Gulvvarme med forskellig pex tykkelse

Hej LDS
Jeg har et værelse hvor der er lagt 20mm pex til gulvvarme. Det er ikke koblet til endnu, da det hele skal trækkes igennem gangen. Gangen skal jeg i gang med nu her når det er bare en smule varmere og det bliver samlet i bunden af et skab, så det er ikke skjult

Vil det være et problem at lægge 16mm rør som frem og retur til værelset, mens der er lagt 20mm i gulvet? Der må være noget tryk forskel eller lign. men vil det være et problem for den daglige drift? Det er et værelse på 8m2

 

Hej LDS Jeg har et værelse hvor der er lagt 20mm... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden har ret.
Varmekilden har intet med indreguleringen af gulvvarmen at gøre - hverken i teori eller i praksis.

.... Det ændrer dog ikke ved, at det stadig er dårlig praksis at udføre samme gulvvarmeslange i forskellige dimensioner.
Min argumentation bunder ikke i teori eller "jeg tror jeg ved det" 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har I undersøgt hvad der ligger til grund for "dårlig praksis at udføre samme gulvvarmeslange i forskellige dimensioner"?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja...Tres har givet dig svaret.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Nej - det var ikke et svar. - det var en bortforklaring.

Jeg har stadig ikke fået forklaring på "dårlig praksis at udføre samme gulvvarmeslange i forskellige dimensioner"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bortforklaring! stop nu, Han har da ret i det han skriver. Læs det med indreguleringen.
 Nu arbejder jeg bla selv med indregulering af gulvvarmer, gør du ?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg finder ingen steder i denne tråd nogen der forsøger at simplificerer indreguleringen. Tværdigmod nævner alle at der kan være visse udfordringer.

Tres har tilmed nævnt at det er "dårlig praksis at udføre samme gulvvarmeslange i forskellige dimensioner"

Det er uddybningen der kan være interessant at få belyst - ikke fordi jeg er uenig, men for at få klarhed.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Problemet i en 16mm alupex fittings som trådstarter nok påtænker at bruge, der er lysningen ikke særlig stor, så der vil være et tryktab, hvis frem og returen så er lange, så bliver tryktabet måske for stort og i værste tilfælde vil kredsen aldrig fungere optimalt.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tak - nu nærmer vi os en brugbar forklaring.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Indreguleringen er baseret på varmetabet/nødvendigt flow for bygningen og har ikke noget at gøre med om det er et oliefyr eller whatever der smider de nødvendige kW i systemet.

Det er dårlig praksis af primært to årsager:

1.
Det besværliggør indreguleringen, da man skal regne med forskelligt tryktab med forskellige type slanger.
De fleste producenter af fordelerrør tilbyder skemaer for forenklede indreguleringer, men de baserer sig på slangelængder i en given rørstørrelse - ikke en gulvvarme i forskellige størrelser.
Hvis der er tale om et kort rørstræk, er det formentlig af mindre betydning og kan lade sig gøre, men det er stadig at gøre det unødvendigt besværligt.

2.
Evt. fejlfinding bliver mere besværlig. Både helt generelt og hvis det i fremtiden f.eks. kun er 16mm slangen der er synlig, så vil fremtidige ejere/håndværkere helt rimeligt antage at hele slangen er lavet i den dimension. Det er ikke fordi det ikke kan fungere på andre måder, men fordi det også skal være nemt i fremtiden for fremtidige ejere/folk der ikke kender til alle de kreative gør-det-selv løsninger. Det er derfor professionelle arbejder med standarder.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også