Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
Hej alle, Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør den så heller ikke ret længe, så er der stik i carport :)

Fra research kan man læse, at sommerhusejere og folk med elbiler, praktiserer samme løsning når de er der. Så det sker, selvom det ikke anbefales.
Nu har vi fået installeret en clever boks. Vi havde et 5x2.5 kabel til en undertavle i garagen der Skulle forsyne et kraftstik, det er nu blevet taget af. Der er sat et kombirelæ c16, 30 mA på og clever boksen går igennem den. Der er 45 km frem og tilbage til arbejdet, håber nu det er den rigtige løsning til 369 mdr. vignalen kommer om 2-3 uger
Hansen12 skrev den 09-07-2020 17:30:53

Nu har vi fået installeret en clever boks. Vi havde et 5x2.5 kabel til en undertavle i garagen der Skulle forsyne et kraftstik, det er nu blevet taget af. Der er sat et kombirelæ c16, 30 mA på og clever boksen går igennem den. Der er 45 km frem og tilbage til arbejdet, håber nu det er den rigtige løsning til 369 mdr. vignalen kommer om 2-3 uger

 Var det 7.500 kr. for installation?

Desværre ja, vil måske få en rabat af clever/Ford da det meste af installationen var på plads. På clevers hjemmeside står der at man kan få op til 2.500kr i rabat alt efter installation.
Hansen12 skrev den 09-07-2020 21:34:55

Desværre ja, vil måske få en rabat af clever/Ford da det meste af installationen var på plads. På clevers hjemmeside står der at man kan få op til 2.500kr i rabat alt efter installation.

 Glem ikke, når du ønsker anden udbyder , så skal du betale for at få taget den ned igen, og det koster også. Så vistnok en dyr fornøjelse , hvis man regner TCO ud, altså modtagelse og aflevering.

Annonce
Enig.....men nu prøver vi os frem, så må vi se om det bliver en god løsning
Michael__P skrev den 08-07-2020 09:04:06

 Nu fik jeg taget den ind udefra bilen, og når man vender lader om, så står der præcis det samme omkring DC som den du linker til, som de kalder DC leakage 6 mVa, produktet er btw, OEM og lavet af et firma i Kina. 

Nu er priserne hos thansen så røget i vejret, og den billigste koster 2199,-

 Jeg har kontaktet de to norske forhandlere du henviste til og de siger begge to at der ikke er DC-beskyttelse. Så ud fra den lille viden jeg har, vil jeg mene du skal have et type b relæ, hvis du vil fortsætte med den fra T-Hansen.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Læs evt. her: Sperto.dk under "B-relæ".
Tobias83 skrev den 09-07-2020 23:15:42

 Jeg har kontaktet de to norske forhandlere du henviste til og de siger begge to at der ikke er DC-beskyttelse. Så ud fra den lille viden jeg har, vil jeg mene du skal have et type b relæ, hvis du vil fortsætte med den fra T-Hansen.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Læs evt. her: Sperto.dk under "B-relæ".

 Ok , jeg vil overlade beslutningsgrundlaget til elektriker og ikke sælgeren :)

Fandt laderen, og jo , der er skam DC-leakage beskyttelse som det andet produkt du linker til, og det kommer direkte fra produkt bagsiden, og ikke en forhandler, så mon ikke det er korrekt, hvis det også er lovkrav. Beskrivelsen er den samme du linker til, og samme tekst som det andet produkt du fandt, så enten er begge uden beskyttelse og en dansker har skrevet forkert, eller også har den indbygget dc-leakage på 6 ma , og det er præcis som din link beskriver på sperto.dk , det vil jeg tale med elektriker om.

Hold nu op det er en jungle :-)
Havde just en elektriker på besøg nu, og spurgte til råds omkring de "DC 6 mA" og han talte om det var output til bilen den var sikret imod og så var der 30mA ac fra input, som også var i mit HPFI anlæg.  Han havde selv en clever installation og elbil. De kræver eget B-relæ i hjemmet men ikke at det betød andet end jeg fik separat afbryder hjemme på den fase imod bilen. Han mente at skulle den jeg havde gå i overgang ville strøm i hele huset bare gå, det var det jeg måtte leve med hvis jeg ikke valgte separat B-relæ, som heller ikke var så dyrt(1000kr) .
Jeg sprang det over, og får 380v kraftstik i carport, så er jeg lidt fremtidssikret til egen ny ladestander, uden abo. :) hvis jeg skulle finde på det om nogle år.

Jeg fik så ikke prisen på at ændre 380v fase til separat B-relæ+fase hvis det skulle blive aktuelt men det tager jeg så om nogle år.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis