Elinstallation i ældre bebyggelse

Hej,

Jeg søger råd vedr opgradering af elforsyningen i en ældre bebyggelse.

Det gamle tavler i lejlighederne er 2x10A, men det er jo alt for lidt til folk der gerne vil sløjfe bygassen, have vaskemaskine mm.

Jeg søger råd og vejledning til hvor mange A der normalt installeres i en ny lejlighed anno 2020, så vi, foreningen, har et udgangspunkt.

Nogen installatører eller elektrikere online som kan hjælpe?

vh
Dan
Hej, Jeg søger råd vedr opgradering af... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har i hvert fald ret i at i mangler kapacitet hvis alle skifter til elkomfur og egen vaskemaskine mv.
Ud fra dit billede af stikledning ind i hovedbly vil jeg vurdere at der maksimalt er tale om 4x16kvadrat, Dvs. Jeres maksimale sikringsstørrelse pt. er 3x63A, men den kan også sagtens kun være 3x50A idet der jo ikke er tale om et moderne pvc isoleret kabel.
Selv om i skulle have 63A er det stadig ikke meget til 13 lejligheder.
Der kan også være sikret ned i tilfælde af at selve stigeledninger kun er f.eks. 10kvadrat.
Har I affladsskakt, og i så fald, er den stadig i drift? 

Elektronikteknikeren
Vi har affaldsskakt, men der er stadig ibrug.

Stigeledningen går gennem den sorte tilslutningsboks of metalrøret til venstre for min egen gruppetavle. Røret den løber igennem er ved mig, 4. sal, Ø=25mm, Se billede. Jeg ved ikke hvad kvadrat der så er installeret. Det må installatøren finde ud af.

-Hvis vi, for eksemplets skyld, antager at der er installeret 50A sikringer, hvad kan man så sikkert installere i gruppetavlerne i lejlighederne, hvis vi antager at alle 13 er med?

Er det så simpelt som at sige 3*50A=150A totalt. Fordelt på 13 lejemål, 150A/13=11,5A til hver. Med forbehold for samtidighed 11,5A/0,6=~20A til hver. ??

Ja hvis alle kun bruger én af faserne og de er ligeligt fordelt. Helt som det jo var oprindeligt da folk kørte med gas.
I princippet er der ikke noget farligt i at man begynder at hive på de andre faser, fordi man får opgraderet køkken med induktion osv. MEN
Når tilpas mange har fået fornyet køkken og dermed også bruger mere strøm på spidsbelastningstidspunkterne (aftensmad) vil i begynde at opleve at sikringerne vil springe i hovedblyet.
Og det er dette i skal være på forkant med.
Så længe dette ikke sker, er alt umiddelbart fint, men i skal selvfølgelig være på forkant.
Pt. Er det netop samtidighedsfaktoren der redder jer, idet der nok er ret stor spredning på hvad definitionen af aftensmadstid er, når I er så mange individuelle boliger.
Der skal dog ikke flytte mange børnefamilier ind med mikroovn og opvaskemaskine før i har et problem. Et par børnefamilier med et nyindrettet veludstyret køkken er nok til at der ikke er kapacitet til jer andre. 

Elektronikteknikeren
".... vil i begynde at opleve at sikringerne vil springe i hovedblyet.
Og det er dette i skal være på forkant med."

Jep! Det er præcis det vi har´sat gang i. Vi er bekymrede for at strømmen går, fordi der i årtier ikke har været holdt snor i hvad beboerne bygger og der tilsyneladende ikke har været lavet nogen opgraderinger for at følge med behovet. Der er heldigvis ikke sket noget endnu, så vi når det nok inden det går galt.

Vi får fat i en installatør, så må han vurdere hvad der skal til.

Tusind tak for hjælpen.
Lidt i samme boldgade har vi her i byen et villakvarter, der er bygget i 70`rne. Det var stort set unge familier der flyttede ind og senere med børn alle sammen.
I min tid om installatør / elvagt juleaften var det helt konstant at sikring sprang i transformator på den gruppe der forsynede området. Det var så udtalt at helt uden alarm kørte vi ned og slukkede kl.1700 og skiftede til 3 nye /kolde sikringer. På den måde oplevede folk kun en strømafbrydelse på 1-2 minutter imod hvis vi først skulle afsted hjemmefra så kunne der hurtigt gå 15-20 minutter. De kolde sikringer kunne så klare 1/2 - 1/1 time mere og før de sprang var ænderne efterhånden ved at forlade ovnen.
Nu er kvarteret mere gennemsnitlig med ældre, enlige og familier så der er aldrig problemer mere på trods af at det ikke er opgraderet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
"Nu er kvarteret mere gennemsnitlig med ældre, enlige og familier så der er aldrig problemer mere på trods af at det ikke er opgraderet. "

Hos os bor det efterhånden en del ældre og enlige, men ofte når en lejlighed bytter hænder flytter der yngre ind som har eller får børn. Det er også dem der bygger om og får elkomfur og vil have vaskemaskine mm. Jeg har svært ved at gennemskue det reelle behov, men jeg kan godt se at man hurtigt kan få behov for en masse A hvis man både vil have Induktion og vaskemaskine. En hurtig søgning viser 2x16A tilslutningseffekt på en alm 4 zone induktions kogeplade, så kommer ovnen og en vaskemaskine, og så skal der afsættes mindst to lysgrupper.

Det får jeg 2x16A eller 3x16A til "kraft" og 2x13A til "lys", 58A - 74A pr lejlighed.

Det forekommer helt vildt  Jeg kan så ikke finde en tabel over samtidighedsfaktor, så det er lidt uklart hvor vi ender, men 150A sikringer, som tidliger nævnt, er nok ikke helt i skoven
Jeg er godt klar over at jeres beboere er ret gennemsnitlig for lejligheder, men det er fornuftig rettidig omhu at tage fat i problemet før det vokser sig stort. I kan nok ikke gå imod udviklingen med at folk ikke gider gas og at skulle hen i fællesvaskeriet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pointen er også at det skal laves, ikke at finde på undskyldninger for at lade være :-) - men det er alligevel svært at lige at acceptere så stor en udvidelse. Det sagt, er det lidt sjovt at grave i det.

Nu fandt jeg så min gamle SB frem, som ikke har været åbnet i mange år og hvis vi regner med "normale varmeledningsforhold" ender vi på 70mm2 eller 95mm2 kobber kabel, alt efter hvilken oplægningsmetode vi mener passer bedst, - med mindre jeg har glemt en eller anden korrektionsfaktor (1,06 for normal temperatur 25C?). - Så kan man lige holde sig på 70mm2 for 150A.

Det bliver dyrt! :-)
Det får jeg 2x16A eller 3x16A til "kraft" og 2x13A til "lys", 58A - 74A pr lejlighed.
Den beregning over belastning er pr. fase. Du kan ikke finde en tabel over samtidighedsfaktorer, men du har i et tidligere indlæg fået at vide, at du kan regne med en faktor på 0,6.

fase
S. Fabrin skrev den 08-03-2020 16:20:09

Det får jeg 2x16A eller 3x16A til "kraft" og 2x13A til "lys", 58A - 74A pr lejlighed.
Den beregning over belastning er pr. fase. Du kan ikke finde en tabel over samtidighedsfaktorer, men du har i et tidligere indlæg fået at vide, at du kan regne med en faktor på 0,6.

Ja, det giver ved 58A pr lejlighed, (13 x 58A x 0,6)/3 = ~150A pr fase,

150A giver ved hurtigt opslag i SB et kobberkabel 70mm2 eller 95mm2 alt efter de nærmere detaljer.

Ikke?

Hvis ikke der findes en tabel over samtidighedsfaktor, hvordan finder man så ud af om man skal bruge 0,6 eller 0,9? Er det et skøn som installatøren har lov at foretage?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis