Bølge eternit hjørneafskæringer, hvorfor?

Hej forum

Jeg er igang med at skifte et gammelt og meget rådent tag på vores carport bestående af bølgeeternit med asbest og det hele.
Jeg har fået pillet det gamle tag af, skiftet spær og skal snart til at montere de nye tagplader.
Jeg kan se det i cembrits monteringsvejledning bliver beskrevet man skal afskære hjørnerne der hvor pladerne overlapper.
Men hvorfor? Jeg kan se de gamle plader havde det på et par stykker (troede faktisk bare de var knækket)
Hvorfor klipper man hjørnerne af og skal man re det ved alle plader der overlapper?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nødvendigt da der ellers vil være 4 lag plade i hjørnerne

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Pladerne er skåret til fra fabrikken hvis man har bestilt rigtig Altså der er afskåret 2 hjørne. Slutrækken , og eventuel nederste række  køber man uden hjørneafskæring og skærer så 1 hjørne af. Nederste kan godt slutte med afskåret hjørne hvis den ender i tagrende, så kan det som oftest ikke ses.
Om der er 2 eller 3 lag er uden betydning det er sådan fabrikantens vejledning siger det skal være.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når man skærer dem bliver der kun 2 lag. Hvis man ikke skærer hjørnerne kommer pladerne til at vippe og der kan blæse vand op under. Men man skal jo skære modstående hjørne også så der kun bliver 2 lag

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svaret, det gav super god mening. Jeg købte nogle plader der var skåret i forvejen, og da jeg begyndte at lægge dem kunne jeg straks se pointen med det. Taget er nu lagt og tæt.

Tak for hjælpen alle sammen :-)
Annonce
Lige for at forstå det korrekt.
På nær kanterne forneden/tagrende og i siden/vindskede vil der jo på selve tagfladen være 4 plader der støder sammen/overlapper. På selve tagfladen er det så pladerne 1, 2, 3 hvor hjørne skæres af i overpap, mens den øverste 4 plade ikke skæres af.
Er det korrekt forstået?

Mick
Jeg forstår ikke din forklaring 
Der er skåret 2 hjørner af diagonalt, og så skal der ikke skæres hjørne af nederst i nederste række ligesom der kun skal skæres et hjørne af i yderste række. 
Prøv at se cembrit lægge vejledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det står ikke direkte i vejledningen, men fint jeg prøver mig frem. 👍
Ved du om man lægger rækkevis/vandret eller kolenne/lodret, jeg læste i vejledning man lægger fra venstre side, mener jeg?

Mick
Begynd fra neden med tre fire plader. Fortsæt derefter fra gavlsiden med en række op til tagryggen. Fortsæt med næste række.
Hvis du lægger en hel række forneden, kan du få besvær med at gå lægterne uden at skulle træde på pladerne.

fase
@Fabrin tak for tippet, det havde jeg ikke lige tænkt på. 👍
Det er en staldbygning, hvor jeg så bygger en carport med samme tagvinkel i forlængelse af stalden.

Mick
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis