Opladning af elbil hjemme?

Hej alle,
Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil, dog er jeg lidt forundret over abonnement ordningerne på ladebokse derhjemme - det virker til at priserne er helt skæve i sammenligning med hvis man bare lader uden en sær aftale..

Clever og Eon tager omkring 8000kr for at montere en boks og dertil 750kr om måneden for fri strøm (der er et loft men det svarer til 35.000km om året så der er rigeligt strøm med)
Nu er det sådan at vi kører 18000km om året (1500km om måneden) og med det vinter forbrug der er blevet testet på den bil jeg overvejer bruger den 14kwh pr 100km - med en kWh pris på 2kr giver det = 420kr om måneden at lade den op via "mormorkablet" - hvad er det jeg overser? Hvorfor er den populære abonnement løsning så meget dyrere? De fleste kører vel næppe over 30.000km om året i en lille elbil?

Jeg har set at der mange steder advares mod at bruge det forfærdelige "mormorkabel" da det sætter ild til huset at trække over 6A igennem længere tid.. Jævnfør fx denne hjemmeside: https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet/
Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på at man vel bare kan sætte bilen til at lade på en 16A gruppe? Jeg har alligevel kraftstik i garagen med god jord og 16A på et tykt installations kabel..

Jeg er med på at ladetiden er længere når man ikke har en ladeboks, men er det reelt det eneste man betaler så meget mere for? 
Hej alle, Jeg overvejer kraftigt at købe en elbil... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tobias, tak for et godt svar. Hos Ford i Slagelse nævnte de kun clever ladeboks som mulighed og det koster 7500 at få sat op.Er du blevet anbefalet nogen model/navn på en mobil lader?
Gregeren skrev den 19-06-2020 20:17:49

Du skal bruge kablet på dit øverste billede. Det er jo hvad der passer sammen. Mere kompliceret skal det ikke være. 

Det var også det jeg håbede. Men desværre ikke. Mormorløsningen fra Ford kan kun lade med 1.4kW (10 timers opladning). Så for at få ladetiden ned på 4 timer, skal man have fat på en anden løsning (mobil lader eller ladeboks).

Hvad bliver løsningen for din Ford ?
Hansen12 skrev den 19-06-2020 21:36:06

Hvad bliver løsningen for din Ford ?

Er stadig ved at tænke mig om. Da mobil-laderne alle er ret dyre, tænker jeg at jeg ligesågodt kan investere i en boks som også kan lade en "rigtig" elbil i fremtiden.... Tænker og tænker... 

Annonce
Jeg har også fået Ford Kuga , og nu er mormor oplader afprøvet på sin egen fase, den er godt nok langsom, brugte totalt 14kWh på min måler, og pt betaler jeg ikke strøm prisen (Ewii) kun afgifter, så 1,6*14kWh. Den klarer de 50-52km på det. Det ville koste 9,86kr/l benzin *3,8 for at opnå samme. Så en lille besparelse på.  Men at købe fast ladeboks eller et clever abo, så skal jeg godt nok lade bil meget og ofte. Så kan det måske betale sig.

Jeg er også på udkig efter den mobil lader, til en god pris, kan dog ikke finde mange steder de sælges, uden de koster det samme som en ladeboks til væg, og den ved jeg ikke om jeg vil have op endnu, da bil i carport er ca. 10 meter fra strøm, så der skal graves :/

Så måske skal jeg prøve den fra thansen og få den bestilt hjem, 1900-2200kr synes nu er være billig nok, og bilen kan jo ikke trække mere alligevel og se 5-8 år frem i tiden, kan jeg godt undvære og betale 2200kr for en mobil variant nu og så med 10 meter kabel.

Michael__P skrev den 20-06-2020 11:05:39

Jeg har også fået Ford Kuga , og nu er mormor oplader afprøvet på sin egen fase, den er godt nok langsom, brugte totalt 14kWh på min måler, og pt betaler jeg ikke strøm prisen (Ewii) kun afgifter, så 1,6*14kWh. Den klarer de 50-52km på det. Det ville koste 9,86kr/l benzin *3,8 for at opnå samme. Så en lille besparelse på. Men at købe fast ladeboks eller et clever abo, så skal jeg godt nok lade bil meget og ofte. Så kan det måske betale sig.

Jeg er også på udkig efter den mobil lader, til en god pris, kan dog ikke finde mange steder de sælges, uden de koster det samme som en ladeboks til væg, og den ved jeg ikke om jeg vil have op endnu, da bil i carport er ca. 10 meter fra strøm, så der skal graves :/

Så måske skal jeg prøve den fra thansen og få den bestilt hjem, 1900-2200kr synes nu er være billig nok, og bilen kan jo ikke trække mere alligevel og se 5-8 år frem i tiden, kan jeg godt undvære og betale 2200kr for en mobil variant nu og så med 10 meter kabel.

Afventer stadig vores Kuga (slut juli forhåbentligt).

Kan godt følge dig i at vente med en boks. Til den tid når man har en rigtig elbil er kvaliteten og konkurrencen også størrere på ladebokse --> lavere pris (forhåbentligt).

Ford kunne godt have lavet en bedre mormorlader som kunne levere op til 3.7kW... Lidt ærgerligt!
Så er den oplader fra THansen i brug, og den virker vist efter hensigten. Jeg har dog kun 13A på fasen, så der skal lige en elektriker forbi. Men det går allerede hurtigere og den tror den er på 16A indikeret på boks.
Vores kuga lander om 2, ser frem til det. Michael hvordan er den og hvor langt går den reelt på el? Hvad hedder den lader du har købt?
Hansen12 skrev den 22-06-2020 18:24:59

Vores kuga lander om 2, ser frem til det. Michael hvordan er den og hvor langt går den reelt på el? Hvad hedder den lader du har købt?

 Denne som var linket tidligere:    thansen lader 

Jeg mener at opleve ca. 50-52km (inkl. motorvejskørsel der)
Og synes selv kabinestøj har fået et nøk nedad, også selv benzin motor delen siger noget når man gasser op, så er det altså ok i nogle sekunder, på EL siger den 0.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis