Lader til Elbil

Jeg er på udkig efter en lader til den nye Ford kuga som bliver leveret om et par måneder.
Bilen har en maks lade effekt på 3.7kw
Jeg har kigget på nogle forskellige ladere, alle som kan tilsluttes 400v på tilslutningssiden.
Men de vil alle sammen kun benytte 1 fase og 230v (input) da den maksimale udgangseffekt kun er 3,7kw.

Det medfører at man har en konstant belastning på sin installation på 16a over 3,5 timer før bilen er ladet helt op. - det er da skørt og giver en skævvridning af belastningen i boligen.
Faktisk har installationen også forsikringer på 25a, så der skal ikke både vaskes tøj, koges kartofler og laves flæskesteg i ovnen når man kommer hjem fra arbejde før det giver problemer :P

Kender i til en lader hvor man kan benytte 2 eller 3 faser (400v) input og alligevel lade en Ford kuga op?? for så kunne man jo komme med på 5-6a på hver fase i stedet.

God dag til jer alle  

Jeg er på udkig efter en lader til den nye Ford... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at kogepladen bruger alle tre faser: Jeg ved ikke om din kogplade bruger alle tre fase, eller bare er tilsluttet som trefaset. Det kræver mere viden om installationen.

fase
Jeg er ikke 100%, men det er en Miele med 6 kogezonen og 11kw

11 kW svarer til en trefaset belastning på 15,9 A. Altså sin egen gruppe på 16 A. Det ville jeg betragte som en fuldt belastet gruppe, selv om belastningen ikke er 16 A hele tiden, men som dimentioneringsgrundlag er det 16 A. 

fase
Ja det er godt knald på når alle kogezonen kører...
Jeg er dog godt klar over at det nærmest aldrig ville være tilfældet, menalligevel viser det jo meget godt at man ikke kan lade bil, lave mad + div. på en gang.  

Jeg fik lige kigget på kogepladen, jeg mente den var på 11kw, men den er "kun" på 10,4kw

Om den er på 11 kW eller 10,4 kW ændrer ikke noget væsentligt.

fase
Annonce
Nej desværre ikke.
Der må skrues lidt ned på ladeeffekten eller lades om natten.
Men jeg håber nu stadig at en producent der laver ladere tænker over dette og bygger en som kan fordele belastningen.

Problemet bliver jo ikke ligefrem mindre hvis man har en rigtig elbil og gerne vil lade med mindst 11kw.
Vores installationer i Danmark er jo ikke gearet til den slags.

Begrænsningen ligger jo i første omgang i din tarifsikring på 25 A. Hvis du får den forhøjet eller afskaffet, er din grænse stiklednindssikringen.

fase
Jeg spørger lige, for at blive klogere:
Er en "fasefordeler" ikke blot en transformer med 3 vindinger på primærsiden og 1 vinding på sekundærsiden?

Venlig hilsen
Knud
Jo da, men det er en speciel transformer. Den er helt almindelig.

fase
S. Fabrin skrev den 27-02-2020 18:37:44

Jo da, men det er en speciel transformer. Den er helt almindelig.

Er det ikke lidt modstridende.......?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis