Ny kælder - fugt

Hej

Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge inklusiv tag er under jorden, den skal bruges til hjemmebiograf så det er vigtigt at der ikke kommer fugt. Jeg tænker at bruge en af disse løsninger til det.
https://isobyg.dk/
https://www.jackon.dk/produkter/jackon-thermomur/

De har noget materiale til sætte uden på blokkene for at holde fugten uden, er dette OK eller er der andre tiltag man kan lave for at være extra sikker på at der ikke kommer fugt eller er der et andet materiale som man kan bruge til væg som fungere bedre.

Tak
Hej Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan du støbe en betonmur. Du stiller fundablokke op og fylder dem med beton, så har du en mur, som du så evt. isolerer udvendig og laver omfangsdræn, og hvad der ellers hører til.
Du kan også mure muren op i leca fundamentblokke, som du så berapper udvendig og giver sokkeltjære. Det giver en tæt og rimelig isoleret mur, som også kan bære det støbte tag. Indvendig kan du så pudse eller beklæde leca muren med gipsplader eller pudse væggen.

fase
S. Fabrin skrev den 28-03-2020 23:37:45

Selvfølgelig kan du støbe en betonmur. Du stiller fundablokke op og fylder dem med beton, så har du en mur, som du så evt. isolerer udvendig og laver omfangsdræn, og hvad der ellers hører til.
Du kan også mure muren op i leca fundamentblokke, som du så berapper udvendig og giver sokkeltjære. Det giver en tæt og rimelig isoleret mur, som også kan bære det støbte tag. Indvendig kan du så pudse eller beklæde leca muren med gipsplader eller pudse væggen.

Det lyder nemt, men skal der ikke noget armering i væggene for at den ikke vælter? Regner med at den skal være en 3,8 meter høj væggen og det største rum bliver 10x6 meter.

 

Det letteste ville nok være at vælge fundablokke, som er beregnede til at lægge armering i både på langs og lodret. Så kan du fugtsikre udvendigt og beklæde indvendigt med det du ønsker.

fase
Har du overvejet sikkerhed ved eventuel brand i bygningen? Er der mere end én udgang?

Skal der varme i bygningen? 

Mvh. Christian M
 

S. Fabrin skrev den 29-03-2020 14:02:38

Det letteste ville nok være at vælge fundablokke, som er beregnede til at lægge armering i både på langs og lodret. Så kan du fugtsikre udvendigt og beklæde indvendigt med det du ønsker.

Må man vente med at flyde beton i til man har bygget op i 3,8 meter eller skal man flyde med beton løbende?

Annonce
Christian M skrev den 29-03-2020 14:05:20

Har du overvejet sikkerhed ved eventuel brand i bygningen? Er der mere end én udgang?

Skal der varme i bygningen?

 Ja hvis du kigger på billedet jeg har uploadet så er der en stige i modsatte ende af indgangen som skal gå op til en nødudgang.

Ja tænker at få en varmepumpe til at varme det op, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal få varmen fra det ene rum til det andet, er det nok at installere en ventilator som blæser luft fra det store rum ind i det lille rum?
Må man vente med at flyde beton i til man har bygget op i 3,8 meter eller skal man flyde med beton løbende? 
Hvis du ikke er vant til at have med beton at gøre, vil jeg anbefale at stable en 4 - 5 skifter op ad gangen og fylde beton i. Har du overvejet at en mur i den højde kræver noget stillads mens den bygges. der skal også bruges stillads når forskallingen til taget skal laves, så stilladset kunne passende bygges op på den indvendige side. Der skal også  laves udsparinger til el, vand og varme. Så inden du begynder, skal du have planlagt, hvad der skal være i bygningen. Du kunne overveje at lade en entreprenør lave råhuset. Du skal alligevel have en til at grave og efterfylde hullet.

fase
S. Fabrin skrev den 29-03-2020 23:14:17

Må man vente med at flyde beton i til man har bygget op i 3,8 meter eller skal man flyde med beton løbende? 
Hvis du ikke er vant til at have med beton at gøre, vil jeg anbefale at stable en 4 - 5 skifter op ad gangen og fylde beton i. Har du overvejet at en mur i den højde kræver noget stillads mens den bygges. der skal også bruges stillads når forskallingen til taget skal laves, så stilladset kunne passende bygges op på den indvendige side. Der skal også  laves udsparinger til el, vand og varme. Så inden du begynder, skal du have planlagt, hvad der skal være i bygningen. Du kunne overveje at lade en entreprenør lave råhuset. Du skal alligevel have en til at grave og efterfylde hullet.

 Ja jeg har overvejet at der skal noget stillads til, tænker noget i stil med dette? 

https://isobyg.dk/wp-content/uploads/2016/12/1-4.jpg

Kender en som kan hjælpe mig med hullet samt en mure, så planen er at høre om de kan hjælpe mig. Men venter lige med at tage kontakt til dem, da jeg ikke er helt sikker på dimensionerne, jeg er nemlig blevet gjort opmærksom på at disse har meget at sige i forhold til akustikken, så pt venter jeg på svar fra et akustik firma i USA.

Ham her har lavet en underjordisk kælder, som i dette klip bliver evalueret efter 5 år. Konklusion, han vil ikke ændre meget ved konstruktionen. Måske noget du kan bruge?

https://youtu.be/ZQy89tZ-mRU

 

Det, du henviser til, er ikke et stillads, men er beregnet til at holde blokkene sammen, mens betonen fyldes i og hærder.
Har du gjort dig nogen forestilling om, hvor meget jord, du mindst skal skaffe dig af med? 282 m3.Noget i nærheden af 450 tons. Forhåbentlig har ham, der skal hjælpe dig med hullet, en gravemaskine, der kan nå ca 5 m. ned.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også