Elinstallation i ældre bebyggelse

Hej,

Jeg søger råd vedr opgradering af elforsyningen i en ældre bebyggelse.

Det gamle tavler i lejlighederne er 2x10A, men det er jo alt for lidt til folk der gerne vil sløjfe bygassen, have vaskemaskine mm.

Jeg søger råd og vejledning til hvor mange A der normalt installeres i en ny lejlighed anno 2020, så vi, foreningen, har et udgangspunkt.

Nogen installatører eller elektrikere online som kan hjælpe?

vh
Dan
Hej, Jeg søger råd vedr opgradering af... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 05-03-2020 20:45:39

 Min pointe gik lidt på at i jo ikke nødvendigvis behøver at opgradere hele installationen. 

Det virker som om at du på forhånd antager at installationen er for lille til hvis alle går fra gas til el. Men det ved i reelt ikke før i har undersøgt hvad den nuværende installation kan bære.

Den kan sagtens være for lille. Men hvorfor ikke undersøge hvad i allerede har?
Det er også muligt at i kan bruge stykker af den nuværende installation, kombineret med noget nyt.

Nej jeg antager ikke at vi behøver opgradere noget. Men, vi ved at mange beboere opgraderer deres egnen tavle uden at henvende sig til bestyrelsen og vi ved at vi ikke har et svar til de få der henvender sig og spørger om hvad de kan udvide til, fordi vi ikke ved hvad der tavlerne i kælderen kan bære.

Derfor er tanken at udvide tavlerne i kælderen, om nødvendigt, til hvad man ville installere i et nyt tilsvarende hus.

Vi vil gerne genbruge så meget så muligt, så budgettet ikke løber løbsk.

 

S. Fabrin skrev den 05-03-2020 20:48:37

Du har tilsyneladende helt misforstået mit svar. Det drejer sig ikke om, hvad beboerne har sat op. Mit svar er dimemsioneringsgrundlaget for en lejlighed. Det har ikke at gøre noget med at registrere, hvad beboerne har tilsluttet, men hvad installationen skal dimensioneres efter. I mit svar er der taget hensyn til, hvad beboerne kunne finde på at installere. Hvis I finder på at renovere stigeledninger og tavler, skal det dimensioneres efter nuværende normer.

Det er præcis det jeg leder efter, men jeg kan ikke gennemskue hvor tallenene kommer fra. Du tager, after hvad jeg kan se, udgangspunkt i 12 lejligheder, som jeg selv nævnte, og 58A som jeg ikke helt kan gennemskue hvor kommer fra. Jeg synes det lyder af meget, men hvad ved jeg, jeg har levet med 2x10A i 20 år :-)

 

De 58 A er taget fra en dimensionerings opgave, som er udført af en studerende på Tech College Aalborg og venligst udlånt af el-mand. Samtidighedsfaktoren på sqr (antal lejligheder) for lejlighederne kommer fra grundlaget for dimensionering af forsyningsnet.
Der er i opgaven regnet med en største belastning på 58 A. Der er også regnet med en samtidighedsfaktor på 0,6. Det giver en belastning på 58*0,6 = 34,8 A.


fase
S. Fabrin skrev den 07-03-2020 10:53:45

De 58 A er taget fra en dimensionerings opgave, som er udført af en studerende på Tech College Aalborg og venligst udlånt af el-mand. Samtidighedsfaktoren på sqr (antal lejligheder) for lejlighederne kommer fra grundlaget for dimensionering af forsyningsnet.
Der er i opgaven regnet med en største belastning på 58 A. Der er også regnet med en samtidighedsfaktor på 0,6. Det giver en belastning på 58*0,6 = 34,8 A.

 Så hvis jeg forstår dig ret vil man sætte 140A totalt op i en opgang med 12 lejligheder hvis man skulle lave det idag og ikke i 1960. 

Nu kan man nok ikke få en 47A sikring, men jeg tænker at 3x40A eller 3x50A så vil være passende?

Spørgsmålet er så hvad der allerede er sat op. - Det kan jeg jo undersøge.

De angivne A størrelser er for hver fase, så du skal ikke dele med 3. Du skal heller ikke bekymre dig om, hvad der er tilsluttet i dag. Det er egentlig fuldstændig ligegyldigt, fordi de tal, jeg har nævnt, er dimensioneringsgrundlag. Det svarer til, at I skulle lave ny stigeledning og gruppeafsætning. Jeg har ikke i mit svar set på, om gruppeafsætningen kunne undvære nogle elementer. Jeg kender ikke den nødvendige installation. Skal der f.eks. afsættes gruppe til vaskemaskine og tørretumbler osv. Jeg har  valgt at tage det hele med.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-03-2020 11:20:58

De angivne A størrelser er for hver fase, så du skal ikke dele med 3. Du skal heller ikke bekymre dig om, hvad der er tilsluttet i dag. Det er egentlig fuldstændig ligegyldigt, fordi de tal, jeg har nævnt, er dimensioneringsgrundlag. Det svarer til, at I skulle lave ny stigeledning og gruppeafsætning. Jeg har ikke i mit svar set på, om gruppeafsætningen kunne undvære nogle elementer. Jeg kender ikke den nødvendige installation. Skal der f.eks. afsættes gruppe til vaskemaskine og tørretumbler osv. Jeg har  valgt at tage det hele med.

Jeg gør mig åbenbart ikke forståelig. Det jeg bekymrer mig om er at beboerne udvider deres tavler uden at tænke over hvad tavlen tavlen i kælderen kan bære. Jeg ER klar over at tavlen i kælderen ikke skal dimensioneres til hvad beboerne allerede har sat op.

Men for at debattere dimensioneringsgrundlaget, så er det idag sådan et vi IKKE må have vaskemaskiner og at der er bygas. Det er formodentlig det man oprindeligt har dimensioneret ud fra. Mange beboere sløjfer så bygassen og får elkomfur og vi ved at en del omgår reglerne om vaskemaskiner. Det kommer nok også snart på tale at tillade vaskemaskiner og så må vi formode at man vælger dét frem for vaskeriet.

Jeg kan godt at at jeg var lige hurtig nok og dele med 3 :-), men det forskrækker mig også lidt at der skal så mange ampere op hvis vi skal modernisere. Der er jeg sikker på at vi ikke har i nærheden af nu.

Igen tak for svar :-)

Tavlen i min opgang ser sådan ud:

Er der noget at bemærke ved den i forhold til hvad vi har debatteret? Umiddelbart virker til at afbryderen (63A) er meget mindre end de 140A. Jeg er desværre ikke i stand til at læse hvor mange A sikringer der er sat i. Det er helt utydeligt.

Der er ved nærmere eftertanke 13 lejligheder koblet på Plus fyret og belysningen på fællesarealerne og lidt EDB.
Er dette ikke blot fællestavle for strøm til fælles belysning, vaskeri mm?

I har vel egen måler i hver lejlighed?
I princippet kan der være ført separate stik ind til hver opgang, uden om fællesinstallationen. Så det går direkte fra vejen til stigestrængene. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-03-2020 12:29:16

Er dette ikke blot fællestavle for strøm til fælles belysning, vaskeri mm?

I har vel egen måler i hver lejlighed?
I princippet kan der være ført separate stik ind til hver opgang, uden om fællesinstallationen. Så det går direkte fra vejen til stigestrængene.

Selvfølgelig har vi egen måler i hver lejlighed. Som sagt sidder der i de ældste tavler 2x10A, som er forbundet til een af opgangens tre faser.

Der er en separat mindre tavle efter den viste tavle som forsyner fyret og EDB.

 

Min tavle i lejligheden ser således ud. 2x10A

Vaskeriet er i en anden bygning, så den før viste tavle som sidder i kælderen, lige under opgangen, må formodes at forsyne opgangens lejligheder. Hvis ikke sidder der en "hemmelig" tavle et andet sted som jeg ikke kender til.
Jeg gør mig åbenbart ikke forståelig. Det jeg bekymrer mig om er at beboerne udvider deres tavler uden at tænke over hvad tavlen tavlen i kælderen kan bære. Jeg ER klar over at tavlen i kælderen ikke skal dimensioneres til hvad beboerne allerede har sat op.

Men for at debattere dimensioneringsgrundlaget, så er det idag sådan et vi IKKE må have vaskemaskiner og at der er bygas. Det er formodentlig det man oprindeligt har dimensioneret ud fra. Mange beboere sløjfer så bygassen og får elkomfur og vi ved at en del omgår reglerne om vaskemaskiner. Det kommer nok også snart på tale at tillade vaskemaskiner og så må vi formode at man vælger dét frem for vaskeriet.

Jeg kan ud fra dine billeder se, at der er et hovedbly. Der sidder forsikringerne for opgangen. Et af billederne viser også en stigeledningsdåse (den sorte til venstre for gruppetavlen). Det betyder at der fra hovedblyet går ledninger ( i rør eller som kabel) fra etage til etage. I etagerne er der så afgreninger til hver gruppetavle. Det betyder, at tavlen, du har vist i kælderen, ikke fører strømmen videre til andre gruppeafsætninger, så du behøver ikke bekymre dig om den. Den er bare en afgrening på stigeledningen.
At det i dag ikke er tilladt at have vaskemaskine i lejligheden, har du ikke før oplyst noget om, men ved en evt. renovering af installationen til forsyning af lejlighederne ville jeg tage i betragtning, at det kunne blive lovligt og dimensionere forsyningen efter det. At gå op i dimension af stigeledning er ikke så bekosteligt som at skulle forny den, hvis man skulle finde ud af at det ville blive tilladt at installere elkomfur og vaskemaskine.
Forsyningen (stigeledning og tilgang til hovedbly) er med stor sandsynlighed dimensioneret efter forholdene på det tidspunkt.

fase
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis