Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
Hej alle, Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken kuga model har du?
Vi.....konen har valgt en vignale, så må vi håbe hun bliver glad for den. Hun har samlet 48 km frem og tilbage til arbejdet, så jeg er glad for din oplyste el distance...... spændt på at se hvor tit der skal benzin på. Planen er at den står til opladning om natten 
Hansen12 skrev den 22-06-2020 18:46:41

Planen er at den står til opladning om natten

Hvis du har en separat fase i HPFI boksen(man advares imod at bruge stik som andre enheder er på), som har et kraft (400v) komfur stik, så kan du få adaptere til Ford's adapter, og trække selvstændig 240v strøm der, hvis det er i nærheden af bilen og hvis du har 10 timers opladetid til rådighed.
Ellers må du investere som jeg gjorde, kunne ikke leve med den tid.

Vignale er også fin :)
Michael__P skrev den 22-06-2020 17:33:32

Så er den oplader fra THansen i brug, og den virker vist efter hensigten. Jeg har dog kun 13A på fasen, så der skal lige en elektriker forbi. Men det går allerede hurtigere og den tror den er på 16A indikeret på boks.

 Hej Michael, nu har du haft laderen i 2 uger. Hvad syntes du om den? Har du fået opgraderet til 16A?

Annonce
Tobias83 skrev den 07-07-2020 13:46:27

 Hej Michael, nu har du haft laderen i 2 uger. Hvad syntes du om den? Har du fået opgraderet til 16A?

 Nej, der er desværre lang ventetid på gravearbejde og besøget, engang i august.

Men med mine 13A får jeg stadig lidt mere ud af det, synes jeg sidst aflæste den som ca. 6 timer fra 0 til fuld batteri, så bedre en 10timer+.
Michael__P skrev den 07-07-2020 17:50:58

 Nej, der er desværre lang ventetid på gravearbejde og besøget, engang i august.

Men med mine 13A får jeg stadig lidt mere ud af det, synes jeg sidst aflæste den som ca. 6 timer fra 0 til fuld batteri, så bedre en 10timer+.

 Ok.

Jeg har spurgt T-Hansen om laderen har DC-beskyttelse, men det mener de ikke den har. Så umiddelbart skal installationen i huset været med en Type B relæ. Hvad har du?

Denne her har DC-beskyttelse: link
Tobias83 skrev den 07-07-2020 17:58:28

 Ok.

Jeg har spurgt T-Hansen om laderen har DC-beskyttelse, men det mener de ikke den har. Så umiddelbart skal installationen i huset været med en Type B relæ. Hvad har du?

Denne her har DC-beskyttelse: link
Jeg tror det er et OEM produkt, her på dette link står der, at det har beskyttelse , dog ikke hvilken type.
gronnemil.no
her er mere information on sikkerhed fra besen , der synes jeg de nævner mange forbehold som det du linker til.
Jeg ved ikke hvad relæ jeg har idag, udover det er 10år+ gammelt.

 

Tobias83 skrev den 07-07-2020 17:58:2

 Ok.

Jeg har spurgt T-Hansen om laderen har DC-beskyttelse, men det mener de ikke den har. Så umiddelbart skal installationen i huset været med en Type B relæ. Hvad har du?

Denne her har DC-beskyttelse: link

 Nu fik jeg taget den ind udefra bilen, og når man vender lader om, så står der præcis det samme omkring DC som den du linker til, som de kalder DC leakage 6 mVa, produktet er btw, OEM og lavet af et firma i Kina. 

Nu er priserne hos thansen så røget i vejret, og den billigste koster 2199,-
Tak for at undersøge sagen.
Mht. din el-installation. Jeg mener at læse rundt omkring, at el-installationen til en elbil/hybrid, helst skal køre på sin egen kreds. Dvs. eget relæ og sikring og ikke dele med resten af husets el-artikler. /Tobias
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis