Låge hænger - hvordan retter jeg den op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et plankeværk med en låge i. Nu har lågen så sat sig lidt og hænger lidt ned. Jeg har vedlagt billede.

Kan jeg bruge en hængselretter på stabelhængslerne? Eller er der noget andet der skal til?
Det skal siges, at den hældte en anelse til den anden vej, da lågen lige var færdig. Det var med vilje, at jeg ikke satte den nøjagtigt i vatter, men i stedet lod den hælde måske een mm ned mod hængslerne.

Hvordan retter den bedst op?

Som tidligere nævnt herinde har jeg lavet et... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget "skrammel" du har gang i. De stabler du har monteret på stolpen er temmelig kraftige og ikke ret nemme at deformere. Hvis du bukker gevindstangen kommer monteringspeslaget til at vride lidt, så det ikke kan spændes plant til stolpen.
Jeg vil foreslå dig at pille det øverste hængsel af lågen, finde en rundstok du kan banke i bolthullet, og så bore nyt hul ca. 5 mm. længere væk "fra stolpen". Det kan godt være at det løfter lågen for meget, men det er bedre end for lidt.

Søren O
Det jeg mener er at du sætter gevindstangen i skruestikken helt tæt på beslaget. det er den runde del som hængslet ligger på som skal bukkes til siden. Men jeg personligt ville da osse gøre som søren beskriver.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tror Søren O har fat i den lange ende her. Det andet bliver noget makværk.

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Søren O skrev den 30-04-2020 11:13:28

Det er noget "skrammel" du har gang i. De stabler du har monteret på stolpen er temmelig kraftige og ikke ret nemme at deformere. Hvis du bukker gevindstangen kommer monteringspeslaget til at vride lidt, så det ikke kan spændes plant til stolpen.
Jeg vil foreslå dig at pille det øverste hængsel af lågen, finde en rundstok du kan banke i bolthullet, og så bore nyt hul ca. 5 mm. længere væk "fra stolpen". Det kan godt være at det løfter lågen for meget, men det er bedre end for lidt.

 5mm. Det vil altså sige, at det nye hul skal bores direkte ned i halvdelen af rundstokken? Bliver boret så ikke skubbet ud til siden i det træ som er blødere?

Ja, du får afprøvet motorikken. Jeg vil foreslå dig at bore for med nogle mindre bor. Så vil jeg tro de går.
Har du en søjleboremaskine eller borestander vil det være lettere at styre.

Søren O
Annonce
At bore et nyt hul præcis det rigtige sted kan fx gøres på følgende måde:

Tag et stykke metal (fladjern/normplade e.lign.). (Et stykke træ kan bruges i mangel af bedre, men tykkelsen kan drille).
Bor et hul med korrekt størrelse i metal(/træ)-stykket med god afstand til begge sider.
Spænd "landet" fast på stolpen med to skruetvinger med hullet placeret hvor hullet i stolpen skal være.
Nu kan du bore hullet i stolpen uden at boret skrider.

/monza
Søren O skrev den 01-05-2020 16:15:39

Ja, du får afprøvet motorikken. Jeg vil foreslå dig at bore for med nogle mindre bor. Så vil jeg tro de går.
Har du en søjleboremaskine eller borestander vil det være lettere at styre.

 Jeg he søjleboremaskine. Men så skal jeg jo grave stolpen op og tage den med ind på værkstedet ;-)

Jeg ville nu lade stolpen stå, og flytte hængslet på lågen, så det er bolthullet i lågen der skal flyttes.
Det vil sikert være en god ide at lime rundstokken fast i det eksisterende boltehul.

Søren O
Søren O skrev den 02-05-2020 09:47:44

Jeg ville nu lade stolpen stå, og flytte hængslet på lågen, så det er bolthullet i lågen der skal flyttes.
Det vil sikert være en god ide at lime rundstokken fast i det eksisterende boltehul.

 Ah. I lågen. Nu forstår jeg. Det er så en hel del bolt-huller der skal flyttes. Tror der er 4 bradebolte gennem hver hængsel på lågen.

Mon det går nogen betydning, at rundstokken jo så bliver noget ikke-trykimprægneret træ...
At rundstokken ikke er trykimpregneret betyder mindre.
Når du har så mange boltehuller, vil jeg foreslå kun at bore et enkelt hul i første omgang, og se hvordan det passer. Så er du mere sikker på resultatet.
Du kan bruge hængslet som boreskabelon - spænd det fast med et par skruetvinger.

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis