Hjemmelavet bord vipper/vrider

Halløjsa,

Håber i kan hjælpe.

Jeg har længe ville lave et plankebord, men da jeg intet forstand har på det, besluttede jeg mig for at købe noget billigt træ og prøve mig frem. Tænker det kan give mig lidt erfaring inden jeg går ud og køber nogle dyre oventørt eg planker.

Det er 25 mm kalmarbrædder. Og så brugt noget gammelt palle træ til at sætte dem sammen. Vil holde forsøget så budget venligt som muligt.

Problemet er bare at der er som om bordet vipper opad i det venstre hjørne og det modstående højre hjørne. Hvis jeg sætte noget tungt på bordet er der intet problem.
Hvad skyldes det? Er det min brædder under som bare slet ikke er rigide nok til at holde de her kalmarbrædder i skak? Kræver det en helt anden konstruktion for at gøre det her bord solidt? Er kalmarbrædder bare umulige at bruge til sådan et projekt?

Hilsen
Troels
Halløjsa, Håber i kan hjælpe. Jeg har længe... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået tråden så handler den om hvordan trådstarter løser problemet med det skæve bord. "Måske er ikke godt nok for den som beder om de bedste råd" det er meget muligt Men som jeg læser dine svar så handler de kun om hvad manden har gjort galt. Måske har jeg overset noget men hvilken løsning har du.?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som jeg skrev skal bordet have en sarg, og så nytter det ikke at fortsætte med planskåret træ nedtørret til konstruktionsbrug.

De nuværende brædder skal sandsynligvis også tørres yderligere til møbelbrug. Under denne proces kan det være nødvendigt med aflastningsriller som modvægt for sideværts krumning.

En del af brædderne vil desuden vride sig, og det kan muligvis men kun muligvis modvirkes ved at brædderne er fikseret under nedtørringen afhængig af træsorten og hvor på stammen brædderne er opsavet.

Under alle omstændigheder vil bordet med stor sadsynlighed vippe igen alt efter de skiftende temperaturer og luftfugtighed i rummet hvor bordet bruges.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Altså en sarg på det bord vil jo ikke hjælpe en disse på den skævvridning som er fordi plankerne er blevet vindskæve. Så kan han da liså godt sætte de to stumper regler på som du skød ned. Men den nemme løsning vil jo være at leve med at bordet vrider løsne benene og fordele vridet på hvert ben med en lille opklodsning der hvor det gaber når benene står lige på gulvet.Men jeg ville selv stadig gå med rillerne inden jeg gav op.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej - en sarg på de nuværende brædder uden yderligere tiltag vil næppe hjælpe.

Brug af klodser mellem bordben og plade er noget snavs.

Derfor skal brædderne yderligere nedtørres til møbelbrug, men sargen skal også have nogen opmærksomhed så ikke også den vrider sig, og der er fortsat brug af planskåret træ ikke vejen frem.

Rillerne har som hovedopgave at forhindre sideværts krumning. Rillerne forhindre ikke vridet som forårsager at bordet vipper.

Du kan være heldig at rillerne er nok, men jeg ville ikke satse på den løsning som første valg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad er er noget snavs må jo stå for din egen regning, men bemærk at jeg skrev den nemme løsning. Jeg er iøvrigt stadig uenig, rillerne vil kunne tage noget af spændet i planken.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det er ikke min opfattelse at trådstarter efterlyser den nemmeste løsning. I så fald havde han vel lagt et stykke bukket pap under bordbenet.

Det er rigtigt at riller kan tage noget af spændingerne i brædderne, men det er den sideværts krumning grundet opsavningen der kan modvirkes.

Som jeg også skrev skyldes vridet noget helt andet, men du kan selvfølgelig være heldig at rillerne hjælper. Det er lige så sandsynligt som at vinde i lotto.

Derfor vil jeg stadig anbefale at bruge energien på det der virker frem for "måske"  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
De nuværende brædder skal sandsynligvis også tørres yderligere til møbelbrug. Under denne proces kan det være nødvendigt med aflastningsriller som modvægt for sideværts krumning.

En del af brædderne vil desuden vride sig, og det kan muligvis men kun muligvis modvirkes ved at brædderne er fikseret under nedtørringen afhængig af træsorten og hvor på stammen brædderne er opsavet.

Under alle omstændigheder vil bordet med stor sadsynlighed vippe igen alt efter de skiftende temperaturer og luftfugtighed i rummet hvor bordet bruges.

Når jeg læser ovenstående så får jeg den opfattelse at du sådan set ikke mener at der er en løsning så hvilken løsning er det så du mener som at der virker?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er flere løsninger, men uden at have set bordet, har jeg nævnt de faktorer der spiller ind med de mest sandsynlige først.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej trådstarter
Jeg har et helt andet bud.
Fræs et kryds diagonalt på undersiden (selvfølgelig) og læg to evt. 10mm gevindstænger i sporet.
Fræs et vinkelret spor til at sætte et stykke fladjern i, med et 11mm hul i, på højkant i hver sin ende af sporet 10-15 cm fra hvert hjørne. Lav et rum bag fladjernet til en møtrik. Nu kan du spænde enten den ene eller den anden diagonal, herved trækker du let bordpladen på plads. Præcis som på en guitar eller bas, hvor man bruger samme fremgangsmåde, for at undgå at halsen skal krumme uhensigtsmæssigt..
Glem alt om sarg. Den stabiliserer ikke for vrid. Tag låget fra en skotøjsæske og mærk hvor lidt vridningsstabil den er. Det er præcis samme fysik.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Hej Johnny, har du mulighed for at lave en hurtig skitse af hvad du mener?
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis