Bølge eternit hjørneafskæringer, hvorfor?

Hej forum

Jeg er igang med at skifte et gammelt og meget rådent tag på vores carport bestående af bølgeeternit med asbest og det hele.
Jeg har fået pillet det gamle tag af, skiftet spær og skal snart til at montere de nye tagplader.
Jeg kan se det i cembrits monteringsvejledning bliver beskrevet man skal afskære hjørnerne der hvor pladerne overlapper.
Men hvorfor? Jeg kan se de gamle plader havde det på et par stykker (troede faktisk bare de var knækket)
Hvorfor klipper man hjørnerne af og skal man re det ved alle plader der overlapper?
Hej forum Jeg er igang med at skifte et gammelt... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så kan det blive lidt svært at overholde den med at starte fra venstre, på begge tagflader. Det skal jo passe præcis i bølger når du når det gamle tag. Måske lægge den side først hvor det gamle tag er til vendstre, og så køre efter bølger på modstående side når den anden side laves. Altså hvis det gamle tag flugter. 
Det er altid en fordel at mærke op på lægter hvor rækkerne skal være, mindst hver anden række hele vejen op. Det kan gøres ved at flytte søm og snor hver anden række, eller ved at mærke op med kridtsnor. 
Det kan meget nemt blive noget skævt eller buet hvis man lægger det på frihånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@elmand ja jeg er nød til at starte i forlængelse af eksisterende bygning, ellers kommer det aldrig til at passe.
Skulle det ligge en smule ujævnt, hvis det er det du mener, lægger jeg et stykke tagpap ind under.

Mick
Og før i tiden stod vi selv og skar hjørner af så det støvede skrækkeligt omkring en.   Ps. Normalt starter man forneden yderst på taget enten fra højre eller venstre side på og lægger en hel række op ad gangen inden man starter på næste række tagplader, så kan man også bedre rette tagpladerne ind.  
Frank Chr. skrev den 28-01-2023 08:56:54

Og før i tiden stod vi selv og skar hjørner af så det støvede skrækkeligt omkring en.   Ps. Normalt starter man forneden yderst på taget enten fra højre eller venstre side på og lægger en hel række op ad gangen inden man starter på næste række tagplader, så kan man også bedre rette tagpladerne ind.  

Jeg skærer også selv af, jeg bruger maske også selvom der ikke længere er asbest i.   
Jo jeg starter også fra neden af, det bliver man jo faktisk nødt til da den oven over jo skal ligge ovenpå.

Mick
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis