Elinstallation i ældre bebyggelse

Hej,

Jeg søger råd vedr opgradering af elforsyningen i en ældre bebyggelse.

Det gamle tavler i lejlighederne er 2x10A, men det er jo alt for lidt til folk der gerne vil sløjfe bygassen, have vaskemaskine mm.

Jeg søger råd og vejledning til hvor mange A der normalt installeres i en ny lejlighed anno 2020, så vi, foreningen, har et udgangspunkt.

Nogen installatører eller elektrikere online som kan hjælpe?

vh
Dan
Hej, Jeg søger råd vedr opgradering af... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak, det er meget informativt :-)

Det faldt mig ikke ind at tavlen i træskabet ikke er talen til opgangen, selvom Gregeren også er inde på det.

Hvis jeg forstår dig ret sidder sikringerne til opgangen i metalkassen til højre for tæskabet? Den tør jeg ikke åbne :-). Den har et nummer som installatøren måske kan slå op et sted og se hvad der sidder i?

Følgende forstår jeg ikke:

At gå op i dimension af stigeledning er ikke så bekosteligt som at skulle forny den, hvis man skulle finde ud af at det ville blive tilladt at installere elkomfur og vaskemaskine. 

Forny "den". Hvilken "den"? :-)

Hovedblyet (kassen til højre for træskabet) skal du ikke begynde at åbne. Inde i den formentlig plomberede kasse sidder sikringerne til opgangen.
At gå op i dimension af stigeledning er ikke så bekosteligt som at skulle forny den, hvis man skulle finde ud af at det ville blive tilladt at installere elkomfur og vaskemaskine.

Forny "den". Hvilken "den"? :-)


den henviser til stigeledningen. Det betyder, at det ikke er så bekosteligt at gå op i dimension for stigeledningen, som at skulle forny stigeledningen.


fase
Bare rolig, jeg rør den ikke :-)

Nu bliver det meget lavpraktisk, men hvordan går man op i dimension på stigeledningen, uden at skifte skifte den. - Trækker flere ved siden af?

Der er 6 opgange i alt, så hvis man kan lave det uden at skille det hele ad, så tror jeg alle ville være glade for det. Det bedste ville være hvis man kunne lave det uden at skulle ind i alle beboernes lejligheder, da de har deres egne nøgler som først skal samles ind.

Når jeg skriver noget om at gå op i dimension af stigeledningen, mener jeg, at I kommer frem til en dimension af stigeledning ved renovering af stigeledningen. Hvis der ved dimensioneringen ikke, i første omgang, ikke er taget hensyn til, at der f.eks.  der gives tilladelse til installation af vaskemaskine, og det så senere bliver aktuel med vaskemaskine, og det nu viser sig, at stigeledningen er for lille og skal skiftes. Så er det bedre at dimensionere den til en evt. udvidelse, så I undgår en udskiftning.
Man lukker ikke for strømmen i hele beboelsen på en gang, men tager en opgang ad gangen. Om det er nødvendigt at komme ind i hver lejlighed, kan jeg ikke vide. Men hvis gruppetavlen sidder i hver lejlighed, og den skal fornyes, skal man jo nødvendigvis ind i lejligheden. 

fase
Der vil ikke være mulig for Fabrin eller andre at komme med mere præcise formuleringer end der er gjort. Der skal en undersøgelse til på stedet.
Man er kommet frem til at ved ny installation burde der være 140 A i den sorte boks for denne opgang. Nærmeste over er 160 A så med afrunding m.m. er lejlighed 13 også med.
Så skal i have installatør til at kigge efter nuværende sikring i den sorte boks og lednings dimension, rør størrelse, føringsvej m.m. for komme med et estimat for udgift pr.opgang
Beslutning skal så tages om det skal moderniseres eller lejerne skal forblive i forrige århundrede rent installationsmæssig.
Der er ingen tvivl om at en sådan modernisering omfatter adgang til alle lejligheder i en opgang. Og at der vil forekomme planlagte strømafbrydelser i nogle dagtimer. Man kan sagtens lave f.eks. halvdelen en dag og lade de sidste køre natten over med de gamle ledninger.  
Skal boligforeningen betale for ny måler og gruppetavle i samtlige lejligheder så ligger den største udgift sikkert der.
Endelig skal hele bygningens tilslutning måske også opgraderes hen ad vejen. Jeg gætter på der er flere opgange. Her skal du ikke bare gange med antal opgange da der igen er samtidighedsfaktor som er højere des flere lejligheder det omfatter.
Denne fremtidige opgradering kan komme til at omfatte ny kabel ind fra vejen og betaling af større tilslutnings bidrag til elforsyningen. Men det er jo så igen en udgift der skal deles ud over alle lejligheder, og ikke bare de 13 i den omtalte opgang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 07-03-2020 17:28:54

Der vil ikke være mulig for Fabrin eller andre at komme med mere præcise formuleringer end der er gjort. Der skal en undersøgelse til på stedet.
Man er kommet frem til at ved ny installation burde der være 140 A i den sorte boks for denne opgang. Nærmeste over er 160 A så med afrunding m.m. er lejlighed 13 også med.
Så skal i have installatør til at kigge efter nuværende sikring i den sorte boks og lednings dimension, rør størrelse, føringsvej m.m. for komme med et estimat for udgift pr.opgang
Beslutning skal så tages om det skal moderniseres eller lejerne skal forblive i forrige århundrede rent installationsmæssig.
Der er ingen tvivl om at en sådan modernisering omfatter adgang til alle lejligheder i en opgang. Og at der vil forekomme planlagte strømafbrydelser i nogle dagtimer. Man kan sagtens lave f.eks. halvdelen en dag og lade de sidste køre natten over med de gamle ledninger.
Skal boligforeningen betale for ny måler og gruppetavle i samtlige lejligheder så ligger den største udgift sikkert der.
Endelig skal hele bygningens tilslutning måske også opgraderes hen ad vejen. Jeg gætter på der er flere opgange. Her skal du ikke bare gange med antal opgange da der igen er samtidighedsfaktor som er højere des flere lejligheder det omfatter.
Denne fremtidige opgradering kan komme til at omfatte ny kabel ind fra vejen og betaling af større tilslutnings bidrag til elforsyningen. Men det er jo så igen en udgift der skal deles ud over alle lejligheder, og ikke bare de 13 i den omtalte opgang.

 Det er også mægtig fint. Jeg er en del klogere nu.

Gruppetalerne i lejlighederne er beboernes egne, - det er altid svært at vurdere lige hvor ansvaret skifter mellem forening og andelshaver, men vi har ikke (haft) tradition for at blande os i hvad beboerne laver på deres egne afgreninger. Det er også derfor der nu er opstået en situation hvor mange har opgraderet egne tavler uden at henvende sig og uden at tage hensyn til hvad der sidder foran. VI ved helt enkelt ikke hvad der sidder i lejlighederne og vi ved ikke hvornår læsset vælter hvis flere og flere udvider, uden tanke på hvor strømmen skal komme fra. - Foreningen skal så ikke skifte tavler i lejlighederne. Det bekoster beboerne selv, efterhånden som de får behov. Men får vi kigget det efter og evt opgraderet kan vi rundsende en anbefaling til hvad de max må opgradere til. Det kan vi ikke engang svare på som det nu.
Hvis lejerne afregner strømforbruget direkte med forsyningsselskabet er det måske ikke boligselskabet opgave at renovere forsyningen. Det kan måske blive forsyningens opgave at sørge for at forsyningen er kraftig nok. Få en installatør til at se på hvilken størrelse sikringen, der sidder i hovedblyet, og på dimensionen af stigeledningen. Ud fra det må boligforeningen så afgøre, om man skabe muligheden for og vil tillade, at der kan installeres både el-komfur og vaskemaskine. Installatøren kan også fortælle, hvor grænsen for hvad der er forsyningens område og hvor jeres område begynder.

fase
S. Fabrin skrev den 08-03-2020 08:57:14

Hvis lejerne afregner strømforbruget direkte med forsyningsselskabet er det måske ikke boligselskabet opgave at renovere forsyningen. Det kan måske blive forsyningens opgave at sørge for at forsyningen er kraftig nok. Få en installatør til at se på hvilken størrelse sikringen, der sidder i hovedblyet, og på dimensionen af stigeledningen. Ud fra det må boligforeningen så afgøre, om man skabe muligheden for og vil tillade, at der kan installeres både el-komfur og vaskemaskine. Installatøren kan også fortælle, hvor grænsen for hvad der er forsyningens område og hvor jeres område begynder.

Andelshaverne afregner selv direkte med forsyningen (Ørsted eller hvad de nu har besluttet at hedde i år :-) og andelsforeningen betaler for fælleudgifter til trappelys, vaskeri mm. Dvs der er en måler hos alle beboere plus en mængde målere rund om i bygningerne der måler foreningens forbrug. Det var ikke faldet mig ind at det kunne være forsyningens opgave at betale evt upgraderinger da det vi taler om er inde i vores bygninger. - Stigeledninger mm. Interessant.

 

Nu kender jeg ikke forsyningens grænser, men jeg tror den ligger ved hovedblyet. Jeg mener ikke, at jeg har givet udtryk for at stigeledningerne er forsyningens. Men, som anført i mit sidste indlæg, prøv at tale med en installatør og få hans bedømmelse af situationen.

fase
S. Fabrin skrev den 08-03-2020 11:03:49

Nu kender jeg ikke forsyningens grænser, men jeg tror den ligger ved hovedblyet. Jeg mener ikke, at jeg har givet udtryk for at stigeledningerne er forsyningens. Men, som anført i mit sidste indlæg, prøv at tale med en installatør og få hans bedømmelse af situationen.

 Ok, det ville også overrake mig. Vi får naturligvis en installatør på, men det skader aldrig at forberede sig lidt. Jeg blev da lidt klogere på vejen :-)

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis