Ny kælder - fugt

Hej

Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge inklusiv tag er under jorden, den skal bruges til hjemmebiograf så det er vigtigt at der ikke kommer fugt. Jeg tænker at bruge en af disse løsninger til det.
https://isobyg.dk/
https://www.jackon.dk/produkter/jackon-thermomur/

De har noget materiale til sætte uden på blokkene for at holde fugten uden, er dette OK eller er der andre tiltag man kan lave for at være extra sikker på at der ikke kommer fugt eller er der et andet materiale som man kan bruge til væg som fungere bedre.

Tak
Hej Jeg skal lave en kælder i haven hvor vægge... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Anders__ skrev den 25-03-2020 13:19:38

Jeg tænker 12x6 meter og selve biografen er 10x6 meter og så er der et teknik/forplejningsrum i enden. Har ikke fået så mange priser endnu, men håber på at kunne gøre det for omkring 300.000. 

Her er lidt tegninger jeg har lavet i sketchup.

Der var lige et par billeder som ikke blev vist.

Inden du sætter byggeriet i gang, så planlæg diverse installationer som projektor, skærm styring af skærm (skærmen kører ned, når projektoren tændes) forbindelse(r) til computer o.s.v., så du får trukket rør som skjult installation. Nå ja, nu kan jeg se at der på din tegning er angivet kabelrør.

fase
His du mener at en gang er nok, giver du det en gang. Jeg ville nok, fordi det er flamingo, give det to gange. Det er en minimal omkostning med to omgange.
Det kan jo aldrig skade at lave lidt fald. Du kan lave det sådan at undersiden (loftet i rummet) bliver vandret og oversiden støber du så der er fald (ensidigt eller tosidigt). Hvis du skal have en loftsbeklædning af f.eks. kan du lade den være en del af forskallingen ved et lave nogle hårnåle af f.eks. 

fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2020 14:17:06

Inden du sætter byggeriet i gang, så planlæg diverse installationer som projektor, skærm styring af skærm (skærmen kører ned, når projektoren tændes) forbindelse(r) til computer o.s.v., så du får trukket rør som skjult installation. Nå ja, nu kan jeg se at der på din tegning er angivet kabelrør.

Tænker at lærredet skal være fast, men overvejer om jeg skal have noget gardin som automatisk kan kører frem og tilbage. 

Ja tænker at trække flexrør så mange steder som jeg kan komme i tanke om, også nede ved gulvet hvis det skulle blive aktuelt en dag :-)

S. Fabrin skrev den 25-03-2020 14:19:28

His du mener at en gang er nok, giver du det en gang. Jeg ville nok, fordi det er flamingo, give det to gange. Det er en minimal omkostning med to omgange.
Det kan jo aldrig skade at lave lidt fald. Du kan lave det sådan at undersiden (loftet i rummet) bliver vandret og oversiden støber du så der er fald (ensidigt eller tosidigt). Hvis du skal have en loftsbeklædning af f.eks. kan du lade den være en del af forskallingen ved et lave nogle hårnåle af f.eks.

 Hvordan støber man en side med fald? Jeg skal have en nødudgang i loftet, skal jeg lave den inden jeg støber eller laver man hullet bagefter?

Annonce
S. Fabrin skrev den 25-03-2020 14:19:28

His du mener at en gang er nok, giver du det en gang. Jeg ville nok, fordi det er flamingo, give det to gange. Det er en minimal omkostning med to omgange.
Det kan jo aldrig skade at lave lidt fald. Du kan lave det sådan at undersiden (loftet i rummet) bliver vandret og oversiden støber du så der er fald (ensidigt eller tosidigt). Hvis du skal have en loftsbeklædning af f.eks. kan du lade den være en del af forskallingen ved et lave nogle hårnåle af f.eks.

 På denne video omkring omfangsdræn, nævner de noget om stiverporplader eller hvad han nu siger og asfalt, kan man gøre dette også eller skal man holde sig til kun at bruge sokkeltjæren? 

https://youtube.com/watch?v=ddmHR00OLGo

Styroporpladerne har du i forvejen i dine sokkelsten, så det behøver du ikke. Du skal bare tjære dine sider og taget. Faldet laver du ved, at forskallingen har den form, som taget skal have. Der behøver ikke være ret meget fald bare t par cm., der kommer ikke ret meget vand ad gangen. Din nødudgang skal du planlægge inden støbningen, så du kan lave hullet i forskallingen. Måske skal der laves fastgørelsespunkter til lugen. Eller der skal støbes en karm fast. Det afhænger helt af, hvordan udgangen skal laves.
Med hensyn til lærred ville jeg vælge et lærred, som bliver rullet op, når forestillingen er slut for at undgå støv på overfladen.

fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2020 15:05:58

Styroporpladerne har du i forvejen i dine sokkelsten, så det behøver du ikke. Du skal bare tjære dine sider og taget. Faldet laver du ved, at forskallingen har den form, som taget skal have. Der behøver ikke være ret meget fald bare t par cm., der kommer ikke ret meget vand ad gangen. Din nødudgang skal du planlægge inden støbningen, så du kan lave hullet i forskallingen. Måske skal der laves fastgørelsespunkter til lugen. Eller der skal støbes en karm fast. Det afhænger helt af, hvordan udgangen skal laves.
Med hensyn til lærred ville jeg vælge et lærred, som bliver rullet op, når forestillingen er slut for at undgå støv på overfladen.

Okay super. Så ville du også sætte grundmursplader på taget på samme måde som siderne?

Jeg tænker at der skal være en lille skakt op til græsplænen fra nødudgangen, for at taget ikke kommer til at ligge i niveau med græsset, så kan jorden være med til at lyddæmpe :-)

Synes ikke jeg har problemer med støv på lærredet i mit nuværende setup, men det vil jeg da overveje.
Du har jo, hvad der skal være på de lodrette mure, fordi du bruger de sokkelsten, du tænker på at bruge. Taget skal selvfølgelig have en gang tjære ligesom væggene, og så er det det.
Hvis du vil have en skakt fra loftet og op til græsplænen, kan du støbe den sammen med taget. Du laver bare en støbeform. Der skal formentlig bindes noget jernarmering til taget. Når du kommer til hullet til nødudgangen bukker du noget af jernet op i lodret, så du kan få forbindelse med armeringen i skakten.
Der mangler noget tekst i et af mine tidligere indlæg. Der skulle have stået, at du kunne bruge loftsbeklædningen f.eks. trolteks som en del af forskallingen og gøre den fast med nogle hårnåle af galvaniseret eller rustfast tråd.

fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2020 15:49:23

Du har jo, hvad der skal være på de lodrette mure, fordi du bruger de sokkelsten, du tænker på at bruge. Taget skal selvfølgelig have en gang tjære ligesom væggene, og så er det det.
Hvis du vil have en skakt fra loftet og op til græsplænen, kan du støbe den sammen med taget. Du laver bare en støbeform. Der skal formentlig bindes noget jernarmering til taget. Når du kommer til hullet til nødudgangen bukker du noget af jernet op i lodret, så du kan få forbindelse med armeringen i skakten.
Der mangler noget tekst i et af mine tidligere indlæg. Der skulle have stået, at du kunne bruge loftsbeklædningen f.eks. trolteks som en del af forskallingen og gøre den fast med nogle hårnåle af galvaniseret eller rustfast tråd.

Jeg er stadig ikke helt sikker på hvorfor det er nok med kun at have grundmurspladen på siderne, er grundmurspladens egenskab ikke at lave luft mellem jorden og betonen/sokkelstenen, så vandet har mulighed for at fordampe. Hvordan kan det så være at det ikke nødvendigt på taget når det sidder på siderne. Har taget ikke også brug for at have et mellemrum mellem jorden og betonen så vandet kan fordampe? 

Vil ikke have troldtekt, det havde jeg tidligere i mit nuværende setup, og det dæmper lyden for meget, tænker det bare skal være beton eller gips. 
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også