Lader til Elbil

Jeg er på udkig efter en lader til den nye Ford kuga som bliver leveret om et par måneder.
Bilen har en maks lade effekt på 3.7kw
Jeg har kigget på nogle forskellige ladere, alle som kan tilsluttes 400v på tilslutningssiden.
Men de vil alle sammen kun benytte 1 fase og 230v (input) da den maksimale udgangseffekt kun er 3,7kw.

Det medfører at man har en konstant belastning på sin installation på 16a over 3,5 timer før bilen er ladet helt op. - det er da skørt og giver en skævvridning af belastningen i boligen.
Faktisk har installationen også forsikringer på 25a, så der skal ikke både vaskes tøj, koges kartofler og laves flæskesteg i ovnen når man kommer hjem fra arbejde før det giver problemer :P

Kender i til en lader hvor man kan benytte 2 eller 3 faser (400v) input og alligevel lade en Ford kuga op?? for så kunne man jo komme med på 5-6a på hver fase i stedet.

God dag til jer alle  

Jeg er på udkig efter en lader til den nye Ford... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er krav om tarifsikring hvor jeg bor desværre.
Den kunne selvfølgelig hæves, men det er selvfølgelig en udgift som helst undgås. 

Kan den ikke lades på en 10A stikkontakt så? Det er da upraktisk hvis den altid vil trække 16A, det er jo ikke alle steder man kommer hvor der er mulighed for at låne en stikkontakt på 16A.
Er der ikke mulighed for at skrue ned for bilens ladeeffekt? Til daglig har du jo ikke brug for at lade den hurtigt op og fra 0 til 100%.

Elektronikteknikeren
Jo man kan sagtens lade med mindre. - de fleste ladere man kan købe kan man justere effekten, så det kan sagtens virke.

Der følger også en lader med bilen til at montere direkte i stikkontakten, den kan max trække 10a, den er dog ikke "smart"

jeg undre man bare over at man ikke have lavet laderne såman kan få den fulde effekt ud af dem i et almindeligt dansk hjem

Jeg ved at tesla benytter forskellige adaptere så man med onboard lader også kan lade fra 3x16A CEE udtag hjemme, og dermed udnytte en almindelig boligindstsallation fuldt ud, så det må være den pågældende producent der er tilpasset et andet marked, af en eller anden grund. Har du hørt om der kan tilkøbes en 3faset adapter til bilens onboard lader? 

Elektronikteknikeren
Jeg er i tvivl om hvad en onboard lader er, men jeg har ikke hørt om det nej.
Det er netop det jeg søger, at man kan lade bilen hvor man trækker effekten fra alle 3 faser i stedet for en. (hvis jeg forstår dig rigtigt? :D)

Problemet bliver jo ikke ligefrem mindre hvis man har en "rigtig" elbil og ikke kun en plug-in hybrid.
En installation i et almindelig dansk hjem ville jo ikke kunne lade en elbil op med 3x16a over lang tid som det jo trods alt må tage at lade f.eks en tesla, hvis man også har andet forbrug i huset.

Annonce
Onboard er den lader bilen selv har installeret, og som du kan lade bilen fra gennem en almindelig stikkontakt, eller 3faset udtag hvis bilen understøtter det.
Det er jo kun ved høje effekter at bilen behøver en dedikeret lader.
Mange kan fint lade hjemme uden en ladestander/boks.
Men hvorfor kan du ikke nøjes med at lade med 10A på en enkelt fase, så har du resten til huset.
Fordelen ved elbilen er vel også at man kan sjatlade den hjemme, så den aldrig bliver kørt så langt ned i kapacitet. 

Elektronikteknikeren
Jeg tror ikke bilen har en onboard lader, men der følger et kabel med som man kan "nødlade" med i en almindelig stikkontakt.

i følge sikkerhedsstyrelsen er et kabel dog ikke beregnet til at lade bilen generelt.

man kan sagtens nøjes med 10a, og så er problemet løst.
Jeg undre mig bare :D og man kunne jo godt have et kørselsmønster som krævede strøm i en fart :D

Hvis ikke bilen har en onboard lader kan du jo ikke lade den fra en stikkontakt.
Det er da et ubrugeligt produkt hvis ikke man må lade bilen fra en stikkontakt.
Det er bilens manual du skal kigge på, det er denne der gælder. 
Sikkerhedsstyrelsens bekymring går på at du ikke må trække mere end Ca. 6A over længere tid på en almindelig dansk stikkontakt.
Dette kan man jo blot omgå ved at opsætte et CEE stik i garagen eller på husmuren.
Det er de stik du kender fra campingpladser mv. som netop tåler konstant belastning.
Jeg har en kollega der i flere år har opladt sin tesla hjemme via CEE udtag, helt uden dedikeret lader.
Det er slet ikke nødvendigt med ladeboks med mindre man gerne vil hurtiglade bilen hjemme, via alternative abonnementer osv. 

Elektronikteknikeren
Mig bekendt findes der slet ikke en plug-in hybridbil med onboard lader?
Der følger et kabel med lignende dette tror jeg.
https://www.bilka.dk/elektronik/batterier/blaupunkt-transportabel-elbil-lader-alv21pt2/p/100491231?=https://www.bilka.dk/elektronik/batterier/blaupunkt-transportabel-elbil-lader-alv21pt2/p/100491231?&cmpid=aw_search_01040203004400000000&gclid=Cj0KCQiAtOjyBRC0ARIsAIpJyGNtZZMHOu7Z_VVuTnkevDUlKiS0LFfbZbESq1XHSu4Huvo_XAly21QaAoPWEALw_wcB

Alle biler du kan sætte i en stikkontakt har indbygget lader. Boksen på kablet er en styring du sætter mellem hus og bil hvor igennem man kan fortælle sin bil hvor stor en strøm den må suge fra huset, netop pga. folk har installationer med forskellig kapacitet.
Det er så at sige et intelligent ladekabel.
Boksen sender 230v direkte videre til laderen som sidder i bilen, sammen med besked om den valgte strømstyrke.
Kun ved ladestationer/standere lader man direkte på bilens batterier uden om den indbyggede lader, da den jo ikke er kraftig nok.

Hvis du kan nøjes med den ladehastighed du kan få med det billige kabel, hvorfor så ikke blot bruge det? Du skal blot have et udtag på huset der kan tåle kontinuerlig belastning. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis