Ny kælder - fugt

Hej

Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge inklusiv tag er under jorden, den skal bruges til hjemmebiograf så det er vigtigt at der ikke kommer fugt. Jeg tænker at bruge en af disse løsninger til det.
https://isobyg.dk/
https://www.jackon.dk/produkter/jackon-thermomur/

De har noget materiale til sætte uden på blokkene for at holde fugten uden, er dette OK eller er der andre tiltag man kan lave for at være extra sikker på at der ikke kommer fugt eller er der et andet materiale som man kan bruge til væg som fungere bedre.

Tak
Hej Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke have andet end sokkelstenene på de lodrette sider. Det mellemrum, du taler om, er når pladerne er oppe ved jordoverfladen. Dine sider er under jordoverfladen, så der kan ikke fordampe nogen fugt. Hvor vil du have det skal fordampe hen, når det er dækket med jord. Taget skal nok komme af med fugten til omgivelserne. De steder, hvor der er gravet en betonklods af en eller anden art ned, visner græsset først på grund af vandmangel.  Troldtekt skal netop dæmpe lyden, prøv at gå i biografen og se, hvad der er på væggene og loftet. Beton giver en dårlig lyd og gips er brugeligt. Det er dig, der skal skabe lyden, så du kan lave den efterklang, der skal bruges, hvis der skal bruges nogen. Hvis lyden ikke kan nå ud til alle, må du sætte nogle flere højttalere op.

fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2020 16:38:36

Du skal ikke have andet end sokkelstenene på de lodrette sider. Det mellemrum, du taler om, er når pladerne er oppe ved jordoverfladen. Dine sider er under jordoverfladen, så der kan ikke fordampe nogen fugt. Hvor vil du have det skal fordampe hen når det er dækket med jord. Taget skal nok komme af med fugten til omgivelserne. De steder, hvor der er gravet en betonklods af en eller anden art ned, visner græsset først på grund af vandmangel.  Troldtekt skal netop dæmpe lyden, prøv at gå i biografen og se, hvad der er på væggene og loftet. Beton giver en dårlig lyd og gips er brugeligt. Det er dig, der skal skabe lyden, så du kan lave den efterklang, der skal bruges, hvis der skal bruges nogen. Hvis lyden ikke kan nå ud til alle, må du sætte nogle flere højttalere op.

OK, det lyder rigtigt.   Ja ved godt beton ikke er godt til lyden, men man kan hurtigt komme til at dæmpe lyden for meget, det prøvede jeg i mit nuværende, problemet er ikke at lyden ikke kommer ud til alle, men at den bliver død. Vil hellere starte uden lyddæmpning overhovedet og sætte det op der er nødvendigt for at få den rette dæmpning.

Jeg er enig i at omfangsdræn er en god foranstaltning.
Men uanset hvad du gør, så er det enormt vigtigt, at du går alt hvad du kan for, at den omkringliggende jord/have i en pæn radius ikke bliver for våd ved kraftig nedbør. Hvis der fx er flisefald (eller sågar fald på en græsplane) i retning af den nye kælder, eller manglende/dårlige tagrender på omkringliggende bygninger, så kommer det til at have stor betydning for, hvor våd jorden bliver. Så mit råd er at tænke på hele haveområdet og på hvordan vand kan blive ledt væk fra det - og gerne ned i kloak. Få evt. inspiration fra, hvordan folk i det hele taget sikrer sig imod våde græsplæner ved hjælp af fx faskiner, regnbede og lavninger.
Olof skrev den 25-03-2020 17:33:20

Jeg er enig i at omfangsdræn er en god foranstaltning.
Men uanset hvad du gør, så er det enormt vigtigt, at du går alt hvad du kan for, at den omkringliggende jord/have i en pæn radius ikke bliver for våd ved kraftig nedbør. Hvis der fx er flisefald (eller sågar fald på en græsplane) i retning af den nye kælder, eller manglende/dårlige tagrender på omkringliggende bygninger, så kommer det til at have stor betydning for, hvor våd jorden bliver. Så mit råd er at tænke på hele haveområdet og på hvordan vand kan blive ledt væk fra det - og gerne ned i kloak. Få evt. inspiration fra, hvordan folk i det hele taget sikrer sig imod våde græsplæner ved hjælp af fx faskiner, regnbede og lavninger.

Det lyder lidt bekymrende, jorden er meget leret, så det kan godt være meget vådt når det har regnet og der er en lille hældning ned mod kælderen. Her er et par billeder.

Kan man lægge drænrør i en bredde større end taget for at lede så meget vand væk som muligt?

Det med selve havens beskaffenhed i forhold til nedbør er jo en balancegang. Hvis haven bliver en sump, når det regner, er det selvfølgelig et problem. Hvis ikke, er det blot et opmærksomhedspunkt, som ikke skal ende i fortvivlelse, men bare nogle overvejelser om regnsikring :) Vi har jo haft nogle meget store nedbør på det sidste, og når de kommer, er det rart at vide, at regnvandet bliver ledt nogle fornuftige steder hen. Her er det værd at overveje nogle af de ting, jeg nævnte; plænehæld, flisehæld, tagrender, regnbede, faskiner, lavninger m.m.
Annonce
Har snakket med Isobyg og man kan ikke bruge sokkeltjære tætne flamingoblokke, da det er oliebaseret og dermed opløser flamingoen i stedet skal man bruge noget der hedder Elotene 3000. Dette er en slags folie man putter oven på væggen.
Så er det jo det, du skal bruge. Men billederne viser noget andet. Prøv at tage et stykke flamingo og mal det med oliebaseret maling og se resultatet. His du ser på videoen fra firmaet påstås det at der ikke trænger fugt ind. Betonen skal nok holde fugten ude.

fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2020 17:26:12

Så er det jo det, du skal bruge. Men billederne viser noget andet. Prøv at tage et stykke flamingo og mal det med oliebaseret maling og se resultatet.

Det nævnte jeg også for ham og han siger det er Elotene 3000 der bliver brugt der, snakkede også med et andet firma ved navn skalflex som arbejder med fugtsikring og de sagde at deres produkter ikke virkede med flamingoblokke fordi de var oliebaseret.

Jamen så skal du bruge det, firmaet anbefaler.

fase
S. Fabrin skrev den 26-03-2020 17:44:58

Jamen så skal du bruge det, firmaet anbefaler.

Ham manden fra Skalflex nævnte at man kan støbe en beton mur, men mente at det ikke var noget man selv skulle begynde på, han han ret eller skal man holde sig fra det :-)

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også