Hjemmelavet bord vipper/vrider

Halløjsa,

Håber i kan hjælpe.

Jeg har længe ville lave et plankebord, men da jeg intet forstand har på det, besluttede jeg mig for at købe noget billigt træ og prøve mig frem. Tænker det kan give mig lidt erfaring inden jeg går ud og køber nogle dyre oventørt eg planker.

Det er 25 mm kalmarbrædder. Og så brugt noget gammelt palle træ til at sætte dem sammen. Vil holde forsøget så budget venligt som muligt.

Problemet er bare at der er som om bordet vipper opad i det venstre hjørne og det modstående højre hjørne. Hvis jeg sætte noget tungt på bordet er der intet problem.
Hvad skyldes det? Er det min brædder under som bare slet ikke er rigide nok til at holde de her kalmarbrædder i skak? Kræver det en helt anden konstruktion for at gøre det her bord solidt? Er kalmarbrædder bare umulige at bruge til sådan et projekt?

Hilsen
Troels
Halløjsa, Håber i kan hjælpe. Jeg har længe... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Halløjsa,
Tænkte jeg lige ville komme med en opdatering.

Jeg fik brugt Johnnys løsning med 2 gevindstænger og en stålwire. Løsningen gav en betydling forbedring, ikke en perfekt løsning, men det fik alle 4 hjørner til at stå naturligt på gulvet. Bordet vrider stadig, hvilket kan mærkes når man løfter bordet. Det føles som om bordets centermasse er mere ud til siden, end i midten.
Har sat nogle kraftigere afstiver på, men de har ikke gjort nogle nævneværdig forskel på at bordet vippede.
Der er stadig lidt arbejde tilbage i bordet, skal slebes så det bliver helt glat og så olie på toppen. Men endnu en gang tak til Johnny for hjælpen, og tak til jer andre for input.

Kan være der kommer et slut billede når det er helt færdigt.

Du har valgt en førteklasses tredierangs løsning efter anvisning fra en ignorant. Selv om du pakker det pænt ind, er du endt op med et ustabilt bord.

Når du på et tidspunkt er træt af venner og familiens spydige bemærkninger om klamp, klyt og fikumdik, vil jeg anbefale at du denne gang laver det rigtigt.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tror hovedlektionen jeg har lært er vist bare jeg skal bruge noget ordenligt træ ;)

Desuden, giver denne løsning problemer med tid, ja så kan jeg altid prøve noget nyt.
Rantzau skrev den 27-03-2020 10:53:22

Du har valgt en førteklasses tredierangs løsning efter anvisning fra en ignorant. Selv om du pakker det pænt ind, er du endt op med et ustabilt bord.

Når du på et tidspunkt er træt af venner og familiens spydige bemærkninger om klamp, klyt og fikumdik, vil jeg anbefale at du denne gang laver det rigtigt.  

 Jeg har valgt at anmelde dette indlæg. Jeg synes at det er perfidt og uanstædigt at  bruge den slags ord om folk som man er uenig med. Jeg synes at Rantzau burde skamme sig. udtalt af en som er beskyldt for at lide under den ukendte sygdom irrationel angst for sarg.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Rantzau skrev den 27-03-2020 10:53:22

Du har valgt en førteklasses tredierangs løsning efter anvisning fra en ignorant.

Rantzau, du går over stregen, når du omtaler andre herinde som ignoranter. Husk nu vores (meget simple) ordensregler om god tone - uanset om man er uenig eller er ej.

Mvh. AllanE
Annonce
Det er taget til efterretning Allan. Dog er mit udtryk langt mere neutralt end Johnny's udtryk "en klaphat fra zoologisk have".  

Ignorant betyder bare uvidende person, eller person der ikke ved bedre. Det er ikke et skældsord.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 27-03-2020 12:52:55

Dog er mit udtryk langt mere neutralt end Johnny's udtryk "en klaphat fra zoologisk have".  

Johnny cnc, det samme gælder selvfølgelig dig. Jeg reagerede i første omgang på en stribe "anmeld-beskeder", der tikkede ind vedr. Rantzaus indlæg.

Hold en pæn tone, allesammen. Det er én af årsagerne til, at LDS har eksisteret i så mange år. Der skal være plads til alle her.

Mvh. AllanE
Tak for det. Jeg fortrød også i samme stund at jeg havde brugt det ord. Det kom bestemt ikke ud af det blå, men snarere en kæmpe frustration over flere tidligere indlæg fra samme person, som ikke respekterer andres mening. Jeg er overbevist om at mange trækker sig når de ser billedet af aben. Det er jo ikke meningen. Hvis i læser mine øvrige indlæg, vil i se at jeg normalt er en venlig og behjælpelig person. Her blev det bare for meget. Undskyld for det. Venlig hilsen Johnny 

Johnny cnc
Som nævnt har jeg taget Allan's henstilling til efterretning.

Alt forladt Johnny. Det er uundgåeligt at der nu og da falder en finke af panden når engagerede folk blander sig i en debat. Derfor reagerede jeg ikke på dit udbrud.  

Endelig har vi også forskellige temperamenter. og jeg er nok ikke den meste tålmodige.  

Hvis du mener mine indlæg og projekter er under lavmålet, er jeg lydhør for konstruktiv kritik. Jeg er altid modtagelig for at gøre noget bedre, flottere eller mere holdbart, efter råd fra andre der er dygtigere, mere erfaren eller har langt mere talent.

For at bøje det i neon: At tage noget til efterretning, betyder at henstillingerne efterleves.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her ser vi et fantastisk eksempel på at mobberen kringler den så han selv bliver offer.
Rantzau får pga flere anmeldelser en henstilling fra Allan. Om at holde den gode tone. Nej nej Allan det var skam den anden som startede jeg var bare så flink ikke at sige noget. Johnny får så også (og helt berettiget) også en henstilling. Johnny som har været træt af at han brugte de grimme ord går ud med en undskyldning. Og Rantzau som det storsindede menneske han er, tilgiver Johnny. Men nogen undskyldning kommer han da ikke selv med nej nej det er jo Johnny som er den onde.

Johnnys begrundelse for at finken røg af panden  ”Det kom bestemt ikke ud af det blå, men snarere en kæmpe frustration over flere tidligere indlæg fra samme person, som ikke respekterer andres mening. Jeg er overbevist om at mange trækker sig når de ser billedet af aben. ”
Det får Rantzau så til dette .”Hvis du mener mine indlæg og projekter er under lavmålet, er jeg lydhør for konstruktiv kritik. Jeg er altid modtagelig for at gøre noget bedre, flottere eller mere holdbart, efter råd fra andre der er dygtigere, mere erfaren eller har langt mere talent.”
jeg kan ikke læse ud af Johnnys ord at Rantzaus indlæg eller projekter er under lavmålet, men nok så fikst får Rantzau påduttet, Johnny noget som han aldrig har sagt, men som så kan bruges til at fremhæve hvor dygtig erfaren og hvilket talent han selv er. 
Det er i øvrigt typisk for Rantzaus stil, at midt i en uenighed så pådutter han de andre holdninger meninger eller sygdomme. Jeg lider stadig af min indbildte frygt for sarg.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis