Hjemmelavet bord vipper/vrider

Halløjsa,

Håber i kan hjælpe.

Jeg har længe ville lave et plankebord, men da jeg intet forstand har på det, besluttede jeg mig for at købe noget billigt træ og prøve mig frem. Tænker det kan give mig lidt erfaring inden jeg går ud og køber nogle dyre oventørt eg planker.

Det er 25 mm kalmarbrædder. Og så brugt noget gammelt palle træ til at sætte dem sammen. Vil holde forsøget så budget venligt som muligt.

Problemet er bare at der er som om bordet vipper opad i det venstre hjørne og det modstående højre hjørne. Hvis jeg sætte noget tungt på bordet er der intet problem.
Hvad skyldes det? Er det min brædder under som bare slet ikke er rigide nok til at holde de her kalmarbrædder i skak? Kræver det en helt anden konstruktion for at gøre det her bord solidt? Er kalmarbrædder bare umulige at bruge til sådan et projekt?

Hilsen
Troels
Halløjsa, Håber i kan hjælpe. Jeg har længe... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskel på leddeløse skotøjsæsker og en sarg der er samlet korrekt. Du sammenligner æbler og pærer.  

Du har tydeligvis aldrig konstrueret en sarg.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad Johnny postulerer er blot teoretiske skrivebords hallucinationer der savner enhver form for dokumentation.

For Johnnys skyld, vil jeg blot påpege hvad enhver møbelsnedker lærer allerede som 1. års elev:

En sarg er en del af en ramme der fordeler vægt og spænding i eller under et møbel, f.eks. et bord.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som jeg skrev skal bordet have en sarg, og så nytter det ikke at fortsætte med planskåret træ nedtørret til konstruktionsbrug.

De nuværende brædder skal sandsynligvis også tørres yderligere til møbelbrug. Under denne proces kan det være nødvendigt med aflastningsriller som modvægt for sideværts krumning.

En del af brædderne vil desuden vride sig, og det kan muligvis men kun muligvis modvirkes ved at brædderne er fikseret under nedtørringen afhængig af træsorten og hvor på stammen brædderne er opsavet.

Under alle omstændigheder vil bordet med stor sadsynlighed vippe igen alt efter de skiftende temperaturer og luftfugtighed i rummet hvor bordet bruges. 

@ Rantzau Jeg har indsat nogle af dine tidligere indlæg. Uanset hvor sort teksten du skriver til Johnny er så er det ,mig ikke muligt at se hvor du selv angivet at en sarg vil kunne rette det pågældende bord. uanset om trådstarter beder om det bedste råd så opfatter jeg ikke at han beder om råd til at lave et andet bord . Jeg er helt enig med Johnny en sarg vil ikke hjælpe på det bord med det problem.
Ps hvem var det der skrev at muligvis ikke var godt nok?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har ikke påstået at en sarg løser alle problemer, men blot at sargen er det bedste udgangspunkt til et plankebord. Derfor har jeg taget flere forbehold fordi jeg ikke har "set bordet med fingerne".

Trådstarter oplyste at plankerne er 1" kalmerbrædder. I Scandinavian er 99,9% af alle kalmerbrædder nåletræ. Jeg har endnu til gode at se løvtræ opskåret som kalmerbrædder, men jeg lader mig gerne belærer.

1" er ikke planker, men brædder der opfører sig anderledes end planker opskåret på samme måde. Derfor kan jeg med 99,9% sikkerhed også videregive de råd jeg gennem tiderene selv har fået uden tøven.

Dette er trådstarter udgangspunkt. Snot bliver ikke bedre af at tilføje mere snot.

1" reglen skal ses i lyset af, at på vores breddegrader med de fugt- og temperaturforhold der er gældende, er tommelfingerreglen at træ skal nedtørres 1" pr. år, hvilket betyder at netop 1" er grænsen for at træet kan kontrolleres for kastninger med en sarg.

Aflastningsriller kan, som jeg også skrev, muligvis medvirke til opretning af bordet (igen et forehold), men det har jeg ikke tiltro af grunde jeg har redegjort for.

Nedtørring til møbelbrug må heller ikke negligeres. En del af skævvridningen kan med stor sandsynligvis henvises til den fortsatte nedtørring efter brædderne er kommet ind i varmen (endnu et forbehold).

Hvis trådstarter kasserer pallebrædderne som underlag for bordet, er det nok ikke den store økonomiske katastrofe. Derfor rådet om at starte med en sarg til ny konstruktion med de eksisterende kalmerbrædder..

Jeg forstår ikke den irrationelle frygt for en sarg. Generationer af møbelsnedkere har lavet fremragende plankeborde i århundreder. Fortæl mig hvor de har taget fejl?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
På moderne borde er sargen nærmest ikke længere eksisterende og på det bord som trådstarter har lavet, ville det jo ødelægge designet fuldstændigt, når understellet ser ud som det gør og det er jo det, der er hele essensen i denne nærmest verbale krig. En sarg passer jo ganske glimrende til et bord med benene placeret i hjørnerne og fastgjort til sargen, boltet i 45 grader, hvilket jo også gav mening før i tiden, da man ikke blandede materialerne , stål , træ, glas sten ....., men på et let og luftigt bord , ser en sarg, efter min mening gumpetung ud og uden benenes medstabiliserende faktor, vil jeg stadig vove den påstand, at sargen kun støtter for nedbøjning i både længde- og tværretning og kun moderat i diagonal retning.
Hvis den diagonale stivhed skal opnås, vil det kræve et kryds inden for sargens rektangel. Det tror jeg enhver vidende person inden for statik, vil skrive under på, også selvom han ikke er førsteårs lærling på snedkeruddannelsen.
Derfor er mit konstruktive bud til trådstarter , at han , med et langt bor,borer et hul tværs igennem palletræet , gående diagonalt til modsatte stykke palletræ. Herigennem sætter han enten en gevindstang eller en stålwire, hvor man kan spænde imellem de to ender. Boringen laves diagonalt i de to hjørner , hvor benene ikke rører gulvet. Disse to diagonale hjørner, vil nu kunne spændes ned med en ganske let spænding af wire/ gevindstang. Jeg håber det er forståeligt, ellers forklarer jeg det gerne i telefonen. Jeg er ikke i tvivl om at det virker og som jeg skrev helt fra starten, bruges dette princip i guitarhalse og det er forbavsende så lidt ,man skal spænde skruen der, inden halsen ændrer form.
Det vil være en fordel hvis du ikke gør noget med de midterste tværgående brædder, men blot lader wiren gå under. Det vil gøre at wireren danner en svag trekant , lidt som en flitsbue, som vil give et større moment. God arbejdslyst.
Håber du vil afprøve ideen.
Venlig hilsen Johnny


Johnny cnc
@ Rantzau. Det er da utroligt  du kan tillægge os "en irrationel  frygt" som vi aldrig har givet udtryk for. Jeg har bare som Johnny aldrig ment at en sarg vil ha nogen positiv effekt på det pågældende bord. Som Johnny også skriver så vil det derudover se herrens ud på det design som trådstarter har lavet.. Jeg kan stadig ikke læse andet ud af dine indlæg end at du mener at trådstarter skulle kassere bordet og lave et nyt. Jeg synes at Johnnys ide er meget spændende, og ser ferm til at høre resultatet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Troels
Jeg har lige lavet et langt bor og resten du skal bruge.
Vi kører til København og fejrer min søns 25 års fødselsdag om lidt.
Du kan afhente det på hans adresse efter aftale.
Jeg har skrevet en personlig mail med mit telefonnr. til dig .
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Det tar jeg hatten af for.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Trådstarter spurgte hverken til design eller udokumenterede fantasiløsninger.

Fakta: Bordet vipper.

Løsning: 1 .Lav en sarg som første prioritet. 2. Derudover bør brædderne løsnes fra palletræet så brædderne falder på plads. Brædderne skal muligvis skifte plads for bedst mulig stabilitet. 3. Vurder om der skal fræses/saves afspændingsriller som modvægt til krumning.

N.B. Der er ikke tale om et plankebod bord, men et bræddebord. Det er den virkelighed trådstarter oplyste.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis