Elinstallation i ældre bebyggelse

Hej,

Jeg søger råd vedr opgradering af elforsyningen i en ældre bebyggelse.

Det gamle tavler i lejlighederne er 2x10A, men det er jo alt for lidt til folk der gerne vil sløjfe bygassen, have vaskemaskine mm.

Jeg søger råd og vejledning til hvor mange A der normalt installeres i en ny lejlighed anno 2020, så vi, foreningen, har et udgangspunkt.

Nogen installatører eller elektrikere online som kan hjælpe?

vh
Dan
Hej, Jeg søger råd vedr opgradering af... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Erik kan du ikke bare sætte filen ind her eller sende den til mig?

fase
Jeg har ikke adgang til Vibekes computer såååh   

fase



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 05-03-2020 18:57:29

Vi kan give nogle gode bud hvis du kan tage billeder af hovedforsyningstavlen, såfremt en sådan findes, samt stigeledninger/stikledninger.
Lige pt. skulle det gerne være sikringerne ude ved vejen som definerer hvad i maximalt kan trække, uden at lave helt om på det hele.
Ud fra størrelsen på disse vil det være til at give et skøn på hvor meget hver enkelt lejlighed kan tillade sig at forbruge.

 Tanken var nærmere at gå den anden vej. - At dimensionere tavlen i kælderen efter hvad man som standard ville sætte op i en NY tilsvarende lejlighed (80m2) x antallet af lejligheder. Så kan man derfra give beboerne et konkret råd om hav de kan og ikke kan sætte op når de henvender sig.

Vi ved ikke hvad der sidder i lejlighederne, men vi ved at mange har udvidet deres tavler uden at henvende sig. Vi må dog formode at der oprindeligt har været dimensioneret efter 2 x 10 A pr lejlighed da det er hvad der sidder i de ældste tavler. Jeg har selv en :-)
Dimensioneringen går ikke så meget på antal m2/pr lejlighed, men på belastningen af elinstallationen. Du kan regne med en maksbelastning på 58A og en samtidighedsfaktor på 60%. Det giver en belastning på 34,8 A. svarende til ca. 24 kW. 35 A * 4 (kvadratrod 12 rundet op) giver 140 A/opgang.
Det er ikke helt den nøjagtige værdi, men giver et fingerpeg om størrelsen af sikringen per opgang. I den endelige dimensionering indgår hele antallet af lejligheder.

fase
S. Fabrin skrev den 05-03-2020 20:26:38

Dimensioneringen går ikke så meget på antal m2/pr lejlighed, men på belastningen af elinstallationen. Du kan regne med en maksbelastning på 58A og en samtidighedsfaktor på 60%. Det giver en belastning på 34,8 A. svarende til ca. 24 kW. 35 A * 4 (kvadratrod 12 rundet op) giver 140 A/opgang.
Det er ikke helt den nøjagtige værdi, men giver et fingerpeg om størrelsen af sikringen per opgang. I den endelige dimensionering indgår hele antallet af lejligheder.

 Det forstår jeg, men vi ved ikke hvad belastningen er da der ikke er nogen der ved hvad beboerne har sat op - Derfor er ideen at tage udgangspunkt i hvad man ville sætte op hvis man byggede tilsvarende nye lejligheder, 3V 80m2. Så har vi et udgangspunkt og noget vi kan vende tilbage med til dem der rent faktisk henvender sig til bestyrelsen før de bygger.

Vi kunne self godt bruge en masse energi på at registrere alle tavler og dimensionere efter det, men så skal der jo alligevel tages højde for at alle dem der stadig kun har 2x10A vil udvide før eller siden, når de sløjfer bygassen og køber induktion, køber vaskemaskine eller hvad de nu finder på.

Hvor får du 58A fra?
DanP skrev den 05-03-2020 20:12:10

 Tanken var nærmere at gå den anden vej. - At dimensionere tavlen i kælderen efter hvad man som standard ville sætte op i en NY tilsvarende lejlighed (80m2) x antallet af lejligheder. Så kan man derfra give beboerne et konkret råd om hav de kan og ikke kan sætte op når de henvender sig.

Vi ved ikke hvad der sidder i lejlighederne, men vi ved at mange har udvidet deres tavler uden at henvende sig. Vi må dog formode at der oprindeligt har været dimensioneret efter 2 x 10 A pr lejlighed da det er hvad der sidder i de ældste tavler. Jeg har selv en :-)

 Min pointe gik lidt på at i jo ikke nødvendigvis behøver at opgradere hele installationen. 

Det virker som om at du på forhånd antager at installationen er for lille til hvis alle går fra gas til el. Men det ved i reelt ikke før i har undersøgt hvad den nuværende installation kan bære.

Den kan sagtens være for lille. Men hvorfor ikke undersøge hvad i allerede har?
Det er også muligt at i kan bruge stykker af den nuværende installation, kombineret med noget nyt.

Elektronikteknikeren
Du har tilsyneladende helt misforstået mit svar. Det drejer sig ikke om, hvad beboerne har sat op. Mit svar er dimemsioneringsgrundlaget for en lejlighed. Det har ikke at gøre noget med at registrere, hvad beboerne har tilsluttet, men hvad installationen skal dimensioneres efter. I mit svar er der taget hensyn til, hvad beboerne kunne finde på at installere. Hvis I finder på at renovere stigeledninger og tavler, skal det dimensioneres efter nuværende normer.

fase
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis