nu forstår jeg. Jeg må lige have fat i et ekstra koben og prøve det.


Lykkedes det ikke efter elmandens anvisning så skru hængslet ( stablen) helt af stolpen, sæt det i en skruestik og bøj gevindstangen som går igennem stolpen helt oppe ved stablen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 30-04-2020 10:20:27

Lykkedes det ikke efter elmandens anvisning så skru hængslet ( stablen) helt af stolpen, sæt det i en skruestik og bøj gevindstangen som går igennem stolpen helt oppe ved stablen.

 Det var måske ikke så tosset at skrue hængslet af og bøje det i en skruestik. Jeg har jo pt. ikke 2 koben. 

Men hvorfor bøje gevindstangen? Det er jo den der går igennem stolpen. Ville det ikke give mere mening at bøje den tap der sidder øverst på hænglset? (er det dén der hedder stablen?)



Det er den tab, den røde pil peger på, jeg mener.

En anden ting, inden jeg skruer noget af: Nu har hængslerne jo siddet på i et år og været udsat for vejrliget.
Risikerer jeg, at der er noget der er blevet "træt" og ikke rigtigt kan skruest godt sammen igen? Jeg tænker f.eks. på de rustfri træskruer jeg har skruet hængslet fast med. Jeg frygter at disse ikke binder lige så godt, hvis der bliver skruet ud og i igen. Er også lidt usikker på møtrikkerne på gevindstykket. Det er dog galvaniseret, så den smule rust der er må nok være meget overfladisk.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis